آثارتخریب محیط زیست و تشدید آلودگی هوا  در دانشگاه علم و صنعت بررسی شد

اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست با حضور مدیران ارشد ،امروز یازدهم مهرماه در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست با حضور مدیران ارشد سازمان محیط زیست، وزارتخانه های علوم، نیرو، نفت، کشور، شهرداری، بانک ها و غیره امروز یازدهم مهرماه 1395 در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن خوشامدگویی به حضار به ضرورت توجه به مفهوم توسعه پایدار برای درامان ماندن از مضرات آن اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید برای کاهش مشکلاتی مانند آلودگی هوا و مهار گازهای گلخانه ای تلاش کند. امروزه دنیا متوجه اهمیت این موضوع شده و کشورهای جهان در سطوح عالی برای توسعه پایدار برنامه ریزی می کنند.
وی هدف از این گردهمایی را تشریک مساعی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و اجرایی در حوزه توسعه پایدار دانست و گفت: از این طریق می توان از تخریب محیط زیست و آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کرد. زیرا در غیر این صورت توسعه پایدار به ضدخود مبدل می شود و جامعه هم متضرر می شود.
برخورداری با اشاره به آمار مرگ و میر 80 هزار نفر در سال در ایران به علت آلودگی هوا این موضوع رانگران کننده دانست و اظهار امیدواری کرد با استفاده از نظرات کارشناسی در جلسات تخصصی راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات این چنینی به دست آید.

دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار: زمین فرصت بازسازی تخریب های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد

در ادامه جلسه دکتر حسینعلی پور دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست نقش دانشگاه های صنعتی و به خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران را در جهت تحقق توسعه پایدار بسیار مهم ارزیابی کرد و توجه به این مساله را ضامن سلامت نسل امروز و آینده دانست.
وی با اشاره به برگزاری اولین دوره کنفرانس توسعه پایدار در سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران و شکل گیری دفتر توسعه پایدار به عنوان ثمره آن گفت: هدف از برگزاری این جلسه راه اندازی اتاق فکر برای ارتقای شاخص های توسعه پایدار است.
دکتر حسینعلی پور گسترش خشکسالی، وقوع مکرر توفان شن و پدیده گرد و غبار در ایران و رتبه هفتم ایران در جهان در زمینه تولیدگازهای گلخانه ای را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت در جهان تا سال 2040 شاهد افزایش 4 تا 6 درجه ای دمای زمین خواهیم بود که شرایط بسیار اسف باری را در جهان ایجاد می کند. حتی در صورت مهار مشکلات موجود دمای زمین باز هم دو درجه گرمتر می شود که این امر هم محیط زیست انسان ها را به خطر می اندازد.
وی هدف توسعه پایدار را تعریف سازوکارهای زندگی به گونه ای دانست که منابع طبیعی به سرعت جایگزین شوند. اما هشدار داد که بازسازی بیولوژیک جهان شش ماه از روند طبیعی عقب تر است و زمین فرصت بازسازی تخریب های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد.
وی توسعه پایدار را بدون کاهش فقر، ارتقای آموزش، حاکم شدن تساوی جنسیتی، ایجاد شهرهای توسعه یافته، مهار آب های سطحی، توجه همزمان و کلان به سه مقوله محیط زیست، جامعه و اقتصاد و تاکید بر اهمیت این مقوله در سطوح عالی تصمیم گیری کشور ناممکن دانست و یکی از راه های پیشرفت در حوزه های فوق الذکر را همکاری دانشگاه ها با نهادهای دولتی و خصوصی در سطوح ملی و بین المللی دانست.
دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست، افرود: در همین راستا دفتر توسعه پایدار دانشگاه علم وصنعت ایران نسبت به جذب دانشجویان و علاقمند و تشکیل کمیته های دانشجویی در دانشکده های مختلف، شناسایی اساتید فعال در این حوزه و راه اندازی کمیته های اساتید، برگزاری مسابقات دانشجویی و راه اندازی باشگاه برای ارتقای فعالیت ها و جذب همکاری های خارجی اقدام کرده است.

ارائه دهها پیشنهاد توسط مدیران ارشد کشور برای تحقق توسعه پایدار در ادامه جلسه مدیران ارشد سازمان محیط زیست، وزارتخانه های نیرو، نفت، شهرداری، بانک ها، پژوهشکده های نیرو، تحقیقات موتور ایران خودرو، و چند شرکت خصوصی و صنعتی ضمن تشکر از دانشگاه علم وصنعت ایران به علت توجه به مقوله توسعه پایدار و تاسیس دفتری به همین منظور، به بیان دیدگاه ها و راهکارهای خود برای ارتقای توسعه پایدار و ارتقای کیفیت برگزاری کنفرانس توسعه پایدار در اسفند ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران پرداختند. برخی از موارد طرح شده عبارت بودند از:
1- ضرورت مطالعه مدل های موفق توسعه پایدار در دیگر کشورها و تربیت کارشناسان زبده برای فعالیت در این حوزه
2- لزوم همکاری سازمان ها و نهادهای دولتی، صنعتی، دانشگاهی و غیره در سطح کلان برای تحقق توسعه پایدار
3- انجام پژوهش های بنیادی به منظور شناسایی و کمک به تحقق شاخص های توسعه پایدار با همکاری دانشگاه ها
4- حمایت از رساله های مقطع تحصیلات تکمیلی با موضوع توسعه پایدار
5- آشنا کردن بنگاه های اقتصادی با مقوله مسئولیت اجتماعی
6- افزودن پیوست توسعه اجتماعی منبعث از مفاهیم توسعه پایدار به قوانین تازه وضع شده و رفع موانع اداری موجود
7- لزوم توجه به شرایط خاص مناطق مختلف کشور و استفاده از مبانی توسعه ای مناسب در زمان تدوین برنامه های کلان توسعه
8- جلب مشارکت سازمان های غیردولتی و افراد برای طراحی برنامه های کلان توسعه و افزایش اگاهی و تاثیرگذاری آنان
9- آموزش مردم و اگاه کردن آنها از منافع توسعه پایدار
10- تبیین قوانین و استراتژی های زیست محیطی و اجرایی کردن آنها در حوزه هایی همچون نفت و گاز، بانکداری و...
11- استفاده از فناوری های نو برای توسعه پایدار
12- سازماندهی ارتباطات میان نهادهای دست اندرکار در این حوزه و استفاده از یک مدیریت مرکزی بالادستی برای اجرایی کردن برنامه های توسعه پایدار در کشور
13- توجه به نظرات متخصصان و رشته های علوم انسانی در کنار رشته های فنی و مهندسی
14- برآورد هزینه های اقتصادی تحمیل شده به علت تخریب محیط زیست به منظور توجیه پذیر کردن استفاده از فناوری های نوین
15- وضع و اجرای استانداردهای علمی بومی در کشور توسط دانشگاهها برای پیشبرد توسعه پایدار و عدم قضاوت بر مبنای استانداردهای خارجی متناسب با شرایط دیگر کشورها
16- انتقال مفاهیم مربوط به توسعه پایدار به کتب درسی و آموزشی و آموزش بخشی از آنها در رسانه های کشور
17- افزایش تنوع محورهای دومین کنفرانس توسعه پایدار و ارتقای برنامه ریزی آنها از طریق حضور نمایندگان ارشد وزارتخانه های دیگر و به خصوص وزارت اقتصاد و امور دارایی

101/107

کد خبر: 682959

وب گردی

وب گردی