سرلشکر باقری: بسیاری از نسل سومی ها که دوران دفاع مقدس را ندیده اند،قدرش را نمی دانند

مراسم رونمایی از 5 عنوان کتاب ترجمه شده به زبان اردو و 30 عنوان کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سرلشکر باقری در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقدیر و تشکر از زحمات شهرداری تهران در عرصه ترویج فرهنگ دفاع مقدس، اظهار داشت: دفاع مقدس آیینه تمام نمای ملت ایران در نشان دادن اعتماد به نفس و تجسم «ما می‌توانیم» بود و گنجینه‌ای بود که جلوه‌های متفاوت آن قابل رویت است.

رییس ستادکل نیروهای مسلح به جنبه شکوه و عظمت در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) چه در عزل‌ها و چه در نصب‌ها با صلابت عمل کردند و حتی در جایی فرمودند که رهبر من آن طفل 13 ساله بود که در خرمشهر برای حفظ میهنش خود را به زیر تانک انداخت.
وی افزود: اگر از جنبه ایثار نیز نگاه کنیم، انتهای ایثار، فداکاری و رشادت را می‌توانیم در ملت شریفی مشاهده کنیم که جگر گوشه‌هایشان را برای دفاع از اسلام فدا کردند و یا این فداکاری را در رزمندگانی شاهدیم که آنچه در توان داشتند در این راه هزینه کردند.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح به جنبه تدبیر و برنامه‌ریزی در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اگر امروز بعضی از عملیات‌های دفاع مقدس را با همه پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین باز طراحی کنیم قطعا نمی‌توان صحیح تر از آنچه در سی سال قبل طراحی شده را انجام دهیم.
سرلشکر باقری ادامه داد: اگر از جنبه اخلاق، مروت و جوانمردی نیز به دفاع مقدس نگاه کنیم، شکوه و عظمت قابل رویت است.
وی با اشاره به جنبه علم و فن آوری در دفاع مقدس اظهار داشت: نشانه‌های بسیاری را دیده‌ایم که رزمندگان در خلال دفاع مقدس به تولید علم و دانش و فن آوری پرداخته‌اند. مثل جراحی‌های بی نظیر در خط مقدم و یا پل‌های پیچیده‌ای که بر روی اروند و هور ساخته شد؛ نمونه‌هایی از عملیات‌های پیچیده مهندسی بودند و یا در اطلاعات و جغرافیا به دست آوردن جزر و مد اروندرود نمونه‌هایی از جنبه‌های علمی دفاع مقدس است و این منشور اوج تلاش یک ملت است.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه اذعان داشت: از جنبه ارتقاء هنر و فرهنگ ملی باید گفت تمام آن چیزی که در این سی سال اتفاق افتاده نتوانسته گوشه‌ای از واقعیت‌های جبهه حق علیه باطل را برای این نسل به نمایش بگذارد و برای نسل‌های متعدد این جبهه دارای ذخایر عظیمی است که می‌تواند موجب بارور شدن فرهنگ ملی شود.
سرلشکر باقری با اشاره به جنبه قدرت و توان فرماندهی در دفاع مقدس اظهار داشت: بهترین فرماندهان را در صحنه‌های سخت شاهد بودیم و دیدیم که فرماندهان چگونه توانستند آن بحران‌ها را مدیریت کنند.
وی افزود: از حیث اطاعت و فرمانبرداری نمونه‌های بزرگی را شاهد بوده‌ایم که چگونه از مافوق و رهبرشان اطاعت کرده‌اند. وحدت و برادری میان اقشار مختلف نیروهای مسلح در جبهه از جلوه‌های زیبای دفاع مقدس بوده است و شاهد بوده‌ایم که چگونه ارتشی، سپاهی، جهادی، بسیجی و ژاندارمری یک نبرد هشت ساله را پیش برده‌اند بدون اینکه شائبه‌ای از اختلاف را شاهد باشیم.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: در سر پا نگه داشتن تجهیزات هوایی، دریایی، بالگردها و تجهیزات پیچیده‌ای که در شرایط تحریم حتی یک قطعه از آنها در اختیار نیروهای مسلح قرار نمی‌گرفت در نماندیم. در تولید مهمات و تجهیزات نیز شاهد بودیم که در آن شرایط سخت امکانات تا حد ممکن در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت.
وی افزود: نسلی که امروز در کشور داریم بسیارشان شاهد آن دوران نبوده‌اند و قدر این دوران را نمی‌دانند. واقعیت این است که ما از داشتن گونی برای ساخت سنگر محروم بودیم و این واقعیتی است که برای تأمین سیم خاردار نیز دچار مشکل بودیم و اگر توانستیم تدارک را در آن دوران انجام دهیم بر اثر تلاش و مدیریت جهادی بوده است.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح به تهدیدهای متنوع اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: باوجود نسل و روحیاتی که اکنون از دفاع مقدس به یادگار مانده است آیا باید در اداره امور کشور بمانیم و مشکل داشته باشیم یا باید با تاسی جستن از روحیات انقلابی، دفاعی و جهادی که در دفاع مقدس شاهدش بودیم بر مشکلات فائق آییم و اگر چنانچه با اتکا به آیات الهی در دفاع مقدس حرکت کردیم امروز نیز حتما خواهیم توانست در برابر مشکلات موفق شویم.
سرلشکر باقری در ادامه اظهار داشت: اراده الهی بر این است که شما در حد توانتان به میدان بیایید و تلاش خالصانه انجام دهید، باقی کار با نصرت الهی پیش خواهد رفت. پس شرط این است که نیت و تلاش خالصانه و حرکت پشت سر ولایت فقیه صورت گیرد تا نصرت الهی شامل حال ما شود.
به گزارش میزان، وی بر لزوم حاکم بودن اخلاق برای پیشرفت در کارها تاکید کرد و افزود: هر جا که اخلاق حاکم بود پیشرفت حاصل شد و در کل دفاع مقدس اینگونه بود. و با تمام سرد و گرمی که اتفاق افتاد، دشمنی که هدفش تصرف سرزمین ما و شکست انقلاب اسلامی بود به چه روزی افتاد و کشوری که با توکل الهی و با دست گذاشتن بر زانوی خود و استفاده از امکانات ملی به صحنه آمد، به چه آینده روشنی دست پیدا کرد.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان گفت: امروز کجاست صدام، حزب بعث، یاران و پشتیبانانش؛ در چه ذلتی به سر می‌برند و در مقابل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و ملت شریفی که از ناموس و شرف و سرزمینش دفاع کرد با چه احترام و ابهتی یاد می‌شوند.

202/201

کد خبر: 682378

وب گردی

وب گردی