ارز تا پایان سال تک ترخی می شود

دستاوردهای سه سال گذشته و اتخاذ سیاست های پولی و مالی  اثر بخش، اقتصاد کلان کشور را در مسیر ثبات و بهبود قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، رئیس بانک مرکزی در همایش بین المللی سرمایه گذاری صنعت گردشگری ضمن بیان مطلب فوق فضای اقتصاد کلان کشور را ترسیم کرد و گفت: سه سال پیش نرخ تورم کشور ٤٠ درصد ، رشد اقتصادی منفی و نوسانات نرخ ارز شدید بود؛ اما امروز پس از گذشت سه سال با اتخاذ سیاست های پولی و مالی صحیح، تورم کاهش یافت و به عدد ٨.٨ درصد رسید که این یک دستاورد بزرگ است.

ولی الله سیف ادامه داد: شوک نفتی در کشورها آثار مخربی به همراه داشت و برخی از کشور ها تورم ٣٠٠ درصدی و تغیرات ارزی ٦ برابرى را تجربه کردند اما این ثبات و آرامش اقتصادی در ایران تداوم یافت و دامنه نوسانات ارز نیز با ثبات همراه بود.

سیف إبراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری شاهد ادامه رشد اقتصادی باشیم و افزود: هرچند شوک نفتی روند رشد اقتصادی کشور را با چالش روبرو کرد اما پیش بینی می شود در سال جاری رشد اقتصادی به قله ٥ درصد صعود کند.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از مزیت های اصلی ثبات اقتصادی ، قابل پیش بینی شدن شرایط اقتصادی و تسهیل فرآیند تصمیم گیری برأی سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: این شرایط می تواند سرمایه گذاری های بلند مدت داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد و ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور نیز محصول همین ثبات اقتصادی است.

سیف با اشاره به نقش صنعت گردشگری در اقتصاد کشور گفت: در کشور ما چشم انداز صنعت گردشگری روشن است و شاخص ها نشان می دهد این صنعت رو به رشد است. یکی از ابزار های رهایی از اقتصاد نفتی صنعت گردشگری است و به دلیل بازدهی زود هنگام، بستر مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا شده است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: فضای مناسب برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری بویژه هتل سازی ایجاد شده است.

سیف با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای ارتباطات بین المللی بانکى کشور گشایش یافته، گفت: گسترش تدریجی فضای بانکى باعث شده سرمایه گذاران خارجی بتوانند نیازهای خود را مرتفع کنند و فرآیند ارتباطات بانکی بین المللی در حال گشایش مجدد است.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و سیاست های حاکم، ارز تا پایان سال ٩٥ تک نرخی خواهد شد و شرایط فعلی ارتباطات بانکی نیز مسیر دست یابی به ارز تک نرخی را هموار کرده است.

در پایان، رئیس بانک مرکزی به صدور کارت های الکترونیکی بین المللی اشاره کرد و بیان داشت: دو روش برای بهره برداری از کارت های خرید بین المللی پیش بینی شده است: در روش سریع تَر سوییچ بانک های کشور به سوئیچ بانک های کشورهای همسایه از جمله روسیه متصل خواهد شد و در روش طولانی تَر برای صدور کارت های بین المللی، مذاکراتى با شرکت ها و نهادهای بین المللی انجام شده است.

602/401

کد خبر: 682922

وب گردی

وب گردی