تصویب 7شاخص طرح آمایش دانشگاه آزاداسلامی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی/ لزوم جلوگیری از رشد دانشگاه های بی کیفیت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بررسی طرح آمایش این دانشگاه در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، از تصویب هفت بند از سیاست‌ها، ضوابط و شاخص‌های آمایشی در ارتباط با سهم دانشگاه آزاد اسلامی در مجموعه آموزش عالی کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که با موضوع آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، به ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح و روند تصویب آن در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پرداخت.

دکتر میرزاده با اشاره به تهیه این طرح به دستور رئیس جمهور، گفت: طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک سال و نیم پیش و بر مبنای 31 گزارش استانی در خصوص توانایی‌ها، امکانات و نیازمندی‌های این دانشگاه تهیه شد و پس از تبادل نظر اعضای سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی و دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخش‌های عمده‌ای از این طرح در دستور کار ستاد راهبری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاداسلامی در تطابق با اهداف کمی نقشه جامع علمی کشور و آمایش آموزش عالی در دو وزارتخانه علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده است.

دکتر میرزاده عنوان کرد: در نخستین جلسه ستاد راهبری که به این موضوع اختصاص یافته بود، تعدادی از بندهای این طرح، شامل سیاست‌ها، ضوابط و شاخص‌ها در ارتباط با سهم دانشگاه آزاداسلامی در مجموعه آموزش عالی کشور به بحث گذاشته شد و هشت مورد از آنها به تصویب رسید.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شاخص های مصوب در این جلسه گفت: سهم دانشگاه آزاداسلامی از کل دانشجویان کشور، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی، نسبت تعداد دانشجویان به تعداد استادان تمام وقت، سرانه مقالات علمی ـ پژوهشی اعضای هیئت علمی، بازنگری در رشته محل‌ها بر اساس طرح آمایش، بحث منابع مالی، تعداد دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و سهم اعضای هیئت علمی استادیار به بالا از مجموع اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 از جمله این شاخص ها بوده و مابقی موارد نیز در جلسات آینده به بحث گذاشته خواهد شد.

وی در خصوص این که چه حوزه‌ها و رشته‌هایی در این طرح آمایش بیشتر مورد توجه قرار گرفته، گفت: آمایش بر اساس توانایی‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی و امکانات و نیازهای مناطق مختلف انجام خواهد شد و سهم حوزه های دانش در هر منطقه بر همین اساس تعیین خواهد شد.

دکتر میرزاده افزود: بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی بسته به امکانات و نیاز هر منطقه و با توجه به شاخص‌هایی که با وجود کمی بودن در جهت بهبود کیفی آموزش عالی در کشور به طور اعم و در دانشگاه آزاد اسلامی به طور اخص تعریف شده، اقدام به سرمایه‌گذاری در رشته‌ها و در مناطق مختلف خواهد کرد.

وی با اشاره به این مطلب که مقرر شده ایران در چشم‌انداز 1404 در رتبه نخست منطقه از نظر تولید علمی قرار گیرد، گفت: در حال حاضر برخی از همسایگان ما سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام داده‌اند و حتی اقدام به جذب اعضای هیئت علمی از کشور ما و سایر کشورها می‌کنند که این امر بر اهمیت و ضرورت پیگیری برنامه‌ای جامع، منسجم و جدی در آموزش عالی کشور به منظور تحقق شایستگی‌های ملت ایران می‌افزاید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سهم 20 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علمی کشور، گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاداسلامی سهم بسیار بالایی در توسعه علمی کشور و ارتقای رتبه علمی ایران در سطح بین‌المللی داشته و می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از ارتقای رتبه علمی کشور به رده 16 در دنیا سهم مشارکت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر میرزاده همچنین در اشاره به یکی از شاخص‌های آمایش دانشگاه آزاد اسلامی مصوب در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، گفت: ما در حال حاضر حدود 9 هزار و 500 دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی از کشورهای عراق و افغانستان و کشورهای آسیای میانه داریم که بر اساس مصوبه ستاد راهبری مقرر شده این رقم در افق 1404 به حداقل 50 هزار دانشجوی خارجی برسد و منابع درآمدی دانشگاه از محل غیر شهریه به 40 درصد برسد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از اعضا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خواست تا از توسعه دانشگاه های غیر انتفاعی و بعضی دانشگاه های غیر حضوری که دارای استانداردهای آموزش عالی نیستند جلوگیری کنند و این درحالی است که متاسفانه بعضی از این دانشگاه ها بدون داشتن مجوز قانونی در حال جذب دانشجوی کارشناسی ارشد بدون آزمون هستند.

101

کد خبر: 681690

وب گردی

وب گردی