عملکرد ایران در توسعه همکاریهای علمی در عرصه بین الملل قابل تقدیر است

وزیر علوم قطر در جریان دیدار با محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در شهر کیوتو ژاپن عملکرد و سیاست های ایران در توسعه همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری در عرصه بین المللی را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، « محمد بن عبدالوحید الحمدی »در این دیدار که روز دوشنبه و در حاشیه سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری در این شهر برگزار شد، اظهار داشت که از دیدگاه او اتخاذ سیاست توسعه همکاریهای علمی و فناوری ایران با کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه و اولویت دادن به این مهم کاری ارزشمند است و در همین راستا، دوحه نیز آماده است همکاریها و مناسبات فرهنگی و آموزشی خود را با تهران افزایش دهد.
او با ابراز خوشحالی از این ملاقات، از اختصاص 2.5 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی قطر به امر آموزش و کارهای تحقیقاتی در این کشور خبر داد و گفت: اگرچه در قطر تعداد پارک های فناوری و دانشگاه ها کم است اما از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
وزیر علوم قطر در عین حال گفت که کشورش آماده همکاری و برنامه ریزی برای تبادل هیات های علمی و دانشگاهی است و آمادگی دارد در زمینه فعالیت های پژوهشی در حوزه نانو تکنولوژی، بیو ساینس، بیو مهندسی و ICT با مراکز علمی و دانشگاهی ایران همکاری داشته باشد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از علاقمندی خود برای افزایش همکاریهای علمی، دانشگاهی و آموزشی میان دو کشور خبر داد و گفت: این همکاریها می تواند در زمینه تبادلات دانشجویی به ویژه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری انجام شود.
او علاوه بر دعوت از همتای قطری خود برای سفر به ایران گفت که دو کشور دوست و برادر می توانند همکاری های مشترک خود را در زمینه پارک های علم و فناوری نیز توسعه دهند.
انعصاد تفاهم نامه های همکاری در زمینه های مختلف براساس تبادل نظر مشترک طرفین از دیگر مواردی بود که فرهادی در سخنان خود به آن تاکید کرد.
محمد فرهادی و هیات همراه شب شنبه در راس هیاتی وارد شهر کیوتو شد تا در سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری که از دیروز در این شهر شروع شده و فردا (سه شنبه) به کار خود پایان می دهد، شرکت کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان امروز و در دومین روز برگزاری این اجلاس مهم علمی، تا دقایقی در نشست تخصصی (پانل) «جمعیت و منابع» سخنرانی خواهد داشت.
فرهادی روز گذشته نیز علاوه بر دیدار و ملاقات با همتایان خود از کشورهای ژاپن، ترکیه، تایلند و وزیر مشاور در امور علم و فناوری کابینه ژاپن در نشست وزیران این مجمع جهانی سخنرانی کرد.
همچنین بر اساس هماهنگی های صورت گرفته توسط بخش مطالعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، وی امروز دیدارهای دیگری نیز با همتایان خود از کشورهای مالزی و سنگال خواهد داشت و ملاقات با «کوجی اومی» رئیس انجمن بین المللی علوم و فناوری در جامعه (STS) هم بخش دیگر برنامه وزیر علوم کشورمان اعلام شده است.
حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، یوسف حجت رایزن علمی ایران در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان و امیر سعید کرمی معاون مرکز همکاریهای علمی و بین المللی «فرهادی» را در سفر به ژاپن همراهی می کنند.
همچنین رضا نظرآهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در این اجلاس در کنار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان حضور یافته است.
گفتنی است، فرهادی و هیات همراه قبل از سفر به ژاپن ابتدا سفری دو روزه به کره جنوبی داشتند.

101

کد خبر: 683080

وب گردی

وب گردی