واکنش معاون استاندار به حوادث مرگبار پارک‌های تهران/مرگ شهروندان بر اثر سهل‌انگاری غم‌انگیز است

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در واکنش به مرگ چند کودک در ماه‌های اخیر در پارک‌های تهران گفت: برای ما خیلی غم‌انگیز است که به دلیل اهمال و کوتاهیِ یک مجموعه خدماتی، کودکی دچار برق گرفتگی شود. به اعتقاد بنده پذیرفتن داغ فرزند برای یک خانواده، دور از شان کسی است که خودش را انسان می‌شناسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا ،سید شهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفت: همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که عهده‌دار خدمت هستند باید به گونه‌ای اقدام کنند که زمینه‌های بروز خسارت و حادثه به حداقل ممکن برسد. اگر بر اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان آسیبی به شهروندان برسد، طبیعتاً در مقابلش مسئولیت قانونی دارند.

هر دستگاهی باید نسبت به تعهداتش، احساس مسئولیت کند

وی افزود: برای ما نیز خیلی غم‌انگیز است که به دلیل اهمال و کوتاهیِ یک مجموعه خدماتی، شهروند یا کودکی دچار برق گرفتگی شود. قطعاً موارد اینچنینی هم زیاد است. پذیرفتن داغ یک فرزند برای یک خانواده، دور از شان کسی است که خودش را انسان می‌شناسد. این حوادث به هرحال در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد، ولی باید تلاش کرد با کارآمد شدن دستگاه‌ها، هر دستگاهی نسبت به تعهداتش احساس مسئولیت کند که این اتفاقات به حداقل ممکن برسد.

چاووشی درباره مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و برخورد با متخلفان در سه سال اخیر، گفت: با اطمینان می‌گویم در سه سال گذشته بیشترین مراقبت‌ها برای خلع ید از متصرفان اراضی ملی و دولتی انجام گرفته و تخریب‌هایی که طی سال‌های گذشته شاهد هستیم، در مقایسه با دو دوره قبلی بسیار بالا و قابل قبول است.

به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسئولان این وضعیت نابسامان را شاهد هستیم

وی با بیان این مطلب که دولت اعتقاد دارد که باید جلوی گسترش بی‌رویه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و حاشیه‌نشینی را بگیرد، گفت: به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسئولان این وضعیت نابسامان را در پیرامون تهران شاهد هستیم که بعضی حاشیه‌نشینی‌ها به یک شهرستان پرجمعیتی تبدیل شده بطوریکه در حد بالای 600 هزار نفر جمعیت دارند. بالاخره حاشیه‌نشینان آمدند، خانه‌ها را بدون هیچ ضابطه و مقرراتی ساختند و در آنها نشستند و در واقع باری بر روی دوش دولت هستند و البته دولت نمی‌تواند؛ نسبت به شهروندان بی‌اعتنا باشد.

چاووشی ادامه داد: اینکه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و شهرداری چقدر قصور کردند و نقش داشتند؛ مهم نیست، البته باید پیگیری می‌شد که چقدر قصور صورت گرفته است، اما در نهایت مهم این است که امروز مردمی هستند که آنجا ساکن شده‌اند و باید امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و سازمان و نهادهای عمومی و شرکت‌های خصوصی که می‌خواهند؛ خدمتی به مردم ارائه دهند، موظف به رعایت استاندارهای مصوب هستند. وقتی استاندارها رعایت شود و نقص فنی نداشته باشیم؛ کمتر حادثه پیش می‌آید، البته دولت و استانداری در این مدت در جاهایی که به حقوق عمومی جامعه ربط داشته، انصافا ایستاده، تلاش و دفاع کرده است. در مواردی هم که پیش می‌آید؛ پیگیری‌های لازم را بدون اینکه رسانه‌ای شود، دنبال می‌کنیم.

چاووشی در ارزیابی طرح جمع‌آوری معتادان شهر تهران، اظهار داشت: بحث آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه‌ای دارند و از این رو یکی از اولویت های مهم وزارت کشور در سال جاری و سال‌های آتی خواهد بود.

روند اقدامات در رفع آسیب‌های اجتماعی رضایت‌بخش نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: به هر حال با شرایط موجود اقتصادی و فرهنگی جامعه ما بخصوص هجمه‌های فرهنگی ناشی از توسعه ارتباطات، بروز یک سری مشکلات در جامعه اجتناب‌ناپذیر شده و باید برای مقابله با زمینه‌های این آسیب‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، لذا در این راستا همه دستگاه‌ها باید بسیج شوند و در استان تهران آن جا که در قلمرو وظایف استانداری است، تلاش می‌کنیم؛ کار به سرعت و دقت پیش رود و مراقبت‌های ضروری انجام شود.

وی افزود: فرمانداران و بخشداران را ملزم به پیگیری این موارد کرده‌ایم و مستمراً نظارت‌ها صورت می‌گیرد، اما در مدیریت شهر تهران به لحاظ امکاناتی که در حوزه مدیریت شهری تهران و مشکلاتی که عمدتاً از تهران برخواسته است، برعهده استانداری نیست؛ البته استانداری دستگاه ناظر و هماهنگ کننده‌است، ولی اصولاً متولی کار اجرایی نیست. شهرداری تهران باید به موازات وظایف قانونی خود حرکت کرده و در چارچوب وظایفش با نهادهای حاکمیتی هماهنگ شود.

چاووشی اظهار داشت: واقعیت این است که از روند پیشرفت کار خودمان خیلی احساس رضایت نمی‌کنیم؛ چون سطح آسیب‌ها و مشکلات به گونه‌ای است که اگر همه دستگاه‌ها پشت به پشت و کنار هم نبوده و به طور جدی دست به دست هم ندهند، کوچکترین ناهماهنگی می‌تواند؛ اثر کارکردهای مثبت ما را خنثی کند، لذا اقداماتی اساسی در دستور کار قرار دارد.

704

کد خبر: 681713

وب گردی

وب گردی