ثبت اولین شکایت از عربستان در آمریکا درمورد حادثه 11 سپتامبر

تنها دو روز پس از تصویب قانون عدالت علیه حامیان تروریسم موسوم به جاستا در سنای امریکا بیوه یکی از قربانیان حملات 11 سپتامبر در مقر وزارت دفاع امریکا اقدام به طرح شکایت و مطالبه خسارت از عربستان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری بلومبرگ امریکا روز شنبه گزارش داد : استفانی راس دی سیمونی درشکایت خود عنوان کرده عربستان به ارایه کمک وحمایت مالی از القاعده و اسامه بن لادن پرداخته است.
وی که درزمان حوادث 11 سپتامبر باردار بوده اعلام کرده شکایت را به نیابت از دخترش ارایه می دهد. همسر این زن پاتریک دان افسر نیروی دریایی امریکا بود که در حوادث 11 سپتامبر کشته شد.
گزارش تحقیقات امریکا درباره حوادث 11 سپتامبر درسال 2004 اعلام کرده بود که هیچ مدرک و دلیلی مبنی بر حمایت دولت یا مسوولان عربستانی از القاعده دردست نیست ولی اخیرا با خارج شدن این سند از حالت محرمانه مشخص شد در بخشی ازاین گزارش عنوان شده ممکن است عاملان حملات 11سپتامبر از برخی مسوولان عربستانی کمک های مالی دریافت کرده باشند.
ازجانب دیگر با وجود آنکه از19عامل این انفجارها، 15 نفر تبعه عربستان بودند، ریاض تا پیش از این هرگونه مسئولیتی را در حوادث 11 سپتامبر رد می کرد.
یک مقام مسوول دروزارت خارجه عربستان تصویب قانون جاستا در کنگره امریکا را خطایی بزرگ عنوان کرده و با اشاره به پیامدهای وخیم ونامطلوب آن، خواهان تصحیح این خطا ازسوی کنگره شد واعلام کرد: این قانون موجب نگرانی عمیق عربستان شده است.
خانم دی سیمونی درشکایت خود عربستان را متهم به قتل غیرعمد همسر و وارد کردن آسیب های روانی به خانواده اش کرد و ازعربستان مطالبه خسارت کرده است.
سنای امریکا دو روز پیش با اکثریت قاطع، رای به تصویب این سنا و ابطال وتوی باراک اوباما رییس جمهوری این کشور درباره مصوبه کنگره داد.

201/201

کد خبر: 682387

وب گردی

وب گردی