دکتر میرزاده: مهمترین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در 3 سال اخیر توسعه تحصیلات تکمیلی بوده است/تشکیل شبکه نخبگان دانشگاه در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنا، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان، مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با درود به محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج)، شهدای انقلاب و روح پرفتوح امام خمینی (ره) و با سلام و درود به مقام معظم رهبری، گزارشی از آخرین وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید دانشگاه که از مهر 92 شروع شده، مهمترین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کیفیت آموزش و تحصیلات تکمیلی بوده است، گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی منطبق با اسناد بالادستی نظام و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و برنامه هایی در دانشگاه آزاد اسلامی تنظیم شده تا با توجه به نیاز کشور و توسعه کیفی در مجموعه دانشگاه، توسعه تحصیلات تکمیلی صورت گیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی دارای رتبه 162 در تولید علمی جهان است

میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر براساس اطلاعات پایگاه آماری ESI، دانشگاه آزاد اسلامی دارای رتبه 162 در تولید علمی جهان است، اظهار داشت: رتبه دانشگاه در مهرماه 92 ، 750 بوده است که نشان دهنده رشد کیفی دانشگاه است. البته این آمار تنها مربوط به 40 واحد از مجموع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که مجری تحصیلات تکمیلی هستند.

وی با ارائه آماری از تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر یک میلیون 621هزار و 809 دانشجو و 32هزار و 891 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. همچنین 5میلیون و 700هزار نفر تاکنون از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کل دانشجویان کشور در حال حاضر 37درصد است، گفت: در حال حاضر 494هزار و 262 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. بر این اساس، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی30.5درصد است.

همکاری بسیاری از دانشمندان با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی

وی در ادامه با اشاره به تعداد اعضای هیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر 32هزار و 453 عضو هیات علمی با مرتبه علمی مربی آموزشیار، مربی، بورسیه، استادیار، دانشیار و استاد در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که البته با احتساب اساتید دانشگاه های دولتی و اساتید نیمه‌وقت و حق‌التدریس، 68هزار و 741 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کنند که یک گنجینه بزرگ علمی تشکیل شده چرا که همکاری بسیاری از دانشمندان را در مجموعه دانشگاه فراهم آورده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته؛ تا پایان سال جاری 60درصد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مرتبه علمی استادیار به بالا و 40درصد با مرتبه مربی خواهیم داشت.

میرزاده با بیان اینکه در 3 سال گذشته فرآیند جذب و ارتقای بالغ بر 11هزار نفر به عنوان هیات علمی انجام شده، گفت: این تعداد تا پایان سال 96، به 20هزار نفر خواهد رسید.

وی به نسبت استاد (غیرهمگن) به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این نسبت در مهر 92، یک به 54 بوده که با سیاست گذاری های درست، این عدد به در حال حاضر یک به 49 رسیده است. طبق برنامه ریزی ها؛ تا پایان سال 99 این نسبت به یک به 37 و در پایان برنامه 1404 به یک به 27 خواهد رسید.

افزایش بومی گزینی در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده با اشاره به افزایش رشته محل های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تعداد رشته محل های کارشناسی ارشد افزایش یافته که این موضوع تحول بزرگی به حساب می آید و مهمترین اثر آن بومی گزینی در واحدهای دانشگاه و حضور فرزندان در کنار خانواده ها برای ادامه تحصیل است.

وی افزود: همچنین در این زمینه در گذشته درخواست های فراوانی برای انتقالی یا میهمانی در واحدهای دانشگاه وجود داشته که با توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش بومی گزینی، این تقاضاها به حداقل رسیده که یک تحول فرهنگی و آموزشی به حساب می آید چرا که مساله بومی گزینی یکی از نیازهای اساسی کشور است.

حرکت وسیع در حوزه علوم پزشکی دانشگاه برای توسعه کیفی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حرکت وسیع در حوزه علوم پزشکی دانشگاه برای توسعه کیفی گفت: در حال حاضر 304 رشته در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موجود است و تعداد زیادی استاد به عنوان عضو هیات علمی در حوزه پزشکی (1555 استاد) جذب دانشگاه شده اند تا این حوزه به توسعه بیشتری دست یابد.

میرزاده با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون در 8 دوره المپیاد دانشجویان علوم پزشکی مدال های طلا، نقره و برنز کسب کرده اند، اظهار داشت: این موضوع بسیار ارزنده و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر 15 بیمارستان و مرکز درمانی فعال متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که 7 عدد از آنها از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور درجه یک اعتباربخشی را دریافت کرده اند. همچنین 1769 تخت بیمارستانی و 65 کلینیک سلامت در قالب طرح دانشگاه سالم در دانشگاه آزاد اسلامی موجود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد سازمان سما تاکید کرد: 654 مدرسه سما در حال فعالیت هستند که در این مدارس 67هزار و 667 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند. همچنین در 121 آموزشکده سازمان سما، 101هزار و 442 دانشجو تحصیل می کنند.

تحول چشمگیر در حوزه پژوهش داشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه در این حوزه شاهد تحول و حرکت بسیار وسیعی بوده ایم که از جمله افتخارات این حوزه افزایش تعداد مراکز پژوهشی، مراکز رشد و هسته های فن‌آور و شرکت های دانش بنیان است به طوری که در مقایسه با مهر 92، تعداد مراکز پژوهشی از 30 به 82، مراکز رشد از 37 به 100 و هسته های فن‌آور و شرکت های دانش بنیان از 124 به 926 عدد رسیده است. همچنین طرح های برون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از 31 میلیارد به 62 میلیارد تومان رسیده که البته باید افزایش یابد.

رتبه نخست دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی علمی جهانی در پایگاه اسکوپوس

میرزاده با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های علمی جهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در 3 سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی براساس نظام رتبه بندی پایگاه اسکوپوس؛ رتبه اول کشوری را داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات معتبر دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه ESI در 3 سال اخیر 34هزار و 18 مورد بوده است، گفت: تعداد مقالات منتشرشده در پایگاه اسکوپوس ظرف 3 سال گذشته 27هزار مقاله افزایش داشته که نشان دهنده تحول در تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. نشانه دیگر تحول کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی، این است که در سال 2006 مقالات پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی 22درصد بوده که این آمار در حال حاضر نزدیک به 30درصد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به طرح ساها گفت: سامانه الکترونیکی همکار آزاد (ساها) برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های کشور، با تجمیع 9هزار و 166 آزمایشگاه و کارگاه راه اندازی شده و خوشبختانه عملکرد بسیار خوبی داشته و تمامی دانشجویان (چه دانشگاه آزاد اسلامی و چه دانشگاه های دولتی) می توانند از این سامانه استفاده کنند.

اجرای طرح های فرهنگی ماندگار در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به اقدامات حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، از جمله احداث و تکمیل مساجد، خانه های ادب و هنر، احداث و تکمیل یادمان های شهدا، نشریات دانشجویی، کانون های فرهنگی و هنری و قرآن و عترت، کارگاه های آموزشی (حضوری و مجازی)، جشنواره های دانشگاهی (صلح و سلام، هنر و ادبیات دینی) و همایش های سبک زندگی، در این حوزه انجام شده است.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه طرح های ماندگار ارسالی از سوی واحدها 2هزار و 29 طرح است، گفت: این در حالی است که در مهر 92 هیچ طرح ماندگار فرهنگی در واحدهای دانشگاه وجود نداشت. طبق سیاست گذاری های انجام شده، مقرر شده در هر منطقه پایان نامه هایی درخصوص زندگی مشاهیر فرهنگی و هنری آن منطقه تدوین شود تا به توسعه فرهنگ مناطق کمک کند.

وی با اشاره به امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 11 واحد و مرکز بین الملل، 5 واحد و مرکز برون مرزی و 3 دفتر نمایندگی دانشگاه در خارج کشور دارد. شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً راه اندازی شده که هدف از تاسیس آن، جذب فارسی زبانان علاقمند به فرهنگ و زبان فارسی، هنرهای اسلامی ایرانی و میراث فرهنگی از سراسر دنیا است که استقبال خوبی هم از این موضوع صورت گرفته است.

تکمیل طرح های عمرانی نیمه‌تمام در دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح های عمرانی گفت: از مهر 92 تاکنون بیشترین کار ما در حوزه عمرانی، تکمیل طرح های عمرانی نیمه‌تمام بوده به طوری که بالغ بر یک میلیون و 600هزار مترمربع در 3 سال گذشته به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر تعداد پروژه های تحویلی از مهر 92 تا مهر 95، 285 ابنیه به متراژ یک میلیون و 153هزار و 661 مترمربع و 69 محوطه به مساحت 648هزار و 291 مترمربع است.

وی در خصوص فعالیت های دانشگاه در حوزه ورزش اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ورزش بسیار موفق عمل کرده است به طوری که از 64 ورزشکار حاضر در المپیک ریو، 30 ورزشکار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بوده اند که اخیراً با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از 5 مدال آور این دانشگاه در بازیهای المپیک، تقدیر به عمل آمد. در حال حاضر 20 تیم بانوان و آقایان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ های ورزشی کشور حضور دارند.

حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موفق ترین حوزه ها در دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر میرزاده با اشاره به فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه های زیادی توسط دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اتکا به توان فنی داخلی تولید شده که دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد این سامانه ها را به مراکز آموزشی، پژوهشی و... کشور ارائه دهد. درواقع حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موفق ترین حوزه ها در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از حوزه برنامه ریزی و امور مالی دانشگاه، اظهار داشت: با مقایسه درآمد بودجه ای دانشگاه از سال 92 تا 95 مشخص می شود که رشد بودجه در سال 95، به میزان 1.6 برابر شده است.

موفقیت های دانشگاه آزاد اسلامی مرهون پشتیبانی آیت الله هاشمی رفسنجانی است

دکتر میرزاده تأکید کرد: موفقیت های دانشگاه آزاد اسلامی مرهون پشتیبانی آیت الله هاشمی رفسنجانی و پایمردی دکتر جاسبی در توسعه این دانشگاه است. پیشنهاد بینظیری که در سالهای جنگ با تأیید امام خمینی (ره) به ثمر نشست و امروز به یک مجموعه بی بدیل در سراسر کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شده در دانشگاه آزاد اسلامی 40درصد از وابستگی به شهریه کم شود، گفت: برنامه ریزی های لازم در این خصوص صورت گرفته است.و بنا داریم تا پایان برنامه ششم دانشگاه به این هدف دست یابیم.

میرزاده با اشاره به اعطای تسهیلات به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در 3 سال گذشته نزدیک به 874 میلیارد تومان وام به همکاران دانشگاه تعلق گرفته که کار کم نظیری است. وام ازدواج 10میلیون تومانی دانشگاه آزاد اسلامی، پوشش بیمه دانشجویان، تسهیلات اعطایی بانک ملی و... از دیگر خدمات حوزه اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

تعامل مثبت دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان مجلس بدون توجه به گرایش های سیاسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت های امور مجلس در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این دانشگاه بدون توجه به گرایش های سیاسی و جناحی، ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد و نمایندگان نیز چون به وجود خدمتگزار دانشگاه آزاد اسلامی پی برده اند، از این دانشگاه حمایت می کنند. ازجمله حمایت های آنها می توان به امضای 242 نماینده در حمایت از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

وی همچنین درخصوص امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه در حال حاضر 74درصد دانشجویان شاهد و ایثارگر، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند.

میرزاده به تاسیس پژوهشگان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 95 نیز اشاره کرد و گفت: تاسیس این پژوهشگاه، پاسخ به تاکیدات مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور است. پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ای برای تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگران سایر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، پژوهشگران ایرانی مقیم خارج کشور و پژوهشگران صنایع است که همه برای نوآوری، نخبه‌پروری، تجاری سازی تحقیقات و تبدیل علم به ثروت، به عنوان شبکه نخبگان دانشگاه همکاری می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، دانش، فرهنگ و اقتصاد را در 30 جبهه کاری مختلف در یک فضای چند بعدی با همت مدیران، مسئولان و معاونان دانشگاه به پیش می برد و در این زمینه جوش و خروش و علاقمندی آیت الله هاشمی رفسنجانی به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی مایه دلگرمی ماست.

دکتر میرزاده ابراز امیدواری کرد دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور بتوانند از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی که یک گنجینه بزرگ علمی و فنی است، برای توسعه علمی، پژوهشی و کارآفرینی کشور استفاده کنند.

101

کد خبر: 682965

وب گردی

وب گردی