باوند: با شکستن وتوی اوباما عربستان باید به فکر تعدیل مواضع خود در قبال ایران باشد

یک کارشناس حقوق و مسائل بین المللی با اشاره به شکستن وتوی اوباما و تصویب قانون تعقیب قضایی حامیان تروریسم توسط کنگره آمریکا می گوید: از منظر قانونی دولت فدرال دو راه دارد؛ یا اموال عربستان سعودی را بلوکه کند یا غرامت این حادثه را بپردازد. سعودی ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و قانون تعقیب قضایی حامیان تروریست وضع آن ها را بدتر خواهد کرد. این حادثه می تواند موجب نزدیک تر شدن کشور های منطقه شود؛ در این شرایط برای سعودی ها بهتر است که روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: پس از انتشار اسنادی مبنی بر دست داشتن عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر، کنگره آمریکا با تصویب قانون تعقیب قضایی حامیان تروریست واکنش قاطعی نسبت به دست اندرکاران این واقعه نشان دادند. شکستن وتوی اوباما و تصویب قانون تعقیب قضایی حامیان تروریسم توسط کنگره و مجلس عوام آمریکا موجب گمانه زنی های فراوانی حول روابط این کشور با عربستان سعودی شده است. از طرفی مقامات عربستان سعودی ضمن تذکر به دولت فدرال آمریکا اعلام کرده اند در صورت پیگیری این قانون سرمایه های خود را از این کشور خارج خواهند کرد.

در همین راستا خبرنگار ایسکانیوز با داوود هرمیداس باوند کارشناس حقوق و مسائل بین الملل گفت و گویی انجام داد تا تحلیل وی از این موضوع و تاثیر آن بر مناسبات این کشور با آمریکا را جویا شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایسکانیوز با داوود هرمیداس باوند در ادامه آورده می شود:

دلیل شکستن وتو باراک اوباما را چه می دانید؟

در سال 1982 حادثه ای در لبنان رخ داد که طی آن یک پایگاه هوایی آمریکا منفجر شد. پس از آن حادثه کنگره بیش از یک میلیارد از دارایی های ایران را بلوکه کرد و سپس بخشی از غرامت این حادثه را تامین کرد. امروز ثابت شده است که در حادثه انفجار برج های دو قلو عوامل عربستان هم دست داشتند. لذا عربستان سعودی قصد دارد با خارج کردن بیش از میلیارد ها دلار، دارایی های خود از ایالات متحده، خود را از زیر بار پرداخت این غرامت خارج سازد. طبیعتا رقم قابل توجهی هم در نظر گرفته خواهد شد. این مسئله به هر دو کشور آسیب های اقتصادی خواهد زد. این یکی از دلایل باراک اوباما است.

این قانون چقدر ضمانت اجرایی دارد؟

عربستان حدود 70 میلیارد دلار سرمایه در آمریکا دارد. طبیعتا آمریکایی ها این میزان بالایی از این دارائی ها را بلوکه خواهند کرد و سپس درباره نحوه پرداخت آن تصمیم گیری خواهند کرد. در صورتی که نخواهند این پول را از عربستان بگیرند، دولت آمریکا قانونا موظف است این مبلغ را تامین کند. البته مذاکراتی صورت خواهد گرفت و تعدیل هایی انجام خواهد شد.

پس دلیل وتوی اوباما چه بود؟ طبیعتا ایشان می بایست از وجود چنین قانونی مطلع باشند.

ایشان بخاطر روابط آمریکا با عربستان و حساسیت هایی که وجود دارد به اجرای شدن این قانون تمایلی نداشت.

این تصمیم چه تاثیری بر روابط ریاض و واشنگتن خواهد داشت؟

این تصمیم کنگره اختلافات عربستان سعودی و آمریکا را تشدید خواهد کرد و می تواند روی مسائل سوریه و انتقال استراتژی کلان آمریکا از خاورمیانه به خاور دور، تولیدات نفت و شن و حتی تمایل آمریکا به کاهش وابستگی به خاورمیانه تاثیرگذار باشد. این اتفاق برای عربستانی که بر سر مسائل منطقه ای، نفت و به ویژه برجام با آمریکا اختلاف نظر هایی جدی داشت قابل قبول نیست. این هم موضوع جدیدی است که بر روابط این دو کشور اثرگذار خواهد بود.

این وتو چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان خواهد داشت؟

طبیعتا عربستان تلاش خواهد کرد که بجای اینکه بیش از این با ایران وارد چالش شود، روابط بهتری با این کشور برقرار کند. لذا می توان امیدوار بود که با میانجی گری سلطان عمان، راه برای گفت و گو و تعدیل تنش ها و مشکلات میان دو کشور هموار شود. در واقع این کشور های فرا منطقه ای هستند که از جنگ های منطقه بهره می برند. این تنش ها میان آمریکا و عربستان سعودی می تواند برای حل مشکلات منطقه ای راهگشا باشد. همانطور که برای ترکیه نیز اتفاق افتاد و روابط خود را با کشور های منطقه بهبود بخشید. این را هم باید در نظر داشت که عربستان سعودی در شرایط فعلی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. با اینکه آن ها توانسته بودند برای مقطعی با قیمت پایین نفت کنار بیایند و این شرایط را تحمل کنند، امروز می بینیم که در حال اصلاح موضع خود در این زمینه هستند. با توجه به شکستن وتوی اوباما می بایست خود را برای بهبود روابط خود در منطقه آماده سازند. ادامه جنگ افروزی به معنی ضرر های بیشتر اقتصادی برای آن ها خواهد بود.

304/201

کد خبر: 682629

وب گردی

وب گردی