برجام ؛ برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران

در چند هفته اخیر رویدادهایی رخ داد که ورق بازی انتخابات ریاست جمهوری آتی را به نفع روحانی تغییر داد. جنجالی ترین این رویدادها ، نهی محمود احمدی نژاد از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بود

حسن روحانی بار دیگر نشان داد که دالان های پنهان و مخفی لابی گری در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران را به خوبی می شناسد. در چند هفته اخیر رویدادهایی رخ داد که ورق بازی انتخابات ریاست جمهوری آتی را به نفع وی تغییر داد. جنجالی ترین این رویدادها ، نهی محمود احمدی نژاد از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از دیدار نهم شهریور احمدی نژاد با رهبر انقلاب رخ داد. بعد از آن ملاقات ، اخبار آن بصورت غیر رسمی در رسانه های مختلف منتشر شد تا شاید زمینه ای برای تکذیب از سوی دفتر رهبری را فراهم کند ، اما سخنان آیت الله خامنه ای در پایان درس خارج فقه ایشان در تاریخ پنجم مهرماه حکایت از آن داشت که این نهی جدی تر از آن بوده است که بصورت شایعه باقی بماند. گرچه رهبری در همان بیانات فرمودند که این سخنان جنبه توصیه ای داشته است ، اما بیان آن بعد از ادامه سفرهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد ( سفر به گرگان که بعد از نهم شهریور ماه صورت گرفت ) ، نشانگر این واقعیت است که اراده راس هرم قدرت در ایران بر ممانعت از کاندیداتوری شخصی است که شاید می توانست روحانی را در انتخابات شکست دهد. کما اینکه پیش از آن شخص دیگری که چنین قابلیتی داشت نیز از حضور در انتخابات کنار کشیده شد. 25 شهریور ماه نامه ای منتشر شد که دیگر آلترناتیو رقابت جدی با روحانی را از صحنه انتخابات خارج می­کرد. نامه ای پر رمز و راز و بی حاشیه از مردی جنجالی . قاسم سلیمانی ، فرمانده محبوب نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بعد از ماهها مطرح شدن به عنوان کاندیدای انتخابات ، به طور تلویحی اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

شاید برای نخستین بار در جمهوری اسلامی است که رقبای اصلی رئیس جمهوری وقت اینچنین از گردونه انتخابات خارج می شوند و نتیجه انتخابات به نفع رئیس جمهوری رقم می خورد. حال سوال این است که چرا این اتفاقات رخ داد؟ چرا روحانی باید یک دور دیگر رئیس جمهوری بماند؟ قاعدتا پاسخ این پرسش را در همان ماموریتی می توان یافت که منجر به رئیس جمهوری شدن روحانی شد. روحانی محصول تحریم های فزاینده غرب علیه ایران بود. او با هدف برداشتن تحریم ها و رونق بخشیدن به اقتصاد روی کار آمد. پروژه وی گرچه تا حدودی موفق بود ، اما همچنان ناتمام مانده است.

علیرضا شاکر،قانون

206

کد خبر: 682826

وب گردی

وب گردی