تشریح اقدامات خانه سینما/آتیلا پسیانی: نمی خواهیم مرکز شایعات سینمایی باشیم

نشست خبری هیات مدیره خانه سینما صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه در محل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری گفت: در این دوره از جشن ۶ هزار نفر مراسم را تماشا کردند واین نشان از استقبال بالای مردم از این جشن دارد. همچنین آیین نامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم می کند. امسال در تلاش هستیم تا آیین نامه شکل تازه ای به خود بگیرد و هیات رئیسه ای برای جشن خانه سینما تشکیل شده که اعضای آن شامل تشکل هایی است که از جشن تندیس می‌گیرند. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است.

مختاری سپس به بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا کرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه ای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است.

مختاری افزود: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار می دهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می دهد.

وی همچنین به بودجه خانه سینما اشاره کرد و گفت: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضاست.

مختاری افزود: یکی دیگر از فعالیت هایی که به تازگی انجام شده است، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینماست که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی می کند. این باشگاه می تواند پل ارتباطی بین نورسیده ها و حرفه ای های سینما باشد. آیین نامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع می رسد.

منوچهر شاهسواری، آتیلا پسیانی، محمدرضا موینی، ابراهیم مختاری،کامران ملکی، سید مهدی خادم، عبدالله اسفندیاری، شادمهر راستین،‌بهمن اردلان از اعضای هیات مدیره‌ خانه سینما در این نشست حضور دارند.

در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.

وی افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی می‌کنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.

در ادامه نشست ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است. گاهی می‌بینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می شود که ما این موضوع را مخل می دانیم چون امنیت را متزلزل می کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می شود و به دنبال آن تولید فیلم ها در بخش خصوصی کم می‌شود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می گذارد که با خود رانت هم به همراه می آورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است به همین دلیل سعی می کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می شود کم کنیم.

وی افزود: آمار فروش فیلم‌ها در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.

شادمهر راستین در ادامه افزود: پروانه ساخت موجب امنیت کسی است که می خواهد با آن سرمایه گذاری کند پس از آن پروانه نمایش است که گاهی خود صادرکنندگان پروانه نمایش آن را زیر پا می گذارد. غیر از این حتی بعضی از نهادها هم مانع نمایش فیلم ها در سینماهای خود می شوند و در واقع یک نوع مدیریت طایفه ای در سینما حاکم است. یکی از ماموریت های مجمع عمومی خانه سینما ثبت صنوف در وزارت کار بود.

او در ادامه درباره اقدامات خانه سینما برای حمایت از سینماگران گفت: معمولا وقتی اتفاقی برای شخصی می افتد خود شاکی خصوصی باید از طریق مراجع قانونی اقدام کند در مرحله بعدی صنف و خانه سینما قرار دارد. در نهایت خانه سینما مجموع تشکل های خود را حمایت می کند و دیده بانی می شود .
مختاری درباره کارت اعضای خانه سینما گفت: کارت صنف با کارتی که اعضای خانواده سینما دارند فرق می کند. کارت صنف شرایطی دارد که دریافت آن سخت تر از کارت اعضا است و باید شرایط فرد برای دریافت این کارت احراز شود.
محمد موئینی، نایب رییس هیات مدیره خانه سینما درباره دفاع خانه سینما از اعضای خود گفت: بدیهی است که خانه سینما از اعضای خود دفاع می کند اما نحوه اعلام آن فرق می کند. همیشه بیانیه دادن در اینگونه موارد راهکار نیست در مورد فیلم هایی که مجوز نمایش دارند به این شکل است. موارد حقوقی وجود دارد که ابتدا صاحب اثر باید در این زمینه اقدام کند.
او ادامه داد: اگر راه های رفته شده توسط صاحب اثر نتیجه بخش نبود در این شرایط خانه سینما از اعضایش حمایت کند. در واقع همیشه بهترین اقدام بیانیه دادن نیست. مقوله حق مولف در سینمای ایران به گونه ای است که اخلاق در آن رعایت نمی شود در این دوره سعی کردیم که سه تشکل حق مولف را احراز کنیم.
در ادامه آتیلا پسیانی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت: ترکیب هیات مدیره قبلی باعث شد که خانه سینما نسبت به مسائل واکنش گرا باشد. اما این هیات مدیره از بدو تشکیل تصمیم گرفت که به شکلی کنشگرا عمل کند وظایفی که هیات مدیره در نظر می گیرد اولویت صنفی دارد.
منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیزدر مورد هزینه های جشن این خانه گفت: در مورد هزینه های جشن آنچه که مهم است این است که ما یک دوره تقریباً یک ماه و نیم ماهه نمایش فیلم داشتیم، بخش جشن فیلم کوتاه را داشتیم که تعداد زیادی داور داشت بقیه بخش های جشن نیز همین طور، این جنش با بیش از شش هزار مهمان برگزار شد که در مجموع هزینه های از صفر تا صد در پنج مراسم حدود 600 میلیون تومان شده است که عددی ناچیز است در مقابل حجم کار انجام شده.

محمد موئینی درباره اقدامات انجام شده در خصوص بیمه اعضای خانه سینما گفت: تفاهم نامه ای در هیات مدیره قبلی نوشته شده است. این تفاهم نامه مدت ها روی دست ما مانده بود و صندوق اعتباری هنر و مسوولان آن بد عهدی می کردند و به نتیجه نرسید. بیمه تکمیلی خدمات درستی نمیداد این مسائل جمع شد و معلوم شد که نمی توانیم کارها را جلو ببریم در نتیجه منجر به این شد که خانه سینما امسال خودش بیمه تکمیلی اعضا را انجام داده است. ما هم کل تاریخچه و معوقات را به مدیر عامل جدید دادیم.
منوچهر شاهسواری در تکمیل صحبت های محمد موئینی گفت: براساس قانون صندوق اعتباری هنر برای تحت پوشش قرار دادن حرفه ها و صنوف به وجود آمده، عدم انطباق خانه سینما و اعضایش منجر به یک اختلاف دیدگاه شد در حالی که در همان روزگار قبل از من تفاهم نامه ای نوشته شده بود اما پیگیری نشد. اعضای هیات مدیره توانستن از اردیبهشت 94 تا 95 بیمه تکمیلی خود را دریافت کنند که بیمه موثری هم بوده است. اما برای تداوم این بیمه می بایست یک بار دیگر موضوعات را بررسی می کردیم که گفت وگوهایی انجام شد و منجر به این شد تا تفاهم نامه سابق پیگیری شود. ما باید از امکانات صندوق به درستی بهره ببریم چون همین فعالیت ها تاسیس شده است.
او ادامه داد : در مورد تفاهم نامه سابقه ای وجود دارد میان صنوف کارگزار که در کارهایی که از اعضای صنوف استفاده نکنند با آنها همکاری نشود. لازمه این مورد نیازمند طی شدن مقدماتی است.
محمد موئینی در ادامه صحبت های شاهسواری درباره تفاهم نامه گفت: راهی به جز این نیست که بین کارگزار و کارفرما پیمان جمعی کار بسته شود و دولت موظف به حمایت از این پیمان است. طرح امنیت شغلی برای صاحبان حرفه های مختلف را در دستور کار داشتیم که طرحی کلی برای حساب کمک هزینه بیکاری بود. در واقع بیکاری در سینما تعریف های مختلفی دارد.
مدیر عامل خانه سینما، درباره باشگاه کارورزان هنر گفت: وارد روزگار متفاوتی شده ایم سطح کیفیت کسانی که علاقمند به فعالیت در حوزه فرهنگ هستند نسبت به گذشته افزایش غریبی پیدا کرده است. خانه سینما درگیر یک سوال جدی برای شرایط عضویت این افراد بود. نسبت به کسانی که شرایط عضویت در صنوف را ندارند اما صلاحیت علمی لازم را دارند. خانه سینما به عنوان یک تکلیف نسبت به تاسیس باشگاه کارورزان و خلاقان سینمای ایران نگاه می کند تا این افراد فرصت آشنایی با آداب حرفه ای را پیدا کنند و وارد بدنه سینما شوند.
او ادامه داد: وجود چنین باشگاهی که شامل بدنه تحصیل کرده و کسانی است که ممکن است از نظر کمی کارهایشان اندک باشد اما از نظر کیفی سطح بالایی را داشته باشند باعث می شوند تا این افراد جایی را برای ملاقات با یکدیگر داشته باشند. در اینجا اولین موارد معیشتی آینده آنها پیگیری می شود ما باید دنبال این حق شهروندی برای آنها در حوزه فعالیت خود باشیم و یکی از این موارد هم تاسیس باشگاه کارورزان است که هزینه آن داوطلبانه است.
شاهسواری افزود: یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ایران حق مالکان اثر است که در هیچ بخشی رعایت نمی شود. تحقیقا وقتی فیلمی را می سازیم در سالن های سینما برای نمایش آن یک حقوقی وجود دارد اما در نمایش خانگی دیگر هیچ حقی رعایت نمی شود در سایت ها و شبکه های ماهواره ای وضع به همین منوال است.
او ادامه داد تا وقتی که حقوق مالکان آثار سینمایی ایران از سوی همه به رسمیت شناخته نشود برای گسترش فعالیت و ایجاد امنیت شغلی دچار مشکل هستیم. متاسفانه یک نظام ویژه ای برقرار است که امکان گسترش آن به خارج از کشور برقرار شده و شاهد تاراج آثار سینماگران ایران هستیم امیدوارم با شکلگیری سامانه نمایش خانگی یک فضای باز برای فعالیت به وجود آید.
مختاری تاکید کرد: بحث حقوق در سینمای ایران بسیار مهم است اینکه در اتوبوس های بین شهری فیلم ها را نمایش می دهند یک بخش است. بخش دیگر آنکه تلویزیون نیز همین کار را انجام می دهد که این بخش در واقع مصیبتی بزرگ است .
یکی از ایرادهایی که ما به سیاستگذاری های وزارت ارشاد وارد می داریم این است که ، چیزی را به عنوان حقوق قبول دارند به الزام تبدیل نمی کنند زیرا در این موارد سیاست هایی وجود دارد تا صدا و سیما در راستای رعایت حقوق فیلم های سینمایی عمل کنند.

آتیلا پسیانی در پاسخ به انتقادات با این عنوان که سخنگوی خانه سینما پاسخگوی رسانه ها نیست گفت: در شروع این دوره هیات مدیره تصمیم گرفت تا تفکیکی بین سخنگو با رابط مطبوعاتی قائل شود. سخنگوی هیات مدیره فقط باید نظرات هیات مدیره را انتقال دهد. اما اینکه رسانه ها انتظار داشته باشند که سخنگو مدام در دسترس باشد از وظایف رابط هیات مدیره است. او ادامه داد: خانه سینما یک نوع رفتاری را در پیش گرفته که رسمی شدن خودش است. اینجا پایگاه سینما است و قرار است پایداری را بروز دهد ما اینجا نمیخواهیم مرکز شایعات سینمایی باشیم و این طور صاحب امنیت می شویم.
مختاری در ادامه صحبت های پسیانی گفت: در حال حاضر هر کسی به بانک برای گرفتن وام می رود می تواند تسهیلاتی را دریافت کند اما یک سرمایه گذار برای ساخت فیلم دیگر حتی از بانکها هم نمی تواند وام بگیرد. چه کسی دارد شان ما را پایین می آورد؟ برند ایران سینمای ایران است. آیا توانسته ایم در شان این برند باشیم. او ادامه داد: هر وقت هر مشکلی در حوزه سینما پیش آید خانه سینما همان شب جلسه برگزار می کند اما در کمال آرامش و بدون اینکه کسی متوجه شود سوال اصلی ما از ارشاد این است که چرا مجوزها اعتبار ندارد . در دوره جنگ به سینمای ایران دلار دولتی تعلق می گرفت یکی دیگر از سوالات این است که چرا دیگر به ما دلار تعلق نمی گیرد .
شاهسواری درباره بودجه خانه سینما گفت: در حال حاضر طبق همه سنوات گذشته یک گزارش مالی تنظیم می شود و مجموعه فعالیت های خانه سینما فهرست شده و طی تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی به یک رقمی رسیده ایم که این عدد ثابت نیست و بستگی به فعالیت های خانه سینما دارد امسال برای بیمه تکمیلی اعضا دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه دریافت کرده ایم و چیزی حدود دو میلیارد هم برای سایر موارد دریافتی داشته ایم به اضافه اینکه ما طبق سنوات گذشته بخشی از هزینه های سایر صنوف هم می پردازیم البته در بعضی موارد بازسازی خانه سینما شهرداری و شورای شهر هم کمک هایی را به ما داشته اند. او افزود: به طور کلی از دریافت درآمدها از نهادهای عمومی استقبال می کنیم اما خیلی پیگیر اسپانسر نیستیم.

502502

کد خبر: 683110

وب گردی

وب گردی