وزیر بهداشت: تمام خدمات بهداشتی و واکسیناسیون برای ایرانیان و اتباع خارجی رایگان است

سفیر فرانسه در ایران، امروز با حضور در دفتر وزیر بهداشت کشورمان با وی دیدار و گفت و گو کرد و در این دیدار، زمینه های همکاری های دوجانبه دو کشور در زمینه های علمی تحقیقاتی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر هاشمی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش فرانسوآ سنمو سفیر فرانسه در ایران برای گسترش و ارتقای روابط دو کشور گفت: روابط کشورها دارای فراز و نشیب های زیادی است و خوشحال هستیم که پس از توافق هسته ای، سفر دکتر روحانی؛ رییس جمهور به فرانسه انجام و مقدمه ای شد تا دو کشور همکاریهای دو جانبه را در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه "سلامت´ تقویت کنند.
دکتر هاشمی با اشاره به اشتراکات و زمینه های همکاریهای قبلی دو کشور با بیان این که نظام آموزشی ایران از 50سال قبل برگرفته از مکتب فرانسه بود گفت: بسیاری از اساتید قدیمی ما در مکتب فرانسه تحصیل کرده اند و عمده منابع ما از زبان فرانسه است .
وزیر بهداشت به روابط دیرینه انستیتو پاستور ایران با انستیتو پاستور فرانسه اشاره کرد و گفت : مطلع شده ایم که رییس انستیتو پاستور فرانسه بزودی به ایران خواهد آمد.
دکتر هاشمی به وجود 600 مرکز تحقیقاتی در ایران اشاره کرد و گفت: برخی از مراکز تحقیقاتی ما رتبه های خوب و بین المللی دارند و ارتباطات محققین و دانشمندان دو کشور می تواند در برای ارتقای همکاریهای دو جانبه، کمک کننده باشد.
وزیر بهداشت گفت: ایران از نظر علمی و تحقیقاتی رتبه اول منطقه و رتبه 16 جهانی را داراست و با توجه به تاکیداتی که مسئولان جمهوری اسلامی در زمینه توسعه علمی دارند ، یکی از زمینه های همکاری می تواند در این بخش باشد.
دکتر هاشمی به وجود 200 هزار دانشجوی پزشکی در 57 دانشگاه و 90 دانشکده طب اشاره کرد و بر روابط متقابل علمی و پژوهشی اساتید دو کشور تاکید کرد.
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تقویت و گسترش ارتباطات دو کشور گفت: حداقل در علوم طب حیف است که روابط علمی قریب به 2 قرن ایران و فرانسه به فراموشی سپرده شود.
دکتر هاشمی یکی از راهکارهای گسترش روابط دو کشور در زمینه پزشکی را برگزاری مشترک کنگره ها و کارگاه های آموزشی با حضور محققان دو کشور اعلام کرد.
وزیر بهداشت همچنین بر گسترش و ارتقای همکاری های دارویی بین دو کشور تاکید کرد.
دکتر هاشمی در ادامه به مشکلات واردات سموم و کود برای محصولات کشاورزی در دوران تحریم ها اشاره کرد و گفت: فرانسه و آلمان در شرایط جدید می توانند با وزارت جهاد کشاورزی برای تهیه سموم دارای کیفیت همکاری کند.
وزیر بهداشت افزود: در مورد سموم کشاورزی به نظر می رسد تشویق بخش خصوصی فرانسه برای سرمایه گذاری در ایران با توجه به جمعیت این کشور و بازار قریب به 300 میلیونی پیرامونی ایران در منطقه می تواند مقرون به صرفه باشد.
دکتر هاشمی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: شرکت های فرانسوی به صلاح است که اگر به منافع دراز مدت فکر می کنند در جهت انتقال فن آوری و تولید مشترک از طریق سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در کشور تلاش کنند تا بازار را از دست ندهند.
وزیر بهداشت در ادامه به تشریح نظام بهداشتی درمانی کشور و سیستم ارجاع پرداخت و گفت: در ایران به ازای هر هزار نفر یک خانه بهداشت در مناطق روستایی پیش بینی شده و برای هر 12 هزار نفر یک پایگاه بهداشتی و به ازای 25 تا 50 هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت وجود دارد و بیمار مرحله به مرحله به این مراکز مراجعه می کند و در صورت نیاز به سطح بالاتر ارجاع داده می شود.
دکتر هاشمی در ادامه به وجود 900 بیمارستان دولتی و خصوصی و نیز وجود 110 هزار تخت بیمارستانی در کشور اشاره کرد و گفت: بیماران از خانه بهداشت به پایگاه های بهداشتی و سپس از پایگاههای بهداشتی به مراکز جامع خدمات سلامت و از آنجا به بیمارستانها ارجاع می شوند.
وزیر بهداشت افزود: تمام خدمات بهداشتی و واکسیناسیون برای ایرانیان و اتباع خارجی رایگان است. همه ایرانیان بیمه پایه درمان دارند و برای دریافت خدمات بستری در روستاها 3 درصد و در شهر ها 6 درصد از هزینه را می پردازند.
دکتر هاشمی با بیان این که در حوزه بیمارستان سازی ، هم بخش خصوصی و هم دولتی علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی است، گفت: در زمینه آمبولانس هوایی، دریایی و زمینی نیز امکان همکاری با شرکتهای فرانسوی وجود دارد.
وزیر بهداشت در ادامه به توانمیدیهای پزشکان ایرانی اشاره کرد و گفت: بیش از 20 سال است که اعزام بیمار به خارج نداشته ایم و برعکس بیماران از کشورهای مجاور به عنوان توریست سلامت برای دریافت خدمات درمانی به ایران می آیند و دانشمندان ایرانی و فرانسوی در این زمینه می توانند تجربیات خود را به اشتراک گذارند.

105/106

کد خبر: 682953

وب گردی

وب گردی