ادامه موج آوارگان به سوی کشورهای اروپایی

هر هفته دست کم هزار نفر آواره می کوشند از طریق صربستان و کشورهای بالکان خود را به کشورهای اتحادیه اروپا برسانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جدیدترین آمار نشان می دهد هر هفته دستکم هزار نفر آواره همچنان می کوشند از طریق صربستان و کشورهای بالکان خود را به کشورهای اتحادیه اروپا برسانند. این در حالی است که دونالد توسک، رئیس شورای اروپا مدعی شده است مهاجرت در این مسیر متوقف شده است. گزارشگر شبکه تلویزیونی بی بی سی در گزارشی با سفر به صربستان و یونان دریافت که اکثر کسانی که به صربستان می رسند با کمک قاچاقچیان انسان خود را به این کشور می رسانند.

اکنون برخی آوارگان و مهاجران از قبیل افغان ها با رفتن به زیر قطار و چسبیدن به آن می کوشند خود را اتریش برسانند. یکی از آنها می گوید :«ما پنج نفر بودیم که خود را زیر قطار جا دادیم.» آنها 20 ساعت در زیر قطار بودند. حمید یکی از آنهاست. وی در پاسخ به این سوال که در یونان برای رسیدن به اتریش چقدر پول به قاچاقچیان انسان داد ، گفت :«هر نفر 1500 یورو پرداخت کرد.» حمید که پلیس او را دستگیر کرد اکنون در صربستان است. او ماهها در یونان بلاتکلیف مانده بود و اوقات خود را با آموزش زبان انگلیسی به آوارگان دیگری که مصمم بودند به افغانستان بازنگردند، سپری می کرد. حمید از بازگشت به افغانستان که طالبان در آنجا دوستش را به قتل رساندند، هراسان است. او در این باره گفت :«طالبان دوستم را جلو چشم من سر بریدند. ما داخل یک اتوبوس بودیم که نیروهای طالبان ما را تفتیش کردند و داخل جیب دوست من یک کارت شناسایی پیدا کردند که نشان می داد او مترجم نیروهای آمریکایی بود.»

بحران آوارگان اروپا پایان نیافته است، بلکه قاچاقچیان انسان ابتکار عمل را در دست گرفته اند. اکنون صربستان در کنار یونان به مقصد اولیه آوارگان تبدیل شده است. صربستان برای جلوگیری از ورود آوارگان به این کشور نیروهای نظامی را به مرزها فرستاده است. آنها هر روز حدود 200 آواره را پیدا می کنند. گفته می شود قاچاق انسان اکنون به چنان تجارت پرسودی تبدیل شده است که آمار فعالیت های مجرمانه دیگر در صربستان کاهش یافته است.

یکی از سخنگویان ارتش صربستان به بی بی سی گفت :«تا آنجا که ما می دانیم هر پناهجو بین 800 تا 1300 یورو به قاچاقچیان انسان می دهد. این تجارت بسیار پرسودی برای قاچاقچیان انسان است.»

علتش نیز وضع بد آوارگانی است که در یونان بلاتکلیف مانده اند. در یونان هزاران نفر در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند. درخواست های پناهندگی آنها با بن بست مواجه شده است. برای همین، آنها به دنبال راههای جدید می گردند. در ماه های اخیر صدها نفر از آوارگان از یکی از اردوگاه های یونان غیب شده اند. یکی از آوارگان به نام مریم از اهالی دمشق گفت :«اگر شما پول داشته باشید می توانید به سراغ قاچاقچیان بروید. اما ما پول نداریم و مجبوریم اینجا بمانیم.»

دولت های اروپایی می گویند بستن مرزها راه را برای آوارگانی که می خواهند خود را از یونان و مقدونیه به اتریش و در نهایت به آلمان برسانند، مسدود کرده است. اما به نظر می رسد آوارگان همچنان می توانند برای خود راهی برای فرار از دست پلیس و بازداشت پیدا کنند.

304/201

کد خبر: 682865

وب گردی

وب گردی