تیروئیدم کم کار است چی بخورم ؟چی نخورم؟

بیمارمبتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند از همه مواد مغذی به اندازه طبیعی و متعادل استفاده کند و نیازی به حذف برخی از سبزی ها از سفره غذایی‌اش ندارد.

به گزارش ایسکانیوز یکی از خوانندگان روزنامه ایران نوشته است: مردی 41 ساله هستم که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا شده‌ام. اطرافیانم توصیه می‌کنند از خوردن برخی سبزی ها مانند کلم خودداری کنم. به گفته آنها این نوع از سبزی ها روند پیشرفت بیماری را تسریع می‌کند. آیا این گفته درست است؟ مشکل دیگری که این بیماری برای من پیش آورده، افزایش وزن است که متأسفانه با وجود استفاده از رژیم‌های غذایی متفاوت بازهم وزن کم نمی‌کنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید که از چه رژیم غذایی پیروی کنم تا هم وزن کم کنم هم بتوانم بیماری خود را کنترل کنم؟


دکتر محمد هاشمی متخصص تغذیه در پاسخ در روزنامه ایران نوشت: کم کاری تیروئید بیماری شایعی است که به دلیل اختلال در عملکرد غده تیروئید و کاهش تولید برخی هورمون‌ها به وجود می‌آید. در واقع اختلال در ترشح این دسته از هورمون‌ها به کاهش سوخت و ساز در بدن و مشکلات متعددی منجر می‌شود که چاقی و افزایش وزن هم یکی از این مشکلات به شمار می‌آید. از این رو باید درمان به شکلی باشد که بتواند این کمبود هورمون را جبران کند.
هر فردی که مبتلا به کم کاری تیروئید است، باید بداند که تنها با تغذیه و پیروی از یک رژیم غذایی خاص نمی‌تواند، این بیماری را کنترل و درمان کند و باید تحت نظر متخصص از داروهایی با دوز متناسب با شدت بیماری بهره ببرد.
بنابراین برای درمان و کنترل این بیماری باید هورمون تیروئید به صورت دارو وارد بدن شود. فردی که تحت درمان دارویی صحیح قرار می‌گیرد پس از مدتی با کنترل بیماری مانند یک فرد سالم خواهد بود. چنین فردی می‌تواند با مصرف درست داروها از همه مواد غذایی وانواع سبزی در حد مناسب استفاده کند. درست است که برخی از سبزی‌ها مانند کلم، چغندر یا شلغم حاوی گواتروژن‌ها هستند و گواتروژن‌ها هم مانع جذب ید در بدن می‌شوند. اما خوب است بدانیم هنگامی که مواد غذایی حاوی گواتروژن‌ها بیش از اندازه و در حد قوت غالب استفاده شوند می‌توانند روند جذب ید را در بدن با اختلال مواجه کنند و در حد مصرف معمول و روزانه مشکلی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ایجاد نخواهند کرد.
از این رو می‌توان گفت بیمارمبتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند از همه مواد مغذی به اندازه طبیعی و متعادل استفاده کند و نیازی به حذف برخی از سبزی ها از سفره غذایی‌اش ندارد.
البته این را هم باید درنظر گرفت، اضافه وزن هنگامی اتفاق می‌افتد که این بیماری کنترل نشود و سطح سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند. فردی که با مصرف دارو بیماری خود را کنترل می‌کند، سوخت و سازی طبیعی داشته و دچار افزایش وزن نخواهد شد. اگر شما بیماری خود را تحت نظر پزشک و با مصرف دوز مناسبی از دارو کنترل کرده‌اید اما همچنان دچار اضافه وزن می‌شوید و وزن کم نمی‌کنید احتمالاً رژیم غذایی نامناسبی دارید یا اینکه به واسطه استفاده از رژیم‌های متنوع بدن‌تان مقاوم شده است. فردی که داروی مناسب مصرف می‌کند مانند یک انسان سالم است و با یک رژیم غذایی متناسب با شرایط و ویژگی‌های جسمانی‌اش می‌تواند وزن کم کند.


105105

کد خبر: 682167

وب گردی

وب گردی