سردار جلالی: ابعاد فقهی و دینی FATF مطرح شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: جمع‌بندی FATF به صورتی که تعهد شده است، در داخل کشور قابلیت اجرا ندارد و چنانچه اجرا شود بر امنیت ملی تأثیر خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز،سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در همایش «بررسی ابعاد حقوقی FATF» که در محل سالن همایش‌های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع FATF و پیامدهای فنی، حقوقی و امنیتی و بین‌الملی آن گفت: به نظر می‌رسد چنانچه ابعاد فقهی و دینی این موضوع نیزمطرح شود، می‌تواند ثمربخش باشد و با توجه به آیه «نفی سبیل»، تسلط کفار و بیگانگان بر امت اسلامی حرام است، لذا توقع این است که در قم و در حوزه مباحث فقهی این موضوع نیز مطرح شود.

وی با اشاره به کمیته ضدتروریستی شورای امنیت گفت: اخیراً اسرائیل را به عنوان رئیس کمیته ضدتروریسم شورای امنیت انتخاب کرده‌اند و به دلیل این‌که بخشی از مصوبات این کمیته در FATF لازم‌الاجرا است، ارتباط غیرمنطقی بین اسرائیل، کمیته مبارزه با تروریسم و FATF برقرار است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ترکیب اعضای ناظر بر کارگروه اقدام مالی گفت: اعضای FATF کشورهای زیادی هستند، دو عضو ناظر وجود دارد که یکی از آن‌ها عربستان و دیگری اسرائیل است که هردوی این کشورها بر حوزه FATF نظارت دارند و در واقع دشمنان جدی ما نیز هستند و طبیعتاً این امر برای ما تبعات زیادی خواهد داشت.

جلالی اهداف FATF را به دو دسته آشکار و پنهان تقسیم کرد و گفت: یک دسته اهداف آشکار است که اسناد آن‌ها موجود است و عبارتند از مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم، مبارزه با تأمین‌ جابجایی منابع حاصل از قاچاق و قمار و دسته دیگر اهداف پنهان است که شامل اشراف اطلاعاتی - مالی بر کشورها، کنترل مالی محور مقاومت، رصد و پایش اجرای تحریم‌های مالی و ابزار جنگ مالی می شود که متاسفانه برخی از افراد صرفاً اهداف آشکار را می‌بینند در حالی که باید هردو لایه را با هم ببینیم و لایه‌های پنهان را مطالعه، موشکافی و به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت تصمیمات در این سیستم سیاسی است، زیرا در آن تناقضاتی وجود دارد که یکی از این تناقضات نشان می‌دهد ماهیت تصمیم در FATF سیاسی است و عبارت از این است که پشتیبان اصلی تروریسم مثل آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر وغیره در لیست سفید قرار دارند و در عین حال، خارج‌نشدن ایران از لیست سیاه علی‌رغم تعهد کتبی کشورمان نیز یکی دیگر از این تناقضات است.

جلالی با برشمردن تهدیدات FATF، اظهار کرد: اشراف کامل اطلاعاتی بر سامانه‌های تبادل اطلاعات مالی و رصد جریان پولی کشور، تحریم داخلی و ایجاد لیست تحریم توسط دشمن و ایجاد تحریم‌های جدید، اعمال فشار مالی بر مؤلفه‌های قدرت ملی کشور، محدودسازی مؤلفه قدرت ملی به وسیله مقررات مالی، کنترل و محدودسازی از طریق قانون، مقررات، استاندار و پروتکل و در نهایت، محدودسازی محور مقاوت از نظر مالی از جمله این تهدیدات است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور رویکرد آمریکا را تغییر نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: رویکرد اصلی آمریکایی‌ها تغییر نظام است که البته موفق نبوده‌اند و رویکرد دیگرشان هم مهار رفتار است، به این معنا که رفتاری که آن‌ها می خواهند، انجام دهیم.

وی در توضیح مفهوم مهار رفتار از سوی آمریکا گفت: مهار از سوی دشمنان دو رویکرد دارد؛ یکی تحمیل از طریق مذاکره است و دیگری تحریم، اما بعد از برجام تحریم‌ها هدفمند شده و آمریکایی‌ها نام آن را تحریم هوشمندانه گذاشته‌اند.

جلالی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با برجام و FATF ابزار کنترل رفتار را به‌دست می‌آورند، اظهار کرد: تعریف آمریکایی‌ها از جنگ مالی، تحمیل اراده به یک کشور بدون شلیک گلوله و جنگ است که ظاهر آن کاملاً حقوقی و مدنی است اما باطنش کاملاً امنیتی است و ممکن است بسیاری به ظاهر آن توجه کنند اما جنگ اقتصادی یکی از راهبردهای جدی آمریکا و دارای بخش‌های مختلفی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات گفت: امروزه ماهیت تهدیدات در حال تغییر است، وقتی تهدیدات تغییر می‌کند قوانین باید بتواند تولید بازدارندگی داشته باشد، قوانین و مقررات باید در این حوزه امنیت‌افزا باشند و متناسب با تغییر تهدید، ارتقاء پیدا کنند که این موضوع در حوزه پولی و مالی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: جمع بندی FATF به صورتی که تعهد شده است در داخل کشور قابلیت اجرا ندارد و چنانچه اجرا شود بر امنیت ملی تأثیر خواهد داشت، اما FATF داخلی و بدون اشراف دشمن امکان‌پذیر است؛ به این معنا که اجرای مصمم و قاطع قوانین داخلی مبارزه با پولشویی می‌تواند انجام شود.

202/201

کد خبر: 682524

وب گردی

وب گردی