هر سال  17 میلیون و 500 هزار نفر در جهان به دلیل بیماری های قلبی می میرند

بیماری قلبی عروقی همچنان عامل هدایت کننده و مهم مرگ و ناتوانی در دنیا است و سالانه سبب مرگ بیش از 5/17میلیون نفر در جهان می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، دکتر احمد کوشا گفت: این مرگ ها شامل یک سوم تمام مرگ های کره زمین و نیمی از همه مرگ های مرتبط با بیماری های غیرواگیر هستند. حدود 80 % این مرگ ها در کشورهای با درآمد کم و متوسطی که منابع انسانی و مالی آن ها برای پرداختن به بار بیماری های قلبی عروقی در حداقل است، رخ می دهند.
او افزود: بیماری قلبی عروقی شامل بیماری های ناشی از قلب ، عروق مغزی و عروق خونی هستند و شایع ترین این بیماری ها، بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) هستند. عوامل خطر کلیدی مهم این بیماری ها رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم ، مصرف دخانیات ، دیابت و فشارخون بالا هستند که کنترل و کاهش این عوامل خطر، نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر ادامه داد: سلامت قلب، قلب سلامتی بدن است. وقتی از قلب مراقبت می شود به معنی تغذیه خوب، فعالیت و تمرین کردن، ترک دخانیات و همه کارهایی است که نه تنها فرد را سالم تر می کند، بلکه سبب ایجاد احساس خوب در فرد شده و فرد را قادرمی سازد از زندگی خود بطور کامل لذت ببرد.

او گفت: روز جهانی قلب به عنوان یک واقعه سالانه در اواخر ماه سپتامبر هر سال میلادی، توسط اتحادیه جهانی قلب(WHF) و جوامع مربوطه در دنیا جشن گرفته می شود. این روز یک نقش واقعی در حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد. در این روز می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و سیاستگذاران و تصمیم گیران اقدام کرد. همکاری همه ذینفعان در این مورد قدرتی برای کاهش بار بیماری و مرگ های زودرس ناشی از بیماری قلبی عروقی، ایجاد می کند که به افراد در هر کجا که باشند برای داشتن زندگی طولانی تر، بهتر و با سلامت قلب ، کمک می کند.

دکتر کوشا گفت: روز جهانی قلب امسال در تاریخ 8 مهرماه 95(29 سپتامبر)تعیین شده است و شعار آن" مهربانی با قلب، نیرو بخشیدن به زندگی" ،"Power your Life" است که در خصوص نیرو بخشیدن به زندگی با ایجاد چند تغییر ساده روزانه برای حفظ سلامت قلب است. در روز جهانی قلب ما میخواهیم هر فرد بداند چگونه میتواند به قلب خود انرژی برساند و به زندگی خود نیرو ببخشد. پیام این است که قلب شما در قلب سلامتی شماست و این ساده است که مراقبتی از قلب کنید که شایسته آن است. فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم تر ، ترک دخانیات و ... می تواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. دوست داشتن قلب با درک از میزان خطر قلبی عروقی شروع می شود. پس هر فرد باید از مقادیر عوامل خطر مربوط به سلامتی خود مطلع شود.
او افزود: موضوع امسال به اهمیت این بیماری با رویکرد به اطلاع از مقادیر عوامل خطر و میزان خطر قلبی عروقی و مفهوم آن می پردازد.

105/106

کد خبر: 682358

وب گردی

وب گردی