نخست وزیر بنگلادش خواستار خویشتنداری هند و پاکستان شد

نخست وزیر بنگلادش خواستار خویشتنداری هند و پاکستان شد و اظهار کرد دو کشور باید اختلافات خود را از طریق گفت وگو برطرف کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،'شیخ حسینه' روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار کرد این کشور با نگرانی تحولات و تنش هند و پاکستان در کشمیر را دنبال می کند.
وی تصریح کرد ما نمی خواهیم یک جنگ تمام عیار دیگر در منطقه رخ دهد.
تنش بین هند و پاکستان درهفته های اخیر به دنبال حمله شبه نظامیان در هفته گذشته به پایگاه ارتش در شمال کشمیر که منجر به کشته شدن 19 سرباز هندی وچند شبه نظامی به شدت افزایش یافته است .
هند پس از این حمله با متهم کردن سازمان اطلاعاتی پاکستان به دست داشتن دراین حمله ، تهدید به دادن پاسخی مناسب به پاکستان کرد.
چند روز پس از این حمله ارتش هند چهارشنبه هفته گذشته خبر از هدف قراردادن هفت پایگاه شبه نظامیان در عمق سه کیلومتری خاک پاکستان داد.
براساس اطلاعیه ارتش هند دراین حمله بیش از 35 نفر از شبه نظامیان و 9 نظامی پاکستانی کشته شدند.
ارتش پاکستان با صدور اطلاعیه ای این حمله را رد کرده است .
هند بلافاصله پس از این حمله با اعلام وضعیت فوق العاده در پایتخت و پنج ایالت این کشور ،اقدام به تخلیه بیش از 10 هزار نفر از ساکنان روستاهای هم مرز با پاکستان برای کاهش تلفات حمله احتمالی پاکستان کرد.
این تحولات باعث شد که نیروهای امنیتی با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت اقدام به اجرای تدابیر شدید امنیتی در فرودگاهها،ترمینال های مسافربری ، مراکز خرید و مترو کنند.
پاکستان اعلام کرده است که هدف هند از افزایش تنش با پاکستان در مرز ها منحرف کردن اذهان عمومی از مساله کشمیر است .
'نواز شریف' نخست وزیر پاکستان در دیدار با مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که تنش ها در مرز های هند و پاکستان تا زمانی که مساله کشمیر حل نشود، ادامه می یابد.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
نخست وزیر بنگلادش در ادامه با انتقاد از اعتراض پاکستان به اعدام یک جنایتکار جنگی در بنگلادش تصریح کرد اظهارات مقامات پاکستانی باعث شد که بنگلادش در نشست شورای همکاری منطقه ای جنوب آسیا(سارک) شرکت نکند.
وی در خصوص تجدید نظر در روابط دیپلماتیک با پاکستان تصریح کرد داکا با ادامه روابط دیپلماتیک با اسلام آباد ،اعتراض های خود را از طریق دیپلماتیک به این کشور منتقل می کند.
روابط بنگلادش و پاکستان از زمان آغاز محاکمه و اعدام چندین رهبر جماعت اسلامی به جرم جنایت جنگی در طول جنگ های استقلال بنگلادش در سال 1971 وارد تنش شد. پاکستان بارها اعدام این رهبران را محکوم کرده است .
چندی پیش دادگاه نظامی بنگلادش، 'میر قاسم علی' رهبر جماعت اسلامی را به جرم دست داشتن در قتل های زنجیره ای و جنایت جنگی علیه استقلال طلبان بنگلادشی در دهه 70 به اعدام محکوم کرد.
پس از اجرای حکم اعدام این فرد، پاکستان در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام، روند دادگاه های نظامی بنگلادش را ساختگی خواند.
در طول جنگ استقلال بنگلادش حدود سه میلیون نفر کشته و بیش از 10 میلیون نفر مجبور به مهاجرت از بنگلادش شدند.
از زمان آغاز به کار دولت 'شیخ حسینه' نخست وزیر بنگلادش در سال 2010، دادگاه جنایات جنگی بنگلادش تاکنون بیش از 15 نفر از رهبران احزاب مخالف بنگلادش را به جنایات جنگی محکوم کرده است.

206

کد خبر: 683217

وب گردی

وب گردی