اعضای اوپک با کاهش تولید نفت موافقت کردند

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافقی دست یافتند که طبق آن، از ماه نوامبر سال میلادی جاری تولید نفت به ۳۲٫۵ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، رسانه ها به نقل از منابع موثق گزارش دادند که اعضای «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) به توافقی دست یافتند که طبق این توافق، از ماه نوامبر سال میلادی جاری تولید نفت به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

اوپک در حال حاضر روزانه ۳۳.۲۴ میلیون بشکه نفت تولید می کند که در صورت صحت این گزارشات، کشورهای عضو این سازمان از تولید نفت خود به میزان هفتصد هزار بشکه در روز خواهند کاست.

گفتنی است که ظرف هشت سال گذشته، این نخستین توافق میان اعضای این سازمان برای کاهش تولید نفت بشمار می رود.

یک منبع موثق مدعی شد که اوپک در نشست بعدی خود که روز سی اُم نوامبر در وین برگزار می شود، سقف تولید را برای هر کشور عضو این سازمان تعیین خواهد کرد.

گفتنی است که نمایندگان کشورهای عضو اوپک در حال حاضر برای شرکت در «همایش بین المللی انرژی» در الجزایر بسر می برند.

لازم به ذکر است که موافقت بزرگترین تولیدکنندگان نفت با کاهش تولید می تواند توازن بیشتری را میان نرخ عرضه و تقاضای این ماده خام در سطح جهان برقرار نماید.

هفته گذشته ایران، سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک با تولید روزانه ۳.۶ میلیون بشکه نفت در ماه آگوست، پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر توقف افزایش تولید نفت خود را نپذیرفت و روز سه شنبه وزیر نفت ایران اعلام کرد که به روند افزایش تولید نفت تا سقف چهار میلیون بشکه در روز ادامه خواهد داد.

با گذشت چند ساعت از این اظهارنظر وزیر نفت ایران، وزیر انرژی عربستان هم مستثنی شدن ایران از اجرای طرح فریز نفتی را پذیرفت تا یک گام بلند برای دستیابی به این توافق برداشته شود.

بنابر گزارشات، مذاکرات چهار ساعته نمایندگان اوپک به پایان رسیده است و انتظار می رود که نتایج این مذاکرات طی یک کنفرانس مطبوعاتی بطور رسمی اعلام شود.

304/201

کد خبر: 681932

وب گردی

وب گردی