راه اندازی سامانه ای برای ساماندهی پایان نامه های دانشجویی/راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با همکاری منطقه آزاد انزلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان از راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در واحد رشت و با همکاری منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت: 31درصد دانشجویان استان گیلان را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا امیرتیموری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در جلسه شورای دانشگاه این استان که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، از شیوه جدید ارائه موضوعات از سوی دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرد و گفت: استان گیلان 15 واحد و مرکز دارد و در مجموع از 144هزار دانشجوی استان 45هزار دانشجو یعنی 31درصد دانشجویان استان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: از هزار و 978 عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان 893 هیات علمی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است. از این تعداد هیات علمی 544 نفر مربی هستند که البته 53درصد آنها در حال حاضر در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند. 298 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان استاد، 38 نفر دانشیار و 13 نفر استاد تمام هستند. این تعداد اعضای هیات علمی بدون احتساب اعضای هیات علمی سازمان سماست و اگر بخواهیم اعضای هیات علمی سما را نیز به این آمار اضافه کنیم در مجموع 902 عضو هیات علمی استان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

امیرتیموری ادامه داد: در دو سال و نیم اخیر یعنی دوره مدیریتی دکتر میرزاده، 101 عضو هیات علمی در مراکز و واحدهای این استان جذب شدند. نسبت استاد به دانشجو نیز در این استان یک به 45 است.

وی افزود: تعداد رشته‌محل‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته این استان 226 (24/6 درصد)، کارشناسی 391 (42درصد)، کارشناسی ارشد 245 (26/7 درصد) و دکتری تخصصی 57 (6درصد) است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در ادامه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی، علمی و ... این استان ارائه کرد و گفت: با همکاری منطقه آزاد انزلی و مرکز پارک‌های علم و فناوری با راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در واحد رشت موافقت شد. در زمینه فرهنگی نیز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان فعالیت‌های زیادی نظیر تاسیس المان شهدای گمنام واحدهای رشت و لاهیجان که 80درصد کارهای آن انجام شده است، برگزاری جشنواره آشتی با طبیعت که شنبه 10 مهر اختتامیه آن برگزار می‌شود، کنگره ویژه شهدای گمنام مدفون در واحد لاهیجان و ... اشاره کرد.

وی درباره فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی این استان گفت: تا پایان شهریور 95، 180 عنوان کتاب تالیفی و 57 عنوان ترجمه از سوی مراکز و واحدهای این استان نوشته شد. به‌علاوه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی این استان 5 مجله علمی پژوهشی دو وزارت علوم و بهداشت دارند که سه عنوان از این مجله‌ها رتبه A را کسب کردند و یکی از آنها در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس نمایه شد.

امیرتیموری تعداد آزمایشگاه‌های مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این استان را بدون احتساب آزمایشگاه‌های مراکز سما 215 و با احتساب آزمایشگاه‌های مراکز سما 274 آزمایشگاه اعلام کرد و گفت: «این استان دارای دو مرکز رشد، 17 هسته فناور و 5 واحد فناور است.

وی برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد اسلامی استان را اجرای پایلوت طراحی داروهای ضد سرطان، راه‌اندازی مرکز ملی جلبک ایران، ایجاد 6 مرکز پژوهشی و ... اعلام کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان همچنین پیشنهاداتی را نیز برای توسعه گردشگری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان ارائه کرد و گفت: واحد رشت در دل طبیعت ساختمانی 50 هکتاری در اختیار دارد که این ساختمان دارای 9هزار و 911 مترمربع فضای آموزشی، 4هزار و 629 مترمربع سلف سرویس، 3هزار و 600 مترمربع سوله ورزشی و ... است که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کرده و آن را به یک مجتمع توریستی تبدیل کنیم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین صفری نماینده نهاد رهبری در دانشگاه های استان گیلان با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: 12 راهبرد این سند قابلیت اجرایی شدن در محیط دانشگاه ها را دارد و باقی آن را می توان توسط سایر سازمان ها انجام داد.

صفری همچنین خواستار افزایش گروه های معارف در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شد و گفت: با افزایش تعداد اساتید معارف در هر استان می توانیم نسبت به تاسیس دانشکده معارف در هر استان اقدام کنیم.

وی در ادامه پیشنهاد داد نشریه علمی ویژه گروه معارف در هر استان راه اندازی شود تا از این طریق اساتید با فعالیت در این نشریه ها به جبران کسری امتیاز پژوهشی خود بپردازند.

تاسیس مجتمع های فرهنگی در کنار مساجد در واحدهای دانشگاهی یکی دیگر از خواسته های وی بود.

فرخ بخت رییس شورای برنامه ریزی و امور اقتصادی استان ها درخصوص چالش های موجود برای شرکت اعضای هیات علمی در فعالیت های اقتصادی به بیان مواردی پرداخت و گفت: بسیاری از اعضای هیات علمی تمایل دارند وارد فعالیت های اقتصادی شوند اما سرمایه لازم برای این موضوع را ندارند.

وی همچنین از معاونت عمرانی سازمان مرکزی خواست تا تکلیف زمین های در اختیار گذاشته شده برای اجرای فعالیت های اقتصاد دانش بنیان را مشخص کند.

سهراب کردرستمی رییس شورای پژوهش و فناوری استان گیلان خواستار هزینه کردن هدفمند بودجه پژوهشی شد و پیشنهاد داد: در مرکز هر استان یک آزمایشگاه مرجع تاسیس شود تا با سرمایه گذاری در این خصوص بودجه پژوهشی استان هدفمند هزینه شود.

راه اندازی سامانه ای برای ساماندهی پایان نامه های دانشجویی یکی دیگر از خواسته های وی بود.

رجبی نژاد رییس شورای فرهنگی دانشجویی نیز خواستار صدور مدارک به صورت متمرکز در سازمان مرکزی شد و گفت: انجام این امر باعث کاهش هزینه ها و افزایش ضریب امنیتی مدارک می شود.

شکری رییس شورای اداری مالی استان گیلان همچنین خواستار تفویض اختیار در حوزه مدیریت منابع انسانی به استان ها شد.

صابری رییس شورای سمای استان گیلان نیز از افزایش 33 درصدی مدارس سمای این استان طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: امسال بزرگترین مدرسه زیست محیطی استان گیلان با همکاری استان تاسیس شد.

وحیدی مدیر کل امور هیات علمی در پاسخ به مشکلات روسای واحدهای این استان گفت: براساس فراخوان اردیبهشت 94، مقرر شد 4 هزار نفر استاد گروه معارف جذب شوند همچنین در این فراخوان سهمیه هر استان مشخص شده است. بنابراین اگر واحدها اعلام نیاز کنند با توجه به ثبت نام در سامانه جذب اعضای هیات علمی آنها را جابجا خواهیم کرد تا به نسبت های استاندارد دست یابیم.

مقدم مدیرکل خدمات امور عمومی نیز در این جلسه از تدوین و ابلاغ آیین نامه دادرسی کارکنان و بیمه تکمیلی در آینده نزدیک خبر داد.

مصدق مدیرکلی حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: بازنگری آیین نامه دادرسی کارکنان بعد از تمام شدن آیین نامه انتظامی اعضای هیات علمی( بر مبنای قوانین کشور که مورد قبول محاکم کشور است)، در دستور کار قرار گرفت که ظرف یک ماه آینده ابلاغ می شود.

101

کد خبر: 681506

وب گردی

وب گردی