واکنش تند رهبر اپوزیسیون ترکیه به انتقاد اردوغان از پیمان صلح لوزان

هبر اپوزیسیون ترکیه به انتقاد اردوغان از پیمان صلح لوزان آنکارا – ایرنا – کمال قلیچداراوغلو رهبر بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه روز جمعه به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در انتقاد از پیمان صلح لوزان که جمهوری ترکیه براساس آن استوار شده، واکنش تند نشان داد و گفت: کسی که بر مسند ریاست جمهوری نشسته است، نمی تواند به کشورش خیانت کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق امروز دراستانبول نشستی خصوصی با شماری از نمایندگان رسانه های خارجی فعال درترکیه برگزار کرد.
اوپس ازاین دیدار درگفت و گوی کوتاهی با خبرنگاران، به اظهارات اردوغان در خصوص قرارداد صلح لوزان پاسخ داد.
اوبا خفت بار خواندن قرارداد سور، گفت: «آنها از قرارداد سور، حمایت می کنند» باید به این سئوال پاسخ دهند که چرا از سور حمایت می کند؟
قلیچداراوغلو گفت: ما از آنکارا و جمهوری ترکیه حمایت می کنیم، آنها از خلافت. ما از شهروندان حمایت می کنیم، آنها از بندگی سخن می گویند. باید بدانند که در سایه جمهوری، بر مسند ریاست جمهوری نشسته اند. شما کی هستید، چطوری به این بی پروایی سخن می گوئید.
وی که با عصبانیت سخن می گفت، افزود: هیچکس حق ندارد به تاریخ خود اهانت کند . مثل بچه آدم باید به وظیفه خود عمل کند. اگر تاریخ نمی داند، با کسانی که تاریخ می دانند، مشورت کند. یک رئیس جمهوری نمی تواند به کشورش خیانت کند . تا دیروز می گفت که لوزان سند مالکیت جمهوری ترکیه است، امروز هم می گوید لوزان خیانت است. این چه ذهنیتی است.
پیمان لوزان پیمان صلحی بود که در تاریخ 24 ژوئیه 1923 میلادی در شهر لوزان-سوئیس؛ برای حل و فصل مناقشه ای که از جنگ جهانی اول بین نیروهای متفقین و متحدین آغاز شده بود به توافق رسیدند. پیمان صلح بین جمهوری سوم فرانسه، امپراتوری بریتانیا، امپراتوری ژاپن، پادشاهی ایتالیا، پادشاهی یونان، پادشاهی رومانی و پادشاهی یوگسلاوی به امضاء رسید.
متن اصلی این پیمان به زبان فرانسه و از تاریخ 23 آگوست سال 1923 میلادی اجرائی شد و تا 6 اوت 1924 میلادی، تمامی شرایط صلح توسط کشورها به اجرا درآمد و اسناد به طور رسمی در پاریس، به فرانسه سپردند. با توجه به مفاد پیمان صلح مودانیا که تشکیل کنفرانس صلح را پیش بینی می کرد، در نوامبر سال 1922 میلادی در لوزان-سوئیس کنفرانس صلح لوزان گشایش یافت. این پیمان رسماً به تنش های منطقه خاور نزدیک در سال های 1919–1921 میلادی به خصوص به جنگ ترکیه و یونان پایان داد.
اردوغان روز گذشته در سخنرانی خود در جمع ریش سفیدان محلات مختلف که برای دیدن وی به نهاد ریاست جمهوری آمده بودند، از بی کفایتی مذاکره کنندگان ترکیه ای در لوزان انتقاد کرد و تلویحا واگذاری جزایر دریای اژه به یونان را مورد نکوهش قرار داد.
جزایر واگذار شده به یونان به حدی به سواحل ترکیه نزدیک است که با چشم غیر مصلح نیز دیده می شود و در دوران امپراطوری عثمانی در قلمروی ترکیه بود.
304

کد خبر: 682313

وب گردی

وب گردی