1978 توپ ورزشی، 5 هزارمرجان دریایی،قلب و چشم داماد و... /مهریه هایی که باطل می شود

در سالهای اخیر برخی جوانان  در انتخاب مهریه سکه ، طلا و ملک و املاک را کنار گذاشته  و سراغ اشکال جدیدی از مهریه رفته اند ، 1978 توپ ورزشی، 2 هزار قطعه شکلات، 10 راس آهوی وحشی  ،5 هزار مرجان دریایی ،کاشت 1305 اصله نهال ،یک کیلو بال مگس ...طبق ماده 1078 قانون مدنی  هرچیزی را که مالکیت و قابل تملک باشد می توان مهر قرار داد در واقع هرچیز قابل تملکی را چه عین باشد چه منفعت ،قابلیت مهریه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس در گفتگو با برنامه نیم نگاه گروه خانواده رادیو سلامت، با بیان اینکه مهریه های عجیب و غریب و یا نامتعارف نشان دهنده کارکرد ثانویه مهریه است گفت: افرادی که اعتقادی به رابطه مهریه وار در ازدواج ندارند و صرفا به اجبار قانون، و زیبا جلوه دادن ازدواج خویش، به سراغ مهریه های خاص مانند کاشت چند اصله نهال و آزاد کردن تعدادی پرنده و حمایت از کودکان بی سرپرست می روند.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه کارکرد ثانویه مهریه در بین همه جوان ها همه گیر نشده است افزود:جوانانی که به مهریه به عنوان ابزار درآمدی و قوام دهنده زندگی مشترک نگاه نمی کنند ،مهریه ها ی خاصی به مانند سرپرستی کودکان بی سرپرست ر ا برمی گزینند ،که به لحاظ حقوقی باید درقباله ازدواج چگونگی آن و تبدیل آن به پول قید شود چرا که مهریه بنا بر تعریف حقوقی باید قابل تملک باشد.

به گفته شریفی یزدی با تغییر اشکال مهریه ،قانون گذار با در نظرگرفتن جایگاه دینی مهریه و شرایط جدید اجتماعی می تواند چنین نگرش هایی را ترویج دهد.

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به مهریه هایی چون تعدادی تمساح و چند راس آهوی وحشی افزود: به نظر می رسد این نوع مهریه ها نه تنها توجیه حقوقی و شرعی ندارد بلکه ابزاری برای تفاخر اجتماعی و اعلام متفاوت بودن از دیگران است ،این افراد ضمن اینکه خود را تافته جدا بافته می دانند، درحقیقت به دنبال کسب شهرت اند.

دکتر مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز نیز با بیان اینکه مهریه چه منقول و غیر منقول باید مالیت داشته باشد گفت: درصورتی که مهریه ای مالیت نداشته باشد ؛یعنی قابل تملک و تسلیم کردن نباشد ،نامتعارف تلقی می شود به مانند 1 کیلو بال مگس ،دست ،قلب و چشم داماد.

دکتر جوهری افزود: مهریه ها ی نامتعارف به هیچ عنوان در دفترخانه های ازدواج ثبت نمی شود و در صورت مشاهده چنین مواردی ،تخلف و مهریه از نظر قانونی باطل است .

این حقوقدان مهریه های که در قالب ازدواج سبز ثبت می شود را قانونی دانست و افزود:درصورتی که فردی مهریه خود را کاشت درخت انتخاب کند به دلیل صورت گرفتن عملی در آن ،و تعهد مرد مبنی بر کاشت درخت ،ضمن اینکه عمل پسندیده ای محسوب می شود،این نوع مهریه قانونی و قابل ثبت است اما هرگونه مهریه ی مبهم و مجهول به مانند نجات حیوانی که نوع حیوان ،محل آن و چگونگی نجات آن نامشخص باشد ،از دید قانونگذار باطل است.

دکتر شریفی یزدی همچنین در ادامه در خصوص پیشگیری از گسترش مهریه ها ی نامتعارف و ساری شدن آن در جامعه گفت: در این خصوص ما نیاز به زمان و آموزش داریم ،چنانچه مطالعات میدانی نشان می دهد یکی از دلایل افزایش مهریه های نامتعارف چشم و هم چشمی است از سویی دیگر زنان مهریه را نشان دهنده عزت خود و یا میزان عشق مرد به زن می دانند ،از طرفی زنان بر این باورندکه دستگاه قضایی ، به هنگام مراجعه زوجین به محاکم قضایی ،حمایت لازم و کافی را از زنان ندارد و همین مسئله سبب افزایش مهریه ها ی نامتعارف خواهد شد.

دکتر جوهری نیز با تاکید براینکه مهریه هرگز نمی تواند ضامن تداوم زندگی و پشتوانه اجتماعی برای زن باشد تاکیدکرد: آمار طلاق های توافقی گویای آن است که مهریه در هر نوعی ضامن بقای زندگی مشترک نیست بلکه آگاهی افراد باید نسبت به زندگی افزایش یابد همینطور باید آگاه رسانی شود که مهریه نشانه منزلت اجتماعی زن نیست و این مسئله مهم باید از دوران متوسطه دوم آموزشی به دانش آموزان آموزش داده شود.

در این برنامه دکتر شریفی یزدی نیز افزایش ازدواج های برون فامیلی و کاهش اعتماد عمومی را منجر به گرایش جوان به انتخاب مهریه های نامتعارف دانست و افزود: با گرایش جوانان به انتخاب این نوع مهریه ها،شاهد کاهش آمار ازدواج خواهیم بود.

105/106

کد خبر: 681871

وب گردی

وب گردی