توافق اوپک حاصل ترفند الجزایر است

نورالدین بوطرفه برای به نتیجه رساندن نشست اخیر اوپک، وزیران کشورهای عضو این سازمان را در هتلی دور از الجزیره مستقر کرد تا شرکت کنندگان، بر بحث‌های نشست تمرکز بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز از شبکه خبری بلومبرگ، نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر، که میزبان نشست اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود، با توسل به یک سیاست قدیمی، با هدف به نتیجه رساندن نشست الجزیره، وزیران نفت و انرژی عضو این سازمان را در هتلی دور از شهر مستقر کرد.

این راهبرد موثر واقع شد. هتل «شراتون کلاب دس پینس» ٤٠ دقیقه تا الجزیره فاصله دارد و نمایندگان اوپک در عمل هیچ فعالیتی جز گفت‌وگو و رایزنی نمی‌توانستند انجام دهند.

بوطرفه خود نیز به منظور میانجی‌گری میان عربستان و ایران در این هتل اقامت داشت.

پس از گذشت دو روز از آغاز مذاکرات، وی اعلام پیروزی کرد و اعضای اوپک پس از هشت سال، چهارشنبه (هفتم مهر) به توافق تثبیت سطح تولید نفت رسیدند؛ اگرچه جزئیات این توافق در نشست ماه نوامبر این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز پنج شنبه (هشتم مهر) اعلام کرده بود که عربستان و ایران در گفت‌وگوهای خود بسیار منعطف‌تر شده اند.

گردون گری، رئیس بخش تحقیقات نفت و گاز موسسه مالی «اچ اس بی سی» لندن گفت: این توافق نشان می‌دهد که اعضای اوپک اکنون آماده مدیریت تولید نفت خام خود هستند. اگرچه کار به پایان نرسیده است، اعضای این سازمان ٣٠ نوامبر درباره جزئیات این توافق به گفت‌وگو خواهند نشست.

607/602

کد خبر: 682864

وب گردی

وب گردی