زنان مبتلا به سرطان ۲ سال بعد از درمان می‌توانند باردار شوند

رئیس اولین سمپوزیوم تازه های حفظ باروری در سرطان، گفت: زنان مبتلا به سرطان ۲ سال بعد از درمان کامل می‌توانند باردار شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر جهانگیر رأفت در اولین سمپوزیوم تازه های حفظ باروری در سرطان که روز پنج شنبه در بیمارستان بوعلی برگزار شد، با اشاره به پایین تر بودن سن بیماران مبتلا به سرطان سینه در ایران نسبت به متوسط جهانی، افزود: حفظ باروری و شیردهی برای مبتلایان به سرطان بسیار حائز اهمیت است و بر بنیان خانواده و جامعه تاثیر می گذارد که با روش‌های درمانی و پیشگیری از ناباروری می توان از فروپاشی بسیاری از زندگی‌ها جلوگیری کرد.

او ادامه داد: اغلب به غلط به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‌شود که هرگز باردار نشوند یا حداقل تا ۶ سال از بارداری جلوگیری کنند که تحقیقات نشان داده، بارداری ۲ سال بعد از پایان درمان کامل خطرناک نیست، بلکه موجب افزایش طول عمر بیماران نیز می‌شود.

رافت تاکید کرد: بیماران باید توجه کنند که در روند درمان سرطان، بارداری برای مادر و فرزند بسیار خطرناک است.

در ادامه احمد وثوق معاون پشتیبانی و تخصصی پژوهشگاه رویان با اشاره به میزان شانس باروری پس از درمان های ناباروری در زوجین، گفت: به طور کلی در مرکز درمانی رویان و سایر مراکز ناباروری در دنیا به طور متوسط ۴۰ درصد زوجین بعد از انتقال جنین بارور می‌شوند که در برخی موارد این شانس کمتر و در مواردی بیش از ۴۰ درصد است و در این بین سن نوع بیماری نازایی و مدت ناباروری در احتمال باروری زوجین تاثیرگذار است.

او ادامه داد: دارو درمانی شروع سیکل‌هایی مانند IVF، استفاده از جراحی مانند جراحی آندومتریوز و واریکوسل در آقایان، IUI که در آن سلول جنسی مردانه در محیط آزمایشگاهی به داخل رحم تزریق می‌شود، از روشهای درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره روش‌های دیگر درمان ناباروری گفت: در روش ICFI در محیط آزمایشگاه که به هر تخمک یک اسپرم وارد شده که بعد از لقاح آزمایشگاهی جنین وارد رحم مادر می‌شود، این روش در بیمارانی که IVF که در آنها موثر نبوده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: روش دیگری به نام PGD به منظور پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی در جنین به کار می رود که در این روش، از جنین مناسب و بدون بیماری‌های ژنی و کروموزومی استفاده می‌شود.

وثوق با اشاره به بخش‌های پژوهشگاه رویان در درمان ناباروری گفت: بخش ناباروری و جراحی مردان و زنان، اتاق عمل، IVF، لاپاروسکوپی، کلینیک مراقبت حین بارداری، پیگیری نتایج باروری حاصل از درمان ناباروری، کلینیک غدد درون ریز، روانپزشکی و تغذیه قسمتی از بخش‌های پژوهشگاه رویان در درمان ناباروری است.

او درباره نحوه ارتباط زوج‌های نابارور و بیماران سرطانی با پژوهشگاه رویان گفت: زوجین نابارور به طور معمول از سه روش می توانند با پژوهشگاه در ارتباط باشند، اغلب زوجینی که به سایر مراکز ناباروری مراجعه کرده و با شکست روبرو شدند به این پژوهشگاه مراجعه می‌کنند.

معاون پشتیبانی و تخصصی پژوهشگاه رویان ادامه داد: در بیماران سرطانی که در سنین باروری قرار داشتند و در آینده قصد بارداری دارند، برای حفظ باروری و استفاده از بانک تخمدان، بیمار باید از مرکز درمانی خود به پژوهشگاه معرفی شده و هماهنگی‌های لازم از سوی مرکز و پزشک او انجام شود.

در ادامه روح اله فتحی عضو هیئت علمی گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه رویان با اشاره به میزان ابتلا به سرطان در ایران، گفت: در ایران از ۱۰۰ هزار نفر، ۱۴۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که سالانه ۱۰ هزار مورد سرطان سینه جدید در ایران شناسایی می شود.

او با اعلام افزایش شیوع سرطان سینه به ۶ درصد، اظهارداشت: ۵.۲ درصد بیماران سرطانی در کشور زیر ۱۱ سال هستند که سالانه ۹۰ هزار مورد جدید سرطان شناسایی شده که ۴۴.۹ درصد آن مربوط به زنان است.

عضو هیئت علمی گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه سرطان دومین علت مرگ و میر در کشور است، افزود: سالانه ۳۰ هزار نفر به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که به علت شیوع بالای سرطان در کشور، پژوهشگاه رویان به منظور حفظ باروری بانک اسپرم، بانک تخمدان را راه اندازی کرده و تحقیقات جدیدی مانند تخمدان مصنوعی برای این منظور انجام می‌شود.

105106

کد خبر: 682249

وب گردی

وب گردی