رحیمی‌جهان‌آبادی:  «دیپلماسی پارلمانی» از ظرفیت‌های سیاست خارجی است

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های سیاست خارجی فقط در وزارت امورخارجه خلاصه نمی‌شود و بخشی از آن دیپلماسی پارلمانی است که مجمع مجالس آسیایی ظرفیت فوق العاده‌ای برای استفاده از این ظرفیت پارلمانی و کاهش تنش بین کشورهای منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی با بیان این‌که «جهان امروز جهان افکار عمومی است» اظهار کرد: از افکار عمومی به عنوان یک ابزار علیه سیاست خارجی دولت‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند کشورها را زمین‌گیر کند. در مجمع مجالس آسیایی نمایندگان پارلمانی و نمایندگان مردم حضور دارند و زمانی که بحثی در سطح آسیا و قاره کهن مطرح می‌شود در افکارعمومی آسیا و پارلمان‌های آسیا تاثیرگذار است و برای کشورها تعهد ایجاد می‌کند.
وی با بیان این‌که «در غالب همکاری‌های پارلمانی می‌توانیم چالش‌های سیاست خارجی کشور را مدیریت و از این دیپلماسی برای تاثیرگذاری در افکارعمومی استفاده کنیم»، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا اشتراک‌های زیادی در حوزه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با یک‌دیگر دارند و تعامل نمایندگان مردم می‌تواند به بهبود روابط خارجی کشورها کمک و چالش‌هایی که به همه کشورها آسیب زده و باعث برخی عقب ماندگی‌ها شده است را برطرف کنند. مرکزیت و دبیرخانه این مجمع در تهران قرار دارد و این موضوع نقش کلیدی و اساسی به ایران می‌دهد تا در مسائل پارلمانی آسیا اثرگذار باشیم، همچنین می‌توانیم این مجمع را زمینه‌ای برای حرکتی آرمانی‌تر برای تشکیل و شکل‌گیری پارلمان آسیایی قرار دهیم.
وی با اشاره به جلسه هیات‎های اجرایی این مجمع که هفته گذشته در کامبوج برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه که با حضور21 کشور از 42 کشورعضو مجمع برگزار گردید، 20 قطعنامه برای تصویب در مجمع عمومی که آذرماه برگزار می‌شود بررسی شد. این جلسه در سه محور قطعنامه‌های سیاسی، محکومیت اقدامات تروریستی منطقه و تاکید بر پایبندی غربی‌ها به تعهدات‌شان در قبال مذاکرات اتمی که با ایران انجام شد، برگزار شد.
این عضو فراکسیون امید در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: برخی کشورهای عربی و روسیه برای حذف پاراگرافی درخصوص پایبندی تعهدات غرب به ایران تلاش‌هایی کردند که با دفاع هیات ایرانی مواجه شدند و پاراگراف مذکور در قطعنامه باقی ماند. یکی از دلایل آن‌ها برای حذف این پاراگراف این بود که بند مذکور مبحثی دوطرفه بین ایران و سایرکشورهاست و نباید در مجمع مطرح شود که توضیح دادیم صلح و ثبات به نفع تمامی کشورهای منطقه است و فقط مربوط به ایران نمی‌شود.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: ما برای تحریم‌ها و نه ترس از حمله مذاکره کردیم؛ چراکه غرب در وضعیتی نبود به ما حمله کند، هدف‌مان برداشته شدن تحریم‌ها بود که باید غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

202/201

کد خبر: 683002

وب گردی

وب گردی