سفیر کوبا در تهران: بهبود ارتباط دیپلماتیک با آمریکا به معنای عادی شدن روابط نیست

سفیر کوبا در تهران با تشریح چالش ها و دستاوردهای برقراری رابطه با آمریکا گفت: روابط دیپلماتیک کوبا و ایالات متحده آمریکا بهبود یافته است اما این به معنای عادی شدن روابط دو کشور نیست.

به گزارش ایسکانیوز، ولادیمیر آندرس گونزالس روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سفارت کوبا در تهران برگزار شد، افزود: با وجود بازگشایی سفارتخانه ها و سفر اوباما به کوبا، تحریم های آمریکا علیه کوبا باقی است و محدودیت هایی که وجود داشت، تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: روابط دیپلماتیک بین دو کشور بهبود پیدا کرده اما این به معنای عادی شدن روابط نیست و تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود روابط در حد بهبود است نه عادی سازی کامل.
گونزالس با بیان اینکه بهبود روابط البته باعث شده دو طرف به سمت عادی سازی حرکت کنند، اظهار داشت: اصلاحات وزارت خزانه داری امریکا در سالهای2015و2016 اصلاحات مثبتی بوده ولی کافی نیستند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کوبا همچنان در تحریم است و نمی تواند مواد اولیه را وارد کند و یا محصولات خود را به آمریکا صادر کند. علاوه بر این، روابط بانکی بین بانک های دو کشور هم صورت نگرفته است به طوری که هنوز امکان مبادلات بانکی بین المللی برای بانکهای کوبایی وجود ندارد و حتی مراکز دیپلماتیک ما امکان مبادلات مالی ندارند.
سفیر کوبا در تهران با یادآوری این که بانکهای آمریکایی و اروپایی حاضر به معامله با بانکهای کوبایی نیستند، توضیح داد: جریمه یک میلیارد و 710 میلیون دلاری بانک کومرز آلمان باعث شد این بانک روابط خود را در مارس 2015 با بانک های کوبایی قطع کند. علاوه بر این کوبا خدمات بهداشتی در الجزایر انجام داده که هزینه این خدمات 12 میلیارد و 972 میلیون دلار است که مشکلاتی در نقل و انتقال این مبلغ وجود دارد.
به گفته وی، بانک سانتاندر اسپانیا هم هفته قبل حاضر نشد مبادلات بخش کنسولی و دیپلماتیک را انجام دهد.
این دیپلمات کوبایی افزود: در جریان گفت و گوهای مقامات کوبا وآمریکا مقرر شد در 12 مورد از جمله سفرهای علمی، مذهبی و تجاری اتباع دو طرف برقرار شود، با این حال این آزادی شامل سفرهای آزاد و توریستی نمی شود.
به گفته وی با وجود برقراری پروازهای 18 خط هوایی بین کوبا و آمریکا همچنان سفر توریست ها به کوبا برقرار نشده است ضمن اینکه بیشتر افرادی که از این پروازها استفاده می کنند، اتباع کوبا هستند.
گونزالس در ادامه به آسیب های ناشی از اعمال تحریم های آمریکا علیه کوبا اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش قیمت دلار هزینه های تحریم کوبا به 853 میلیارد و 658 میلیون دلار افزایش یافته و تنها از مارس 2015 تا مارس2016 تحریم ها چهار میلیارد و 680 میلیون دلار برای کوبا هزینه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری آمریکا می تواند بر اساس قدرت اجرایی که دارد شرایط را تسهیل کند، با این حال برداشته شدن قطعی تحریمها نیازمند تصمیم گیری از سوی کنگره است.
به گفته سفیر کوبا در تهران، وزارت خازنه داری آمریکا در سال 2016 کوبا را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد اما وی معتقد است هیچ وقت نباید در این لیست قرار می گرفتند.
گونزالس خاطرنشان کرد:طی این مدت نه تنها 20 پیشنهاد برای رفع تحریم های کوبا در کنگره مورد قبول قرار نگرفته بلکه حدود 51 طرح ضد کوبایی در کنگره ارائه شده که نمی گذارد رییس جمهوری از قدرت اجرایی خود درباره رفع تحریم های کوبا استفاده کند.
وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک کوبا و بهره گیری از دیپلماسی عمومی، از تلاش های خانه دوستی ایران و کوبا و خانه امریکای لاتین قدردانی و ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای در اعتراض به رویه آمریکایی ها ارائه و جلوی تحریم های فرامرزی آمریکا گرفته شود.

بهبود روابط باعث نزدیکی مردم دو کشور می شود
سفیر کوبا در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از بهبود روابط با آمریکا پشیمان هستید؟ گفت: به هیچ عنوان از تصمیماتی که گرفته ایم، پشیمان نیستیم. یکی از نتایج بهبود روابط، نزدیکی دو مردم است.
گونزالس اضافه کرد:همچنین این اقدام باعث شده دو طرف بدون مشکلاتی که پیش از این وجود داشت، پشت میز بنشینند و باهم گفت و گو کنند. در این گفت و گوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم ولی همچنان ناکافی است و آن طور که باید و شاید این روابط شکل نگرفته است.
وی برقراری 18 خط هوایی بین آمریکا و کوبا را از دستاوردها و نتایج این گفت و گوها عنوان کرد و گفت: شهروندان آمریکایی در 12 بخش می توانند به کوبا سفر کنند.
سفیر کوبا در تهران ادامه داد: در این گفت و گوها در زمینه حقوق بشر و راوابط تجاری به نتایجی رسیده ایم و سفرهایی توسط شخصیت های دو کشور انجام شد.
این دیپلمات کوبایی با اشاره به تسهیلاتی که در زمینه مخابرات و برقراری تماس اتباع کوبایی ایجاد شده، اظهار داشت: سفر رییس جمهور آمریکا به کوبا بعد از سالها باعث شد سرمایه گذاری های جدیدی در کوبا شکل بگیرد که از جمله آن می توان به ساخت دو هتل با مشارکت دو طرف اشاره کرد.
گونزالس در عین حال گفت: البته برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور چالش هایی هم داشته و باید مراقب باشیم بهترین استفاده را از این شرایط بکنیم. انقلاب هایی مثل ایران و کوبا باید آماده چالش های فعلی و چالش هایی باشند که احتمالا در آینده ممکن است، ایجاد شود.

سفرهای مقامات ایران و کوبا
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط تهران –هاوانا در ماه های اخیر گفت: روابط دو کشور در سه ماه اخیر شکل جدیدی به خود گرفته است.
سفیر کوبا در تهران گفت: در آگوست امسال معاون رییس جمهوری و وزیر بازرگانی کوبا سفری به تهران داشت و در این سفر دو پیغام از سوی رائول کاسترو برای رهبری و رییس جمهوری ایران داشت.
گونزالس با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور در سال های اخیر ثابت بوده و تغییری نکرده است، گفت: با این حال علیرغم فشارهای ناشی از تحریم های دو طرف، تلاش کردیم سطح روابط را حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: بعد از این، شاهد سفر وزیر امور خارجه ایران به کوبا بودیم که دراین سفر آقای ظریف با همتای کوبایی و رییس جمهوری کوبا ملاقات کردند و در این دیدار عرف روابط دیپلماتیک شکسته شد و دو طرف دو ساعت باهم گفت وگو کردند.
سفیر کوبا در تهران افزود: در این سفر هیات 120 نفری از تجار ایرانی، وزیر امور خارجه را همراهی کردند و نمایشگاهی بین تجار دو طرف برگزار شد.
به گزارش ایرنا، گونزالس در ادامه، سفر رییس جمهوری ایران به کوبا را سفری کوتاه و در عین حال بسیار مفید عنوان کرد و گفت: آقای روحانی در این سفر با رهبر تاریخی کوبا، فیدل کاسترو و رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کردند.
به گفته این دیپلمات کوبایی در جریان این سفر همراه آقای روحانی چندین وزیر از جمله وزیران بهداشت و صنعت، معدن و تجارت ایران حضور داشتند و پنج قرارداد و یادداشت تفاهم در زمینه های بیوتکنولوژی و استفاده از آن در بخش های پزشکی و کشاورزی امضا شد.
وی یادآور شد: در سال های قبل شاهد انتقال تکنولوژی در تولید واکسن پنتا والنته به ایران بودیم که با همکاری انیستو پاستور صورت گرفت و در جریان آن پنج واکسن در ایران تولید شد و در حال حاضر هم ایران تلاش می کند تکنولوژی های جدیدی از کوبا دریافت کند.
گونزالس خاطرنشان کرد: علاوه بر این در زمینه بانکی هم قراردادی بین بانک توسعه صادرات ایران و بانک خارجی کوبا امضا شد.
به گفته سفیر کوبا در تهران محمد باقر قالیباف شهردار تهران هم قرار است اکتبر به آمریکای لاتین و کوبا سفر کرده و با همتای خود در کوبا جلسه داشته باشد؛ همچنین وزیر بهداشت ایران هم در ژانویه 2017 به کوبا سفر خواهد کرد.
وی درباره سفر مقامات کوبایی به تهران هم گفت: در جریان سفر اخیر رییس جمهوری ایران به کوبا، از رائول کاسترو برای سفر به ایران دعوت شد که وی هم قبول کرد و دفتر رییس جمهوری کوبا تاریخ این سفر- که احتمالا در سال 2017 خواهد بود -را مشخص خواهد کرد.

202/201

کد خبر: 681518

وب گردی

وب گردی