برای بورسیه شدن دوره دکترا  نذر کرده بودم/ کارِ رایگان برای مردم

بعضی از کلمه ها هستند که دربرهه ای خاص وارد زبان گفتاری و نوشتاری افراد جامعه می شوند و تا همیشه باقی می مانند .نذر فرهنگی یکی از همان واژه‌ها است و بسیاری از شهروندان برای ادای نذرشان خدمات رایگانی به مردم ارائه می دهند. نمونه‌اش «مجید بیک‌محمدلویی» که دکترا دارد و برای ادای نذر فرهنگی خود یکی از محلات محروم تهران را انتخاب کرده است.

زهره حاجیان- ایسکانیوز : بدون شک نیازهای آموزشی و فرهنگی و رفتارهای اجتماعی مردم مناطق جنوبی پایتخت بیشتر از افرادی است که در مناطق دیگرشهر زندگی می کنند و محله صاحب‌الزمان(عج) یکی از این آنهاست این منطقه از پایتخت شامل 5 شهرک امام حسین(ع)، مسلمین، صاحب‌الزمان(عج)، طالقانی و آرامیده است و جالب اینکه فردی در این منطقه با عنوان مدیر محله کار می کند که هر‌کاری از دستش بیاید در این شهرک‌ها انجام می‌دهد.

دکتر مجید بیک محمد لویی نذر کرده بود اگر برای دوره دکترا بورسیه شود به رایگان در مناطق محروم کار کند. او می‌گوید:

وقتش رسیده بود تا نذرم را ادا کنم و به همین دلیل اواسط سال 89 فعالیت‌هایم را در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در محله صاحب‌الزمان(عج) شروع کردم و همچنان ادامه دارد.

بیک محمد لویی می‌گوید: کارهای فرهنگی در چند بخش انجام می‌شود؛ در کانون‌های مادر و کودک به زنان خانه‌دار آموزش‌هایی در مورد فرزند‌پذیری، آیین همسرداری، اخلاق در خانواده با هدف تثبیت خانواده‌ها داده می‌شود. درخانه سلامت که یکی از فعال‌ترین بخش‌های فرهنگی است بیشتر روی بحث پیشگیری کار می‌کنند و دوره‌هایی در مورد مبارزه با بیماری‌ها، مشاوره، مسائل زناشویی، علوم تغذیه و... با حضور کارشناسان مربوطه که معمولاً کارشناس ارشد یا دکترا دارند برگزار می‌شود.

معاینه رایگان پزشکی هر 15 روز
او در ادامه می‌گوید: هر 15 روز یکبار پزشکانی برای معاینه بیماران به این منطقه جنوبی شهر می‌آیند و بیماران را رایگان معاینه می‌کنند. بیشتر افرادی هم که برای معاینه شدن مراجعه می‌کنند زنان و مردان مسن و خانواده‌های نیازمند هستند که بیماری دیابت و فشارخون دارند، اما مهم‌ترین دلیل مراجعه آنها کمبود عاطفی است و افرادی که سن و سالی از آنها گذشته بیشتر برای صحبت و درددل با پزشکان مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از بخش‌ها، خانه رفاه است. در خانه رفاه افراد و خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش قرار می‌گیرند و در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی به کمک شهرداری تهران و قرار‌گاه امام رضا(ع)، کارت‌های هدیه‌ای به آنها تقدیم می‌شود. در حال حاضر 187 زن سرپرست خانوار تحت پوشش ما هستند و در کنار آن در تهیه جهیزیه دختران تا جایی که از دستمان برآید کمک می‌کنیم. در ضمن تمام تلاشمان را می‌کنیم که خدمات این خانه‌های رفاه بیشتر شود.

مرکز پیش‌دبستانی
مدیر محله با اشاره به اینکه کلاس‌های نهضت سوادآموزی به‌صورت منظم برگزار می‌شود می‌گوید: آموزش و پرورش 2 خانم معلم را برای آموزش به بی‌سوادان می‌فرستد. درضمن مرکز پیش‌دبستانی هم زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و در کنار برنامه‌های آموزشی مستمر، در حوزه قرآنی هم فعال است. در مرکز پیش‌دبستانی ، معمولاً 10 تا 15‌درصد بچه‌ها کسانی هستند که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد قرار دارند. آنها را رایگان ثبت‌نام می‌کنیم و بقیه بچه‌ها ماهانه 100 هزار تومان می‌پردازند.

اوبه نزدیک شدن ماه محرم اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایام ماه محرم برای بچه‌ها برنامه داریم و عزاداری صحیح را به آنها آموزش می‌دهیم. مراسم روز تاسوعا را با مداحی و زنجیرزنی و سخنرانی مذهبی شروع می‌کنیم و با اطعام و غذا دادن به 250 تا 300 نفر به پایان می‌رسانیم. هدف ما از این کار این است که بچه‌ها با فرهنگ عاشورا و آنچه در کربلا گذشت آشنا شوند.

جنوب شهر نشین ها باید از خدمات بهره‌مند شوند
مدیر محله صاحب‌الزمان(عج) که در رشته مدیریت مهندسی با گرایش بحران فوق دکترا دارد می‌گوید: من فوق دیپلم رشته الکترونیک، لیسانس برق و لیسانس مدیریت خانواده و فوق‌لیسانس مخابرات و دکترای الکترونیک گرایش BTS و دکترای مدیریت استراتژیک و فوق دکترای مدیریت مهندسی گرایش بحران دارم. از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح تا 5 عصر در محله کار می‌کنم و پنجشنبه و جمعه‌ها در دانشگاه فرهنگیان و سازمان فنی حرفه‌ای به تدریس می‌پردازم. همچنین 20 کارت مربیگری در رشته‌های مختلف دارم.

او در مورد محله صاحب‌الزمان(عج) و شهرک‌های آن می‌گوید: مردم این محله‌ها اغلب از قشر پایین جامعه هستند و از نظر معیشتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. در کنار آن فقر فرهنگی هم یکی از مشکلات عمده آنهاست و به همین دلیل از مناطق کم برخودار محسوب می‌شوند.

او می‌گوید:من از 28سالگی با آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه‌ای ارتباط دارم. سعی کرده‌ام همه فعالیت‌هایم را در محله‌های جنوبی شهر انجام دهم و معتقدم بچه‌های اینجا باید از همه نوع خدمت اجتماعی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

نذرفرهنگی یعنی چه ؟
بیگ محمد لویی در تعریف نذر فرهنگی می گوید: اگر بخواهم نذر فرهنگی را با کمترین کلمات تعریف کنم باید بگویم کاری است که فردی برای رضای خدا و آرامش و آسایش مردم به رایگان انجام می دهد. باور کنید اگر همه شهروندان کمی احساس مسئولیت کنند و کمی دلشان برای مردم بتپد برای آنها کارهای فرهنگی و اجتماعی انجام دهند شهرمان گلستان می‌شود.

فاطمه علیجانلو یکی از اهالی شهرک صاحب الزمان می گوید: همه اهالی شهرک معتقدند مدیر یک محله که تحصیلات بالایی دارد چطور می‌تواند به این خوبی برنامه‌ریزی کند و از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را کند و همه اهالی واقعاً به این موضوع افتخار می‌کنند و من به همه می‌گویند مدیر محله‌مان دکتر است.

خودش را وقف حل مشکلات مردم کرده است
سعید محمدزاده، یکی از اهالی محله صاحب‌الزمان(عج) است که از عملکرد مدیر محله‌اش کاملاً رضایت دارد و معتقد است که او واقعاً خودش را وقف محله و حل مشکلاتش کرده. او با اشاره به مشکلات این محله می‌گوید: از مشکلات محله صاحب‌الزمان(عج) می‌توان به وجود خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و معضل طلاق اشاره کرد. همچنین فرزندانی که از ازدواج‌های ناموفق به دنیا آمده‌اند نیاز به آموزش و حمایت دارند.

محمد‌زاده می‌گوید که بیک‌محمدلویی تمام تلاش و توانش را برای حل این مشکلات به کار گرفته است:خیلی‌ها هستند که تحصیلات بالا دارند و با این تحصیلات به دنبال کسب درآمد و رفاه بیشتر برای خود و خانواده‌شان هستند، اما او خودش را وقف محله کرده و بسیاری از اوقاتش را به پیگیری مشکلات محله و اجرای برنامه‌های مختلف اختصاص داده است. واقعاً از طرف اهالی محله باید از او تشکر کنم.

دکتر بیک محمد لویی 3 کتاب به زبان‌های روسی و انگلیسی در مورد مدیریت استراتژیک و مدیریت مهندسی بحران نوشته که در دانشگاه هم تدریس می‌شود. او از همفکری و کمک همسرش یاد می‌کند و می‌گوید: همسرم، فرشته فلاحت‌کار، مدیر مدرسه‌ای در منطقه 5 است و در همه امور فرهنگی محله کمکم می‌کند و راهکارها و پیشنهادهای خوبی دارد.

105105

کد خبر: 681562

وب گردی

وب گردی