تهران- ایسکانیوز:  شهرام ناظری در نشست خبری کنسرت خود که 11 شهریور در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد به ذکر جزئیات کنسرت خود پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. ناظری گفت: دولت از هنر حرف می زند و می خواهد روابط خارجی را بهتر کند، اما علی رغم همه این حرف ها، موسیقی جدی گرفته نمی شود و کنسرت به دلیل اینکه روادید برای نوازنده های خارجی صادر نمی شود، لغو می شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز در ابتدای این نشست شهرام ناظری با اشاره به فعالیت یک ساله اخیر خود گفت: بیشتر برنامه های من در سال گذشته در خدمت امور خیریه بود. من به خاطر اتفاقی که در شین آباد افتاد کنسرتی به نفع بچه های شین آباد، کنسرتی به نفع بیماران جذامی، سرطانی و کلیوی استان کردستان اجرا کردم.

نشست خبری کنسرت استاد شهرام ناظری

وی درباره دلایل اجرای کنسرت های خود به نفع امور خیره در استان کردستان گفت: نخستین دلیل این است که من خود کرد هستم و این اتفاقات در مناطق کرد نشین اتفاق افتاده است. دلیل دیگری که من به نفع مردم این مناطق بیشتر کنسرت می دهم این است که قوم کرد بیش از مردم دیگر نقاط کشور، ضربه ها را تحمل کرده اند.

او افزود: برای یک هنرمند تنها ساز زدن و آواز خواندن مهم نیست بلکه عملکرد او در مورد مسایل انسانی و تفکر و نوع زندگیش هم مهم است و این کارها کمترین کاری بود که از دست من بر می آمد.

در ادامه این نشست شهرام ناظری در نشست خبری کنسرت خود، نسبت به تعطیلی کلاس های موسیقی در فرهنگسراها واکنش نشان داد.

ناظری گفت: من واقعاً متاسفم. همیشه همین طور بوده است، اگر زورشان به جایی نمی رسد موسیقی را تعطیل می کنند، همیشه ضربه­ ها متوجه آن است و من در مورد تعطیل شدن کلاس های فرهنگسراها، جز اینکه بگویم متاسفم  کاری از دستم بر نمی آید.

نشست خبری کنسرت استاد شهرام ناظری

شهرام ناظری در بخش­های دیگری از صحبت های خود در مورد دلایل برگزاری این کنسرت گفت: در همین زمان قرار بود که بنده به همراه حافظ ناظری و گروهی از نوازندگان خارجی، کنسرتی در سالن وزارت کشور، برگزار کنم، اما آن کنسرت به دلیل ناهماهنگی مسئولین و صادر نشدن روادید برای نوازندگان امریکایی لغو شد.

وی ادامه داد: ما برای اینکه علاوه بر خسارت­های معنوی، خسارت مادی ای متحمل نشویم، تصمیم گرفتیم این کنسرت را برگزار کنیم.

این خواننده موسیقی سنتی درباره دلایل لغو کنسرت حافظ ناظری گفت: موسیقی را جدی نمی گیرند. دولت از هنر حرف می زند و می خواهد روابط خارجی را بهتر کند، اما علی رغم همه این حرف ها، موسیقی جدی گرفته نمی شود و کنسرت به دلیل اینکه روادید برای نوازنده های خارجی صادر نمی شود، لغو می شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری دربارۀ اینکه امکان دارد حافظ ناظری این کنسرت را در آینده برگزار کند، گفت: حافظ قید این کنسرت را نزده است و اگر واحدهای فرهنگی و وزارت امور خارجه با او، در مورد صدور روادید همکاری کنند این کنسرت را در آینده به روی صحنه می برد.

نشست خبری کنسرت استاد شهرام ناظری

این خواننده درباره جزئیات برگزاری این کنسرت گفت: کنسرت را با گروه مولوی برگزار می کنم ، ترکیب گروه مولوی مانند سابق است، فقط دو نفر دیگر به گروه اضافه شده اند. در این برنامه تنها قطعات نوستالژیک اجرا نمی شود و قطعات سورپرایزی برای مخاطبان اجرا می کنم.

وی افزود: یکی از قطعاتی که در این کنسرت اجرا می شود، قطعۀ «دوباره می سازمت وطن» است. من این قطعه را در مراسم خاکسپاری مرحوم سیمین بهبهانی اجرا کردم. این قطعه را با یاد سیمین بهبهانی و محمدرضا لطفی اجرا می کنم.

شوالیه آواز ایران در پاسخ به خبرنگاری در مورد نظرش در مورد نامه های هوشنگ کامکار و حافظ ناظری گفت: موسیقی همیشه زیر ضربه بوده است و مشکلات زیادی داشته است و ما نباید بگذاریم آب گل آلودتر شود. به همین دلیل من در این مورد دخالتی نمی کنم. هوشنگ کامکار فرد آکادمیکی است و نظرات خاص خود را دارد و حافظ ناظری هم سال ها در امریکا تحصیل کرده است و نظرات متفاوتی دارد، من در این جریان دخالت نمی کنم، چون دو آدم آکادمیک و مستقل صحبت می کنند.

وی افزود: در طول این سال­ها، اجحاف زیادی در حق من شده است و ضربه های زیادی چه از جانب واحدهای فرهنگی دولتی، چه صدا و سیما و چه از جانب مافیای موسیقی خورده ام که گاهی اعتراض کرده ام. اما وقتی پای فرد یا گروهی در میان بوده است، سکوت کرده ام. من سی سال است دهانم را بسته ام.

شهرام ناظری در بخش دیگری از این نشست در خصوص فعالیت های دفتر موسیقی گفت: آقای پیروز ارجمند، مدیر جدیدی است، باید به ایشان زمان بدهیم. هنوز برای قضاوت در مورد عملکرد ایشان، زود است.

وی افزود: من 5 سال است که سی دی منتشر نکرده ام، مگر عمر یک هنرمند چقدر است؟ اگر هنرمندی هر 5 سال یکبار کار منتشر کند، فاجعه است. برخی مسایل خارج از قدرت هنرمند است و برخی دیگر مشکلات درونی آن هنرمند را شامل می شود.

شهرام ناظری

ناظری ادامه داد: با وجود این، من همچنان کار میکنم و متاسفم که نتوانستم 5 سال اثری منتشر کنم. مخارج زیادی برای انتشار هر اثر باید بپردازیم و هنرمند خود باید آن را به شخصی بپردازد.

این خواننده موسیقی سنتی در مورد کارهای جدید خود گفت: چند کار در دست تهیه دارم، سی دی شاهنامه کردی 2با همکاری فرید الهامی، به زودی منتشر می شود، در حال تهیه آلبومی بر اساس شعرهای نیما یوشیج هستیم و مشغول تهیه آلبوم دیگری با یکی از استادان دوتار خراسان به نام استاد خضری هستیم.

وی افزود: اثر دیگرم، آلبوم زاگرس است. این اثر از سال ها پیش مانده است و نمی دانم چرا منتشر نمی شود. کار دیگری با ساز تنبور دارم که به نوعی در ادامۀ آواز اساطیر است.

نشست خبری کنسرت استاد شهرام ناظری

وی در مورد پروژه هایی که در آینده نزدیک اجرا می کند، گفت: پروژه ای به نام پروژه کوروش کبیر در دست دارم و امیدوارم بتوانم آن را به سرانجام برسانم.

کنسرت موسیقی شهرام ناظری، 18-19 شهریور ماه، به به همت موسسه آوای هنر، در تالار کشور در یک سانس برگزار می شود.
کد خبر: 68231

وب گردی

وب گردی