تلاش ها برای نجات تروریست ها همزمان با پیشروی ارتش سوریه در حلب

همزمان با پیشروی ارتش سوریه در محله های شرقی شهر حلب، تلاش های کشورهای غربی - عربی برای نجات تروریست ها ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، از شامگاه روز اول مهرماه که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه ای از آغاز عملیات در محله های شرقی حلب خبر داد و از شهروندان سوری خواست از پایگاه ها و مواضع گروه های تروریستی فاصله بگیرند، تروریست ها و حامیان آن ها نمی دانستند که تصمیم سوریه برای یکسره کردن نبرد در حلب جدی است.
با مشخص شدن دستاوردهای ارتش سوریه و پیشروی هرچند کند در محله های شرقی و تنگ تر شدن محاصره تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی- عربی و منطقه ای، اکنون سازمان ملل و همه حامیان تروریست ها برای نجات آن ها به تکاپو افتاده اند.
آمریکا روسیه را تهدید می کند، انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه دست به دامن شورای حقوق بشر سازمان ملل شده اند و کویت خواستار تحرک اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی شده است.
با جدی تر شدن عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در محله های شرقی حلب بار دیگر موشک های ساخته شده از سیلندرهای گاز خانگی به پرواز در می آیند و برسر شهروندان بی گناه سوری فرود می آیند ولی همچنان این تروریست ها هستند که از سوی کشورهای غربی - عربی مظلوم نمایش داده می شوند.
مقامات آمریکایی هم که حامی اصلی تروریست ها در سوریه هستند با سخت تر شدن شرایط تکفیری ها در این کشور مانند همیشه فقط پیش و پس از آتش بس اعلام می کنند که بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد.
آمریکایی ها در طول آتش بس یا در قبال ادامه جنایت های تروریست ها سکوت می کنند یا در چند روزی که مهلت گرفته اند به تجهیز تروریست ها می پردازند.
اما این بار همه طرف ها به این نتیجه رسیده اند که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی برای یکسره کردن کار تروریست ها در حلب تصمیم خود را گرفته اند و دیگر هیچ چیز نمی تواند آنها را از این تصمیم باز دارد.
اکنون هم تروریست ها و هم حامیان آن ها در یک سردرگمی عمیق گرفتار شده اند و این سردرگمی در سخنان تازه منتشر شده وزیر خارجه آمریکا به تروریست ها آشکار است.
جان کری خطاب به آن ها می گوید، هرگونه دخالت نظامی ما در سوریه به نابودی شما منجر خواهد شد.
آمریکا که نتوانست به تعهدات خود به روسیه در قبال سوریه بویژه جداسازی گروه های مخالف به اصطلاح میانه رو از تروریست های النصره عمل کند، اکنون برای نجات تروریست های محاصره شده در محله های شرقی حلب حربه ای ندارد.
از آنجا که آمریکایی ها می دانند که تا کفن آتش بس قبلی در سوریه خشک نشده نمی توانند آتش بسی دیگر را به این کشور تحمیل کنند، از این رو برای نجات تروریست ها به تهدید روی آورده است.
البته ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی بدون توجه به حاشیه ها به عملیات خود در حلب ادامه و فشارها را به تروریست ها افزایش می دهند.
در چند روز گذشته ارتش سوریه با متمرکز کردن تلاش خود در شمال شرق شهر حلب، توان خود را برای محکم تر کردن حلقه محاصره بکار بسته است.
در این راستا اردوگاه حندرات به عنوان پایگاه اصلی گروه تروریستی نورالدین الزنکی پس از یک روز اشغال توسط تروریست ها بار دیگر آزاد شد و پس از آن بیمارستان الکندی و بخش البقاره در کنار اردوگاه پاکسازی شد.
ارتش سوریه روز جمعه نیز توانست به داخل محله بستان الپاشا از محله های همجوار محله های غربی حلب پیشروی کند و 10 مجتمع مسکونی را پاکسازی کند.
ارتش سوریه با تسلط بر اردوگاه حندرات با توجه به ارتفاع آن از مناطق اطراف توانست تسلط و اشراف بیشتری بر دروازه شمال شرقی حلب پیدا کند و به میدان الجندول به عنوان ورودی محله های شرقی نزدیکتر شود.
همچنین با این موفقیت و تسلط ارتش بر تپه ام الشقیف، منطقه صنعتی الشقیف نیز به عنوان دروازه محله های قدیم حلب در تیر رس نیروهای ارتش سوریه قرار گرفت.
کارگاه های منطقه صنعتی الشقیف آخرین پایگاه های تروریست ها در شمال شهر حلب است که پاکسازی آن ها می تواند امنیت جاده کاستیلو را بیش از پیش تامین کند.
از این پس درگیری ها و عملیات ارتش سوریه با تکیه بر نیروهای زمینی انجام می شود زیرا امکان ورود تجهیزات سنگین به محله های قدیمی حلب وجود ندارد و این پیشروی باید با آتش تهیه توپخانه و موشکی که از مسافت دورتری انجام می شود صورت گیرد.
با توجه به این محدودیت، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای مشغول ساختن و پراکنده کردن توان تروریست ها در چندین جبهه، جبهه ای دیگر را از محور خیابان الوکیلیه در غرب محله های قدیمی حلب باز کردند.
براساس تقسیم اداری، شمار محله های قدیمی شهر حلب 40 محله است که مساحت هرکدام متفاوت است ولی از نظر قدمت ساختمان ها، عرض کم کوچه ها و خیابان ها و ساخت و سازهای نامنسجم با هم شباهت دارند و این موضوع از سرعت پیشروی نیروهای ارتش می کاهد.
ارتش سوریه در صورت ادامه پیشروی به داخل محله های قدیمی کاری به مراتب دشوار تر از گذشته در پیش دارد ولی ادامه محاصره تروریست ها می تواند قدرت مقابله آن ها را کاهش دهد.
با تنگ تر شدن محاصره تروریست ها در شرق حلب، در چند روز گذشته موج خمپاره و موشکباران محله های غربی حلب توسط تروریست ها افزایش یافته است بطوری که در دو روز گذشته بیش از 50 شهروند بی گناه سوری در این حملات کشته شده اند.
از سوی دیگر در دو روز گذشته زمزمه هایی در گروه های تروریستی برای آغاز نبردی دیگر به منظور شکستن محاصره محله های شرقی و نجات هم کیشان خود به گوش می رسد.
ولی این بار با توجه به کاهش مهمات تروریست های محاصره شده و محکم تر بودن حلقه محاصره نسبت به گذشته، هر اقدامی از سوی تروریست های خارج از حلب برای شکستن این محاصره بسیار دشوار خواهد بود.
براساس برخی اخبار، ارتش سوریه و مقاومت اسلامی، هفت هزار نیرو را برای آزادسازی کامل شهر حلب اعزام کرده اند و برغم تلاش های حامیان تروریست ها، بنا را براین گذاشته اند که دوبار از سوراخ آتش بس گزیده نشوند.
این واقعیتی است که ساکنان محله های شرقی حلب نیز به آن پی برده اند، زیرا برغم سخت گیری شدید تروریست ها، برخی از شهروندان سوری به درخواست نهادهای حکومتی در حلب پاسخ گفتند و پرچم های سوریه را بر فراز منازل خود نصب کردند.
پس از این اقدام شهروندان سوری که در محله های الشعار، هنانو و الحیدریه پر رنگ تر بود، گروه تروریستی فتح الشام(النصره) اقدام به پایین آوردن پرچم ها و بازداشت شهروندان سوری در شرق حلب کرد.
بالا بردن پرچم های سوریه در محله های شرقی شهر حلب از روز سه شنبه با نصب یک پرچم بر فراز پل الصاخور آغاز شد و هم اکنون به چالشی جدید برای تروریست ها تبدیل شده است.
نبرد حلب نبردی سرنوشت ساز برای دولت سوریه و تروریست ها به شمار می رود و می تواند نقش مهمی در تغییر نقشه نبردهای سوریه داشته باشد.
در صورت آزادسازی کامل حلب علاوه بر از بین رفتن یکی از اصلی ترین پایگاه های تروریست ها در این کشور، ارتش نیز می تواند از نیروهای محافظ حلب برای آزادسازی دیگر مناطق استفاده کند.

206/201

کد خبر: 682725

وب گردی

وب گردی