آشنایی با برگزیدگان باشگاه پژوهشگران جوان/دانشگاه آزاد اسلامی چگونه به دورترین نقاط کشور خدمت می کند؟

دیدار اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی دوشنبه 20 شهریور در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این دیدار دکتر کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد ضمن تشکر از حمایت های آیت‌الله هاشمی و دکتر میرزاده و تبریک اعیاد قربان و غدیر، گزارشی از فعالیت‌های این باشگاه و فعالیت‌های مخترعان و اعضای چهره‌های استعداد درخشان باشگاه را ارائه کرد.

او در اداین دیدار ادامه داد: 3568 عنوان اختراع تاکنون از سوی اعضای باشگاه ثبت شده است که بیش از 100 نوع آن تجاری‌سازی شده یا در حال تجاری شدن است. کل مقالات علمی باشگاه هم از ابتدا تاکنون 7203 رکورد بوده است. در 3 سال و هشت ماه اخیر 4527 مقاله علمی و همچنین کل مقالات علمی باشگاه در 5 سال و هشت ماه اخیر 6513 رکورد بوده است.

او در ادامه با بیان اینکه جذب اعضای باشگاه در سالیان اخیر رشد داشته، افزود: حدود 70 هزار نفر در باشگاه عضو هستند که حدود 14 هزار نفر از این تعداد از اعضای فعال باشگاه هستند. همچنین 998 نفر اعضای استعدادهای درخشان و 11193 نفر یعنی 43 درصد کل اعضا از دانشگاه‌های دولتی هستند.

محسن روستا; روستازاده با ایده های بین المللی

محسن روستا یکی از دانش آموختگان دانشگاه پیام نور است که با حمایتهای دانشگاه آزاد تاکنون ده ها طرح خود را ثبت کرده است. روستازاده ای که از توابع یکی از شهرستان های کم جمعیت توابع شیراز به نام داریان است، درباره خود می گوید: من بچه یک روستا بنام زرهون از توابع کورکی هستم. چندسال پیش با دکتر زارع آشنا شدیم و به واسطه این آشنایی توانستم تعدادی از طرح هایم را معرفی کنم. به دلیل اینکه شخصی و یا ارگانی از طرح های من حمایت نمی کرد، پس از آشنایی با دکتر زارع به واحد داریون ارجاع داده شدم و از طریق این واحد با رییس باشگاه واحد همکاری هایی را آغاز کردیم و من به عضویت باشگاه پژوهشگران واحد در آمدم.

وی در ادامه می افزاید: پس از آن تا امروز با حمایت های باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد طرح های پژوهشی خود را ارائه می دهم. دستاورد این فعالیت ها تا امروز 4 ثبت اختراع و 6 مقاله isi علمی پژوهشی و طرح های پژوهشی دیگر است. که از این طرح ها یک طرح جز 10 طرح برتر فرابورس در صفحه آن ها برای عرضه و فروش قرار گرفته است.

روستا در ادامه در تشریح دیگر اختراع های خود می گوید: طرح چراغ مطالعه همراه، شکننده سنگ کلیه، دستگاه بازیافت بخارات سوخت و... از دیگر طرح ها و اختراع های من هستند.

دستگاه بازیافت بخارات سوخت; طرحی برای آینده با کمتر از 100 هزار تومان

او در ادامه به نمایشگاه دستاوردهای باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد در مجلس شورای اسلامی اشاره می کند و ادامه می دهد: به خاطر دستگاه بازیافت بخارات سوخت در بهمن ماه سال گذشته و در نمایشگاهی که در مجلس برپاشده بود، از طرف هیات رییسه مجلس مورد تقدیر قرار گرفتم.

این مخترع جوان در ادامه در تشریح عملکرد دستگاه بازیافت بخارات سوخت می افزاید: دولت از سال 87 تلاش می کند طرح "کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت سوخت" را عملیاتی کند.بدین معنا که از بخار شدن سوخت در تانکر ها و مخازن جلوگیری کند. هزینه های بسیاری در این زمینه شده است و روش های مختلفی انجام شده است اما تقریبا نتیجه ای بدست نیاورده اند. در این طرح از روی باک خودرو این موضوع را شروع و به بالاترین درجه از دستاورد برای جلوگیری از بین رفتن سوخت بدست آوردیم. این دستگاه با کمتر از 100 هزار تومان برروی باک خودرو ها نصب میشود و کاربازیافت بخارات سوخت را انجام می دهد که از هر 10 لیتر 300 سی سی بازگشت بخارات سوخت بدست می آید.

روستا در ادامه با بیان این موضوع که استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد که احتیاج به حمایت دارند افزود: من در یک روز حدود 20 طرح نوشتم که اگر ارگانی در کشور از همه طرح های استعدادها و جوانان استفاده کند تحول شگرف در کشور به وجود می آید. امروز دنیا با جمع آوری ایده ها و شکل دهی به آن ها سعی می کند چرخه صنعت را به حرکت در آورد.

دانشگاه آزاد توانایی هایی مانند من را شناسایی کند

او در ادامه اضافه می کند: من دانش آموخته دانشگاه پیام نور بودم اما دانشگاه آزاد به خوبی توانایی من را درک کرد و به نوعی من جذب این مجموعه شدم که امیدوار هستم بتوانم در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهم.

روستا می افزاید: متاسفانه در کشور خیلی دیر به این نتیجه رسیده ایم که باید علم به ثروت تبدیل شود. هنوز در خیلی از سمینارها و همایش ها فقط تولید مقاله اهمیت دارد. این در حالی است که امروز کاربردی کردن علم است که اهمیت دارد. متاسفانه هنوز خیلی از اساتید دانشگاه ها روند ثبت اختراع را نمی دانند. باید برای تجاری شدن علم برنامه کسب و کار تبیین شود.

حمایت ها در کشور باید هدفمند باشند

او در ادامه می گوید: حمایت ها باید هدفمند شود. چرا هر فرد در کشور نباید بتواند ایده خود را ارائه دهد. گاهی یک ایده ساده با شکل دهی مناسب که براساس همان برنامه کسب و کار است تبدیل به یک طرح کاربردی در کشور می شود. اگر از هر استان کشور سالی یک طرح تجاری سازی مناسب هم داشته باشد، در سال 32 طرح بسیار عالی در اختیار داریم که می تواند تولید ثروت کند. نباید به دنبال آمار و ارقام باشیم. همایش ها و سمینار ها کسب ثروت نمی کند.

روستا معتقد است اگر طرحی آماده تجاری شدن باشد احتیاجی به نهاد های مختلف ندارد و نهاد ها و ارگان های مختلف باید توانایی جذب ایده ها و بال و پر دهند و آن به آن باشند.

وی ادامه می دهد: واحد داریان با دوراندیشی مسئولان دانشگاه آزاد ساخته شده است. فرض کنیم همین مجموع هم در این منطقه وجود نداشت؟ آن وقت چه اتفاقی می افتاد؟ . در نتیجه به عقیده من باید بر روی ایده ها برنامه ریزی شود تا ان شاالله کشور به موفقیت دست پیدا کند.

101

کد خبر: 682687

وب گردی

وب گردی