مرمت اماکن تاریخی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی/رونق صنعت گردشگری در گرو همکاری سرمایه گذاران

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران معتقد است سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی قدمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و خوشبختانه این مهم در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار دارد.

احمد اصغری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به اهمیت و ضرورت مرمت بناهای تاریخی، فرهنگی و احیاء بافت‌های ارزشمند کشور، گفت: ایران اسلامی مهد تمدن و تاریخ به حساب می‌آید و در این میان وجود آثار تاریخی متنوع و خاص کشورمان را در دنیا زبانزد کرده و باید نسبت به حفظ چنین آثاری اقدام موثر انجام شود.
رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مرمت و بازسازی چنین آثاری به دلیل تعدد بسیار نیازمند بودجه و تامین اعتبار کافی است، گفت: هم اکنون بودجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیاز این عرصه را برطرف نمی‌کند؛ به همین منظور اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه پررنگ‌تر می‌شود.
او با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی قدمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: این مهم جزء اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.
اصغری با اشاره به اینکه در تبصره 36 برنامه ششم توسعه عنوان شده « به تمامی دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌شود؛ بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی – فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی (به استثناء نفایس ملی) در اختیار خود را با تعیین کاربری که از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چارچوب ضوابط و مقررات مشخص می‌شود به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نمایند و اجرای این بند از شمول جزء 3 ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی است»، افزود: خوشبختانه توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه به چشم می‌خورد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران توسعه مشارکت بخش‌های خصوصی در احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی را مهم دانست و ادامه داد: تحقق این امر صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور را در پی خواهد داشت.
او با بیان اینکه مرمت و احیاء بناهای تاریخی و بهره برداری در زمینه‌های مختلف موجب رونق صنعت گردشگری کشور می‌شود، گفت: هم اکنون لزوم تدوین سازوکار مناسب برای واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران داخلی احساس می‌شود.
اصغری گفت: تاریخ و تمدن سرزمین‌مان می‌تواند برای کل مردم کشور ثروت‌آفرین باشد زیرا رونق صنعت گردشگری، اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: اجرای طرح واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی می‌تواند کمک شایانی به حفظ، مرمت و بهره برداری مناسب از چنین آثار تاریخی کند.

105105

کد خبر: 682726

وب گردی

وب گردی