تصویب کلیات لایحه «تصویب احکام و مصوبات کنگره اتحادیه جهانی پست»

نمایندگان مجلس کلیات لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست را تصویب کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 مهرماه) مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه «تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست» را با 140 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح این لایحه گفت: نظر به اینکه احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست در راستای گسترش ارتباطات بین‌الملل از طریق عملکرد کارآمد سرویس‌های پستی و مشارکت در نیل به اهداف عالی همکاری بین‌المللی در زمینه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تغییرات قابل ملاحظه‌ای را ایجاد نموده است.

باستانی افزود: با توجه به اینکه دولت ایران از سال 1874 میلادی عضو اتحادیه مذکور بوده و احکام و مصوبات آن با توجه به ضرورت‌ها پستی کشورهای عضو، تحولات بین‌المللی، پیشرفت فناوری، ضروریات زیست محیطی، نیاز بازار و انتظارات مشتریان دستخوش تغییرات و اصلاحات متعددی قرار گرفته است و همچنین با توجه به اینکه آخرین اصلاحات در احکام و مصوبات مذکور در سال 2012 برابر با 1391 در دوحه صورت گرفته این لایحه آماده شده است.

در ماده واحده این طرح آمده است: احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست منعقد شده به تاریخ 20 مهر 91 برابر با یازده اکتبر 2012 میلادی در دوحه شامل کنوانسیون پستی جهانی مشتمل بر 40 ماده، تشریفات نهایی کنوانسیون پستی جهانی مشتمل بر 16 ماده، آئین نامه عمومی اتحادیه پستی جهانی مشتمل بر 58 ماده و موافقتنامه سرویس‌های پرداخت پستی مشتمل بر 28 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره یک آمده است: از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون پیوست‌های 2، 3، 4، 5 و 7 قانون تصویب احکام و مصوبات بیست و چهارمین کنگره اتحادیه جهانی پست منعقد شده در ژنو 2008 میلادی مصوب سال 91 ملغی می‌گردد.

در تبصره 2 آمده است: رعایت اصل 77 قانون اساسی ایران در مورد هرگونه اصلاح موضوع ماده 38 کنوانسیون پستی جهانی، ماده 158 آئین‌نامه عمومی اتحادیه پستی جهانی و ماده 27 موافقتنامه سرویس‌های پرداخت پستی الزامی است.

همچنین در تبصره 3 آمده است: رعایت اصل 139 قانون اساسی ایران در مورد ارجاع به داوری موضوع ماده 153 آئین‌نامه عمومی اتحادیه پستی جهانی الزامی است.

202/201

کد خبر: 681669

وب گردی

وب گردی