عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس : سازمان ملل حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در خلیج فارس را پذیرفته است/ اماراتی ها بدانند که با تکرار ادعا، تاریخ تغییر نمی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارات ضد ایرانی وزرای خارجه امارات و بحرین در سازمان ملل متحد را ناشی از تحریک و ایران هراسی مقامات عربستان ارزیابی کرد.

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به ادعاهای وزیران خارجه بحرین و امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خاطرنشان کرد:کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه امارات در هر جلسه ای که در سطح منطقه و بین الملل از جمله جلسات سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و جلسات دوره ای کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس برگزار می شود بحث جزایر سه گانه را مطرح می کنند اما واقعیت این است که با تواتر و مطرح کردن این موضوع، واقعیت ها تغییری نمی کند.

وی افزود: این موضع آنهاست اما حق حاکمیت و مالکیت این جزایر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و سازمان ملل این موضوع را پذیرفته است.

این کارشناس مسائل خارومیانه تاکید کرد: اگر امارات متحده عربی سال 1971 بوجود آمده ما قدمت چندین هزارساله داریم و بابد برادران اماراتی به حسن همجواری احترام بگذارند چراکه ما دارای مشترکات فراوان و تبادلات اقتصادی با این کشور هستیم ونهادهای ایرانی در امارات مشغول خدمت رسانی هستند و مدارس و بیمارستان های ایرانی در این کشور فعالیت می کنند.

جمالی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد کشورهای همسایه باید دیگاه خود را نسبت به ایران تغییر دهند و با اعتماد بیشتری به کشور بزرگی همچون جمهوی اسلامی ایران که می تواند همسایه بسیار خوبی برای آن ها باشند، نگاه کنند.

وی ادامه داد: اماراتی ها باید بدانند که مطرح کردن این گونه ادعاها و درخواست‌ها بیشتر دشمنان دو ملت را خوشحال می کند و باید به این مووضع تن در بدهند و بپذیرند که با تکرار ادعا تاریخ تغییر نمی کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ادعای اماراتی ها مبنی بر شکایت از ایران در دیوان بین المللی لاهه برای باز پس گیری جزایر، تاکید کرد: دیوان بین المللی زمانی می تواند به این موضوع ورود کند که هر دو کشور آن را بپذیرند ولی ما در این قضیه پذیرشی نداریم.

وی در پایان در خصوص نقش عربستان در تحریک کشورهایی همچون امارات برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی گفت: چون عربستان در شورای همکاری خلیج فارس برای این کشورها حکم پدری دارد این گونه ادعاها با القائات سعودی ها انجام می گیرد. از سوی دیگر، به نظر می رسد چون اماراتی ها در حمله عربستان به یمن نیز درگیر هستند و در این جنگ در حمایت از عربستان نیروی نظامی دارند می خواهند با طرح ادعاهای بی اساس به ایران به عنوان کشور حامی خط مقاومت مردم یمن و منطقه فشار وارد کنند.

/201204

کد خبر: 681982

وب گردی

وب گردی