جزئیات مزایده خانه تاریخی آل‌احمد/ تغییر کاربری به پذیرایی

خانه تاریخی آل احمد که در دولت قبل از آن برای خانه باستان شناسان، رونمایی شد توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی برای کاربری پذیرایی به مزایده گذاشته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، خانه تاریخی آل‌احمد که شالوده آن در دوران قاجار و حکومت احمدشاه بنیان گذاشته شده به خاندان آل‌احمد تعلق دارد و نخستین مالک آن سیداحمد آل‌احمد بوده و پس از او هم به پدر جلال آل‌احمد رسیده است.

آنچه این بنا را که یکبار در سال ۱۳۱۰ به طور کامل بازسازی شد به لحاظ ارزش‌های تاریخی و معماری حائز اهمیت کرده شکل متفاوت ساخت حیاط‌های اندرونی و بیرونی آن است که با توجه به ورودی مناسب از جهت تقسیم فضاها و محفوظ بودن اندرون خانه، هر دو حیاط عملکردی همانند حیاط اندرونی دارند و به نظر می‌رسد این ۲ حیاط برای استفاده دو خانواده طراحی شده است.

مهدی آل‌احمد (خواهرزاده جلال و شمس آل‌احمد) که آخرین فرد بازمانده از خاندان آل‌احمد است درباره نحوه خرید این ملک از سوی میراث فرهنگی در سال ۸۹ گفته بود: ۸ سال است که مسئولان میراث فرهنگی به این خانه می‌آیند و می‌روند و می‌گویند که می‌خواهیم آن را ثبت کنیم. ما در این باره حرفی نداریم ولی بعد از این ۸ سال که ما را اسیر خود کرده‌اند زمانی آن را ثبت کردند و به ما گفتند که تخلیه کنید که همه چیز و از جمله مسکن یکدفعه گران شد.

خواهرزاده جلال و شمس آل‌احمد با بیان اینکه اطلاعی از نحوه قیمت‌گذاری میراث فرهنگی بر این بنا ندارد افزود: کارشناسان میراث فرهنگی این خانه را ۶۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کردند و آن را به همین بها از ما خریدند و مبلغ را هم به ما پرداخت کردند. مجبور بودیم خانه بفروشیم کار دیگری نمی‌توانستیم بکنیم. به ما گفتند که باید خانه را تخلیه کنید وگرنه از پول خبری نیست.

خانه تاریخی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و روز سوم اسفند ماه سال ۹۱ به عنوان خانه باستان شناسان ایران افتتاح شد اما در این خانه هیچ گاه جلسات مربوط به باستان شناسی برگزار نشد و از سوی باستان شناسان نیز مورد استقبال قرار نگرفت و در این مدت بلا استفاده ماند.

تا اینکه در روز ۵ مهرماه ۹۵ صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی این خانه که ۶ دانگ آن سال ۸۳ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده را به مزایده گذاشته و موضوع مزایده این خانه را سرمایه گذاری برای کاربری پذیرایی و واگذاری حق بهره برداری اعلام کرده است.

در آگهی مزایده صندوق احیا قید شده که مدارک مربوط به پاکت‌ها باید به بخش اداری صندوق داده شود این بخش اداری نیز در عمارت تاریخی مسعودیه واقع شده است. قیمت پایه اجاره بها برای خانه جلال آل‌احمد، ماهانه مبلع هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام شده که ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال خواهد شد.

مدت قرارداد نیز ۱۲ ساله خواهد بود که شامل ۹ ماه عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیا و مدت باقی مانده مدت بهره‌برداری است. برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیای بنای تاریخی خانه جلال آل احمد مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان است. قرار است با اعلام آمادگی سرمایه‌گذار، خانه تاریخی آل‌احمد از کاربری خانه باستان شناسی به واحد پذیرایی تغییر کاربری داده شود.

705502

کد خبر: 681648

وب گردی

وب گردی