حسین زاده لطفی: کمتر از 10 درصد داوطلبان ورود به مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، پذیرش و ثبت نام شده‌اند

در پاسخ به مطالب منتشرشده در برخی رسانه‌ها و نیز شبکه های اجتماعی درخصوص پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، حسین زاده لطفی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آزمون تخصصی دکتری سال جاری، 115هزار داوطلب شرکت کرده بودند که از آن میان بالغ بر 90هزار نفر مردود اعلام شده اند و از بین افرادی که برای رشته محل‌های مختلف جهت ثبت نام معرفی شده اند، تاکنون کمتر از 10هزار نفر ثبت نام شده اند و این نشان می دهد که در کل کمتر از 10 درصد از داوطلبان ورود به مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، پذیرش و ثبت نام شده اند و این در حالی است که علیرغم ارتقا و جذب بیش از 11هزار عضو جدید هیات علمی ظرف 3 سال گذشته، میزان پذیرش دانشجویان دکتری از سال 93 کمتر بوده است.

دکتر حسین‌زاده لطفی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری براساس آزمون کتبی و اعلام نیاز و توانمندی واحدها برای ثبت نام است.

وی افزود: نکته مهم این است که هیچ داوطلبی با مجموع وزنی نمرات خام منفی و صفر، نمی تواند به مصاحبه دکتری دعوت شود. لذا کسانی که به مصاحبه دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی دعوت شده و همچنین قبولی‌های قطعی، دارای کارنامه‌هایی با مجموع وزنی مثبت بوده اند.

حسین زاده لطفی با اشاره به وضعیت کارنامه اعلام شده پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: براساس بخشنامه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تمامی پذیرفته شدگان که در برخی دروس نتوانسته اند حداقل 33/33 درصد مثبت نمره خام دروس آزمون را کسب کنند، الزاماً برای ارتقای سطح کیفی آموزشی، باید از 4 تا 10 واحد درسی به صورت جبرانی بگذرانند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: بدیهی است اخذ دروس تخصصی و امتحان جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی منوط به موفقیت در دروس جبرانی خواهد بود.

وی به لزوم اخذ نمره مشخص در یکی از آزمون های زبان تافل، آیلتس، MRST و یا EPT پیش از امتحان جامع توسط دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت اهتمام به کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی شعار نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حداقل مجموع نمرات خام مثبت لحاظ شده برای شرط اعلام قبولی در بسیاری از رشته محل‌های دکتری تخصصی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط تعداد پذیرفته شدگان در هر رشته محل تا این لحظه کمتر از 5نفر بوده است که نشان دهنده این است که پذیرش دانشجوی دکتری برای کسب درآمد نبوده و نگاه اقتصادی به پذیرش دوره دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

لازم به ذکر است در گزارش سایت خبری تحلیلی تابناک با عنوان «برای پذیرش در مقطع دکترا کافی است در کنکور شرکت کنید» کارنامه مهندسی پزشکی مربوط به دوره کارشناسی ارشد یکی از داوطلبان به اشتباه کارنامه دکتری لحاظ شده و اساس تحلیل قسمت مهمی از گزارش این سایت اشتباه است.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه در دانشگاه های معتبر جهان بحث آزمون ورودی به دوره دکتری به شکلی که در ایران وجود دارد، مطرح نیست گفت نکته مهم این است که در پذیرش دکتری بحث مصاحبه، تولیدات علمی و پژوهشی هم موثر است.

همچنین به گفته بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی؛ در برخی از این کارنامه‌ها از سهمیه شهدا و ایثارگران و سایر سهیمه ها اعم از هیات علمی و قهرمانان ورزشی استفاده شده که این اعمال سهمیه، باعث شده تراز دانشجویان بالا و رتبه آنها پایین برود.

به گفته دانشیان؛ دانشگاه آزاد اسلامی نمی تواند سهمیه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که براساس آن موظف است برای جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران سهمیه ویژه قائل شود را اعمال نکند.

101

کد خبر: 682628

وب گردی

وب گردی