طه هاشمی خبر داد: ابلاغ بخشنامه برگزاری برنامه‌های ماه محرم دانشگاه آزاد اسلامی

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ بخشنامه‌‌ برگزاری برنامه های ویژه ماه محرم خبر داد.

سید‌طه هاشمی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، به ایسکانیوز گفت: در راستای حفظ دستاوردهای حماسه عاشورا و انتقال آن به نسل جوان و دانشگاهی و در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، بخشنامه‌ای خطاب به روسای واحدهای مرکز استان (دبیران هیات امنای استان‌ها) واحدهای جامع مستقل، روسای واحدها و مراکز آموزشی سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده است.

وی افزود: در این بخشنامه تأکید شده که برای شکوه بخشیدن به این برنامه‌ها علاوه بر طرح موضوع در شورای دانشجویی و فرهنگی؛ همکاری و مشارکت با سایر مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان مربوط در اجرای برنامه‌های این ایام، کمیته برگزاری مراسم ماه محرم در سطح واحد متشکل از معاونان و مدیران دانشگاه، کانون‌های علمی، فرهنگی و هنری استادان، کارکنان و دانشجویان برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها در این این ایام را نیز تشکیل دهند. همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید علاوه‌بر سیاه‌پوش کردن فضای دانشگاه و اجرای برنامه‌های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر طبق عنوان‌های اعلام شده در بخشنامه، با استفاده از احادیث و روایات با مضمون ماه محرم و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این ایام تبلیغات لازم را انجام دهند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه از واحدها و مراکز دانشگاهی خواسته است که علاوه‌بر فعال کردن هیات‌های مذهبی استادان، کارکنان و دانشجویان و برگزاری مجالس عزای حسینی؛ مسابقات کتابخوانی با استفاده از آثار شهید مطهری، شهید بهشتی و...و کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های علمی و فرهنگی برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان به ویژه نسل جوان دانشجو با حماسه حسینی و پیام‌ها و درس‌های عاشورا و تحلیل ابعاد گوناگون قیام عاشورا برگزار کنند.

هاشمی اضافه کرد: در این بخشنامه محور‌های این کرسی‌ها و نشست‌ها، چرایی و چگونگی نهضت عاشورا، هدف از برپایی نهضت عاشورا، فلسفه عاشورا، نتایج قیام عاشورا و نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ عاشورا اعلام شده است.

معاون‌ دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از واحدها و مراکز آموزشی خواست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای انتقال مفاهیم آزادی، حریت، ایثار و شهادت در نهضت حسینی با استفاده از آثار شخصیت‌های علمی و مذهبی استفاده کنند و فعالیت‌های ایام محرم را در سایت‌های اینترنتی دانشگاه‌ها و رسانه‌های محلی انعکاس دهند.

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های عکس، کتاب، نرم‌افزار و لوح فشرده و محصولات فرهنگی مرتبط با محرم و صفر و جشنواره عکس و نماهنگ عاشورایی یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که در این بخشنامه بر اجرای آن تأکید شده است. هم‌چنین واحدها و مراکز دانشگاهی باید با استفاده از نذورات دانشگاهی در حین اجرای برنامه‌های عزاداری سفره‌های احسان و ایستگاه صلواتی برپا کنند. از طرفی باید در نمازخانه‌ها و مساجد دانشگاهی زیارت عاشورا، مقتل‌خوانی و ذکر مصیبت، مراسم ویژه عزاداری در مزار شهدای گمنام واحدها و مراکز دانشگاهی برگزار کنند.

به گفته دکتر طه هاشمی این بخشنامه از واحدها و مراکز دانشگاهی خواسته است از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های مرتبط با محرم و حماسه حسینی نیز حمایت کنند. واحدها و مراکز دانشگاهی هم‌چنین باید گزارشی مصور از فعالیت‌ها به‌علاوه نمون برگ تکمیل شده که در پیوست بخشنامه آمده است را تا تاریخ 15 آبان به اداره کل آموزش فرهنگی و اسناد دانشگاه ارسال کنند.

همچنین براساس این بخشنامه ایام دهه اول ماه محرم با عنوان زیر نام گذاری شده است:

ایام هفته عنوان‌های روزها
روز اول دوشنبه 12 مهر

حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانش‌آموزان

(زنگ امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و سازماندهی و تحلیل یاد‌آوران)

روز دوم سه‌شنبه 13 مهر

حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانشجویان

(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر، همایش دانشجویی و سازماندهی طلایه‌داران)

روز سوم چهارشنبه 14 مهر

سلامت محیط اداری

(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت سازماندهی یاوران معروف)

روز چهارم پنج‌شنبه 15 مهر

سلامت نهاد خانواده و زنان

(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت عفاف و حجاب)

روز بنجم جمعه 16 مهر

تقویت باورهای دینی (مساجد)

(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و سازماندهی طلایه‌داران با تأکید بر نقش مساجد، اماکن، محلات و تشکل‌های مذهبی)

روز ششم شنبه 17 مهر

حمایت از امر به معروف و نهی از منکر

با رویکرد سازمان‌های بسیج قضایی و نظامی

روز هفتم یکشنبه 18 مهر

سلامت محیط کسب و کار و تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی

(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت سازماندهی طلایه‌داران)

101

کد خبر: 682956

وب گردی

وب گردی