افزایش  سپردن سالمندان به آسایشگاه ها/هاشمی :سپردن سالمندان به مراکز سالمندی تاسف آور است

وزیر بهداشت با انتقاد از روند رو به افزایش سپردن افراد سالمند به مراکز نگهداری، گفت: سالمندان باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برنامه پیاده روی بزرگ اعضای کانون‌های سالمندی شهر تهران که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، ضمن تاکید بر نقش بیمه‌ها در حمایت از جمعیت سالمند کشور گفت: باید تلاش کنیم که آنها زندگی راحتی را پشت سر بگذارند. دولت و شهرداری‌ها نیز باید محل‌هایی را برای رفت و آمد راحتر آنها و توانبخشی اختصاص دهد که آنها سال‌های پایانی عمر را با درد کمتری پشت سر بگذارند.

او افزود: مهمترین نیاز جمعیت سالمند کشور بیمه است که اگر خوب باشد سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق می افتد. بیمارستان، پزشک و پرستاران که برای این دوره مهمتر از پزشکان هستند بخشی از این سرمایه‌گذاری هستند.

وزیر بهداشت در ادامه به تدوین سند ملی سلامت سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: این سند تدوین شده و امیدواریم مورد اقبال قرار گیرد. سالمندان تا زمانی که جوان بودند کشور به آنها احتیاج داشت و امروز باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند بخشی از این وظیفه مربوط به مسئولین و بخشی از آن مربوط به فرزندان و وابستگان آنها است.

هاشمی تاکید کرد: کشوری که بزرگان خود را مورد احترام قرار ندهد هیچ وقت روی سعادت را نخواهد دید.

او با ابراز تاسف از افزایش روند سپردن سالمندان به مراکز سالمندی، گفت: طی ۴۰ سال گذشته متوسط طول عمر در کشور دو برابر شده و این رقم برای زنان به ۸۱ سال و مردان ۷۶ سال رسیده است.

وزیر بهداشت افزود: با توجه به مسن شدن جمعیت ایران، نیاز به افزایش مراقبت‌ها دوره سالمندی داریم.

هاشمی با بیان اینکه در طول چنددهه گذشته اقدامات جدی در حوزه سلامت صورت نگرفته است، ادامه داد: در دولت یازدهم، سلامت در اولویت قرار گرفت اما هنوز کافی نیست، بلکه باید چندین دهه اولویت مجلس و دولت باشد.

وزیر بهداشت افزود: مایه تاسف است که روند سپردن سالمندان به مراکز سالمندی رو به افزایش است. در فرهنگ و آموزه های دینی ما نیز چنین توصیه ای نشده و باید در محلس و دولت قوانینی در این حوزه وضع کند.

هاشمی بر اهمیت مقوله بهداشت روان در کشور تاکید کرد و گفت: بخشی از افسردگی ها نیز به دلیل بی احترامی و بی توجهی است که در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد.

105105

کد خبر: 682345

وب گردی

وب گردی