سفیر آمریکا: گرایش جمهوری آذربایجان به ایران و روسیه دارای تبعاتی برای باکو است

سفیر سابق امریکا در جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه اولویت سیاست خارجی آمریکا همواره دموکراسی و حقوق بشر نیست گفت: روابط واشنگتن و باکو استراتژیک و راهبردی نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازخبرگزاری مهر «واشنگتن پست» در مقاله ای به قلم «دیوید جی کرامر» و «ریچارد کوزلاریچ»به نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان و سکوت ایالات متحده آمریکا پرداخته است که در آن به نوعی با لحنی تهدیدآمیز گرایش جمهوری آذربایجان به ایران و روسیه را دارای تبعاتی برای این کشور دانسته است.

به همین منظور مصاحبه ای با نویسنده مقاله «ریچارد کوزلاریچ» انجام دادیم که متن آن پیش روی شما است. «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) است.

*شما در مقاله خود با عنوان «نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان و سکوت ایالات متحده آمریکا»، روابط متوازن جمهوری آذربایجان با ایران و روسیه را نقد کرده اید. به نظر شما چرا جمهوری آذربایجان به روابط متوازن با ایران و روسیه روی آورده است؟

من از اوایل دهه ۱۹۹۰ در متن سیاست خارجی ایالات متحده امریکا و جمهوری آذربایجان بوده ام. باکو همواره سعی کرده است روابطش را با قدرتهای منطقه ای – ایران، روسیه و ترکیه – و قدرتهای خارجی – ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی - متوازن کند. باید به صراحت بگویم، در زمانهایی که باکو ایالات متحده را به برقراری روابط نزدیک تر با ایران و روسیه تهدید کرده توانسته امتیازات خاصی از امریکا بگیرد. به نظر من باکو در حال حاضر نیز می خواهد با این استراتژی امتیازاتی را از امریکا بگیرد.

*در مقاله شما آمده است که جمهوری آذربایجان ناقض حقوق بشر است. اگر چنین است چرا امریکا سکوت کرده است؟

در شرایط خاص و در ارتباط با کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان که امریکا با آنها دارای منافع مشترک (دسترسی جهانی به بازار نفت و گاز جمهوری آذربایجان) و چالش های مشترک (جنگ علیه تروریسم) است امریکا سعی می کند از دیپلماسی سکوت و آرام استفاده کند. بر این اساس در رسانه های عمومی بر جنبه های مثبت این کشورها تاکید کرده و در طی ملاقات با سیاستمداران این کشورها و به طور خصوصی در مورد نگرانی های حقوق بشر در این کشورها صحبت می کند.

*مقاله شما یادآور این ضرب المثل است که «دوستان امریکا دموکراتیک تر هستند». آیا رویکرد امریکا به مقوله حقوق بشر در ارتباط با دوستان در مقایسه با سایر کشورها یکسان است؟

ایالات متحده امریکا در ظاهر در سیاست جهانی اولویت را به ارتقاء ارزشهای دموکراسی و حقوق بشر داده است اما باید گفت که در بسیاری از موارد موضوعات امنیتی و اقتصادی در اولویت سیاست خارجی این کشور قرار دارند. بنابراین، اولویت های متفاوت در سیاست خارجی کشورهای خاص و در زمینه های خاص باعث می شود که سیاست های آنها متناقض به نظر آید.

*به نظر شما واکنش ایالات متحده امریکا در مقابل روابط متوازن جمهوری آذربایجان با ایران و روسیه چیست؟

تا زمانی که روابط متوازن جمهوری آذربایجان با همسایگانش استقلال و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف نکند، هیچ دلیلی وجود ندارد که باکو روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگانش را قطع کند.

*آیا روابط جمهوری آذربایجان با ایالات متحده امریکا استراتژیک است؟

ایالات متحده امریکا در حال حاضر روابط استراتژیک و راهبردی با جمهوری آذربایجان ندارد. چون واشنگتن هنوز تلاش می کند، ارزشهای مشترک در ارتباط با حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان و اقتصاد مبتنی بر بازار را بین دو کشور توسعه دهد. ایالات متحده امریکا تمایل خود را جهت همکاری با جمهوری آذربایجان در تمامی موارد ذکر شده، نشان داده است. ادامه روند به تصمیم سیاستمداران جمهوری آذربایجان بستگی دارد : آیا جمهوری آذربایجان می خواهد در زمینه توسعه ارزشهای مشترک در ارتباط با حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان و اقتصاد مبتنی بر بازار با ایالات متحده امریکا همکاری کند یا خیر؟

703/201

کد خبر: 682469

وب گردی

وب گردی