کاهش 14 درصدی تلفات سلاح سرد در پنج ماهه امسال/ لزوم کنترل خشم

در پنج ماهه نخست سال جاری 291 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات سلاح سرد در کشور 340 نفر بود 14.4 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از کل تلفات سلاح سرد در پنج ماهه نخست امسال 236 نفر مرد و 55 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 56، فارس با 25 و خراسان رضوی با 21 فوتی بیشترین آمار تلفات سلاح سرد را داشته اند.

آمار تلفات سلاح سرد در مرداد ماه سال جاری نیز با کاهش 32.1 درصدی مواجه بوده و از 81 فوتی در مرداد سال گذشته با 55 نفر در مرداد امسال رسیده است.

*لزوم فراگیری مهارت های کنترل خشم در جامعه

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری، با اشاره به وجود ضعف در فراگیری و آموزش مهارت های کنترل خشم در میان بسیاری از اقشار و طیف های اجتماعی گفت:صرفا با ممنوعیت حمل سلاح سرد نمی توان از ظهور و بروز چنین حوادث تلخی (قتل های طراحی نشده) جلوگیری کرد،زیرا کم نبوده اند پرونده هایی که طرف های درگیر با اصابت سنگ،چوب و...جان باخته اند.

او افزود:البته این موضوع نافی ضرورت تصویب حمل سلاح سرد نیست زیرا اجرایی شدن این طرح در کاهش عمق خشونت ها و درگیری های فیزیکی و خیابانی بی تاثیر نخواهد بود،اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید با نگاهی ریشه ای بستر و زمینه آموزش مهارت های کنترل خشم در مدارس و خانواده ها،اجرایی و عملیاتی شود که حصول این امر بخش قابل توجهی از درگیری ها و مشاجرات لفظی و فیزیکی را کنترل و مهار خواهد کرد.

نوبهار گفت:طبق آمار اعلام شده، در سه ماهه نخست سال جاری قریب به 430 نفر بر اثر اصابت چاقو و سلاح سرد جان خود را از دست داده اند و این امر به معنای ناآشنایی و عدم آموزش و فراگیری صحیح فنون کنترل خشم است.

او افزود: با احتساب میزان جراحت ها و بعضا درگیری هایی که بنا به دلایل متعدد پرونده ای برای آن تشکیل نشده و طرف های درگیری از پیگیری قضایی صرف نظر کرده اند،به عمق این نارسایی پی می بریم.

روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در خاتمه یادآور شد:باید توامان با یکدیگر آموزش و فرهنگ سازی مهار و کنترل خشونت در کنار تشدید اِعمالِ قوانین بازدارنده و تمهیدات قهریِ ضابطه مند و قانونی، این معضل و چالش اجتماعی،کنترل و مدیریت شود که در صورت تحقق این امر امکان بروز بسیاری از خشونت ها مهار خواهد شد.

703

کد خبر: 682525

وب گردی

وب گردی