سهم دانشجویان دکتری در سند آمایش دانشگاه آزاداسلامی مشخص شد

دبیرستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور گفت: در سند آمایش دانشگاه آزاد در بخش تحصیلات تکمیلی مقرر شد، سهم دانشجویان دکتری، از یک سقفی بالاتر نرود و این درصد برای دانشجویان دکتری ۲.۵ درصد شد.

به گزارش ایسکانیوز، منصور کبگانیان در حاشیه نشست جلسه هشتاد و سوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، گزارشی از جلسه ارایه داد و گفت: یکی از مباحثی مهمی که در مباحث پیش از دستور مطرح شد، حضور پررنگ برخی از کشورهای منطقه به عنوان رقبای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران بود و حمایت هایی که از این کشورها می شود.

وی افزود: این گزارش ها هشدار می داد که رقبای علمی و فناوری کشور ما، در حالت ساکن نیستند و بودجه های بالایی را برای فناوری تخصیص می دهند، بنابراین دراین رابطه تذکراتی ارایه شد.

دبیرستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: برهمین اساس باید میزان سهم بودجه پژوهشی و علم و فناوری از جی دی پی کشور افزایش یابد تا کشور ما از رقبای علمی و فناوری خود عقب نماند.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در جلسه مذکور مطرح شد، اقدامات ملی است که مخاطبان مشخصی در نقشه جامع علمی کشور دارد، این دستگاه ها مدت ها منتظر بودند که کار آنها تسهیل شود، این ها اقداماتی بود که احتیاجی به تصویب سیاست ها نداشت و به اطلاع اعضاء رسید، که به زودی به دستگاه های ذی ربط ابلاغ می شود و شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور بر اقدامات این دستگاه ها نظارت خواهد داشت.

کبگانیان ادامه داد: بحث اصلی که از ابتدا در دستور جلسه بود، بحث آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد بود، این دانشگاه یکی از زیر نظامهای آموزشی در آموزش عالی کشور است پس از اینکه برای وزات علوم و حوزه سلامت وزارت بهداشت آمایش آموزش عالی را تصویب کردیم، در جلسه اصلی شورا تصویب شد، سهم این زیر نظام در آمایش آموزش عالی مشخص شود.

وی افزود: پس از چندین ماه کار کارشناسی، پیشنهاداتی از دانشگاه آزاد اسلامی ارایه شده بود که توسط کارشناسان ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کار فنی دقیق بر روی پیشنهادات اعلام شده، انجام شد که در برخی موارد به توافق رسیدند و در برخی مفاد نیز به هماهنگی نرسیدند که قرار شد این موارد در جلسه شورا جمع بندی شود.

کبگانیان ادامه داد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد با این قید تصویب شد که سند این دانشگاه در ذیل سند آمایش آموزش عالی وزارت علوم باشد یعنی در برخی موارد نظارت کیفی و برنامه‌ریزی از سوی وزارت علوم وجود داشته باشد.

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر بحث کیفیت حساس است، ادامه داد: نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان دانشگاه آزاد در افق چشم‌انداز، باید ۲۵ درصد باشد، در نقشه جامع علمی این آمار برای کل کشور ۳۰ درصد است.

وی افزود: در بخش تحصیلات تکمیلی مقرر شد سهم دانشجویان دکتری حتما مشخص شود تا از یک سقفی بالاتر نرود و از این پس دانشگاه آزاد بر روی بحث کیفیت تکیه کند که این درصد در بخش دانشجویان دکتری ۲.۵ درصد تعیین شد.

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: در ازای هر ۲۵ دانشجو یک عضو هیات علمی استادیار به بالا باید در دانشگاه آزاد وجود داشته باشد، سرانه مقالات علمی پژوهشی معتبر هر سال برای هر عضو هیات‌ علمی استادیار به بالا دو مقاله تصویب شد.

کبگانیان گفت: درصد رشته محل‌هایی که تا زمان چشم‌انداز براساس نیازهای منطقه‌ای باید مورد بازنگری باشد با هماهنگی آمایش آموزش عالی وزارتین، صد درصد تصویب شد و درصد منابع غیرشهریه از کل منابع مالی باید ۴۰ درصد باشد.

وی اضافه کرد: حداقل درصد دانشجویان غیرایرانی به کل دانشجویان ۲.۵ درصد و سهم اعضای هیات علمی استادیار به بالا باید ۸۰ درصد باشد.

101

کد خبر: 681653

وب گردی

وب گردی