برایی نژاد: بیماری هرپس در یک  کانون پرورش اسب پایتخت مشاهده شد

مدیرکل دامپزشکی استان تهران از یک کانون مشکوک پرورش اسب در تهران به بیماری هرپس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی درسطح مجموعه پرورش اسب تهران مشاهده نشده است.

سید اصغر برایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز افزود: با توجه به اینکه این مورد مشکوک در تهران مشاهده شده از تمامی اسب های این کانون نمونه گیری به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه نمونه گیری خون اسب های مشکوک این مرکز به خارج کشور فرستاده شده تا جواب مثبت و منفی بودن هرپس در این کانون مشخص شود گفت: با قرنطیه کردن و کنسل شدن بعضی رویداد های سوار کاری استان تهران در دو ماه اخیر، در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از این بیماری در کانون ها و مجموعه های تولید کننده اسب تهران مشاهده نشده است.

برایی نژاد به برنامه های مهم این اداره کل به مناسبت 14 مهر ماه روز دامپزشکی اشاره کرد و تاکید کرد: قطعا با توجه به نام گذاری این ایام به روز دامپزشکی نظارت های بهداشتی و توجه به برنامه های واکسیانسیون دام ها و مرغداریها و پایش ها را بیشتر خواهیم کرد.

هرپس ویروس های اسب به ویژه هرپس ویروسهای تیپ یک و چهار اسب(EHV1 ,EHV4) از عوامل بیماری زای مهم تک سمی ها هستند که شیوه گسترده جهانی دارند.

این گزارش حاکی از آن است که هرپس ، نوعی ویروس بوده و ایجاد بیماری تنفسی، سقط جنین، فلجی و اختلال درجابجایی اسب ها همراه است. این موضوع می تواند برای شرکت در مسابقات و تولید مثل اسب ها موجب خسارت مهم اقتصادی و اجتماعی شود و بر تمام جوانب صنعت اسب خسارت ایجاد کند.

شیوع عفونت های هرپس ویروسی اسب، درهرکشور می تواند عامل مهم لغو برنامه ها و رویدادهای همایشی اسب ها با مقاصد مختلف آموزشی و تجاری یا ورزشی باشد.

402/602

کد خبر: 683044

وب گردی

وب گردی