مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما امروز 12 مهر در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ ابراهیم مختاری، رئیس هیات مدیره سینما در ابتدای مراسم با قدردانی از رضا میرکریمی گفت: روز اول که به آقای میرکریمی برای سمت مدیرعاملی خانه سینما پیشنهاد دادیم گفت؛ نه ولی اگر بیایم شروطی دارم که باید انجام شود. همین شد که از او خواستیم تا این سمت را بپذیرد و به او گفتیم اگر بیایید و کارش انجام دهید می‌پذیریم ما تمام شرایط او را قبول کردیم. میرکریمی در موقعی که مدیرعامل خانه سینما بود نتوانست برای ساخت فیلمش حقش را بگیرد چون به دلیل مسوولیتی که به سینما داشت مجبور بود سکوت کند.
مختاری ادامه داد: در ادامه فعالیت میرکریمی در خانه سینما او به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر هم انتخاب شد و در واقع آقای ایوبی بخشی از آقای میرکریمی را از او گرفت. اما دو نکته در مورد رضا میرکریمی وجود دارد او وقتی خانه سینما را تحویل می‌گرفت که این خانه در حصر اقتصادی بود و در واقع میرکریمی خانه سینما را با بدهکاری تحویل گرفت، قرار بود مسائل مالی خانه سینما را حل کند اما مشغله زیاد اجازه نداد.

وی افزود: از کارهایی که رضا میرکریمی در خانه سینما انجام داده به تعمیر بنای هفتاد ساله خانه سینما می‌توان اشاره کرد.

در ادامه مراسم انجمن عکاسان سینمای ایران با اهدای هدیه‌ای از مدیر عامل سابق خانه سینما تقدیر کرد.
مجید مجیدی، کارگردان سینما درباره میرکریمی گفت: اسم رضا میرکریمی هر جایی که می‌آید احساس آرامش را با خود به همراه دارد. این را همه دوستان قبول دارند. رضا دو ویژگی منحصر به فرد دارد هم فیلسمازی درجه یک است و هم مدیر اجرایی درجة یک. این دو معمولاً در یک جا جمع نمی‌شوند گذشته از اینها او بسیار دغدغه اقشار آسیب‌پذیر سینما را دارد. میرکریمی دردمندانه به دنبال این بود که با حزب آبروی افراد به آنها کمک کند.
مجیدی ادامه داد انتخاب منوچهر شاهسواری را به عنوان مدیرعامل خانه سینما تبریک می‌گویم. چون منوچهر یک گوهر گرانبها در سینمای ایران است و امیدوارم سینما قدر او را بداند.
پس از صحبت‌های مجید مجیدی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم لوحی را به میرکریمی تقدیم کرد. در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی نویسنده و کارگردان با اشاره به رفع توقیف فیلم زادبوم گفت: من با رضا میرکریمی یک کار مشترک انجام داده‌ام که امروز با حوزه هنری قرارداد آن برای اکران بسته شد.

داودی ادامه داد: بعد از فیلم تقاطع ساعت 1 بعد از نصف شب رضا میرکریمی به من زد و گفت؛ فیلم تو را با پسرم دیدم نکاتی در فیلم تو دیدم که نمی‌توانستم به پسرم بگویم اما همة آن نکات را تقاطع گفت. بعد از مدتی میرکریمی به من گفت طرحی دارم که دوست دارم تو آن را بسازی این طرح همان زادبوم بود که بعدها به فیلم تبدیل شد من 3 سال درگیر ساخت آن بودم و 10 سال درگیر اکرانش.
داوودی ادامه داد: چیزی که برای من مهم است درباره میرکریمی بگویم نوع نگاه او هر چند در دوره‌ای نگاه من با او متفاوت بود. او نگاه بسیار خوبی به جامعه دارد.
پس از صحبت‌های داوودی انجمن بازیگران از رضا میرکریمی تقدیری را به عمل آورد. امین تارخ به عنوان رئیس این انجمن دربارة میرکریمی گفت: سال 88 یکی از اعضای هیات داوری جشنواره فجر بودم میرکریمی آن سال با فیلم کودک و سرباز در جشنواره حضور داشت؛ ثابت قدم یک کارگردان به لحاظ فکر و اندیشه گاهی اوقات باعث می‌شود که همه آنچه مدنظر نویسنده و کارگردان است را با یک بار دیدن فیلم تماشاچی متوجه شود. فیلم کودک و سرباز دارای روح ایران و ایرانی است. این روح در بسیاری از فیلم‌ها وجود ندارد.
او ادامه داد: با دیدن فیلم یک حبه قند باز هم این ثابت قدمی و جهان بینی را در اثر میرکریمی دیدم که چقدر زیبا می‌شود عروسی و عزا را در کنار هم نمایش داد زیرا هر دو پدیده انسانی هستند و هر دو مقوله به شیرینی در این فیلم مطرح شده‌اند.
تارخ افزود: اعضای خانه سینما دو بار از مدیریت میرکریمی بهره‌مند بودند او هرگاه می‌آید با خودش آبادانی می‌آورد . دفعه اول که آمد ما صاحب خانه سینمای شماره 2 شدیم بار دوم هم با حضور او خانة سینما مرمت شد. هر چند که انجمن بازیگران بهره‌ای از این مرمت‌ها نبرد و امیدوارم منوچهر شاهسواری فکری برای فضای انجمن بازیگران داشته باشد.
پس از صحبت‌های امین تارخ علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی با اهدای هدیه‌ای از رضا میرکریمی تقدیر کرد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی از افراد دیگری که در این مراسم با سخنانی از مدیرعامل سابق خانه سینما تقدیر کرد او گفت: مدتی مجبور بودم به دلیل آنکه میرکریمی مدیرعامل خانه سینما علاقه‌ام را به او پنهان کنم اما امشب خوشحالم از اینکه می‌توانند به او ابراز اعلاقه کنم. میرکریمی جزو چهره‌های درخشان سینما او یک مدیر برجسته و شایسته است گاهی به او می‌گویم کاش قبول می‌کرد رئیس سازمان سینمایی شود. ایوبی ادامه داد: پذیرش مسوولیت خانه سینما پس از آن مسائلی که برای این خانه به وجود آمد بسیار سخت اما میرکریمی به درستی آن را انجام داد. خوشحالم از اینکه ابوالحسن داوودی امشب اعلام کرد که مشکل فیلم زادبوم برای اکران برطرف شده است. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که من هنوز نفهمیدم چرا توقیف شد دیگر مسائلی را که من هر چه فکر کردم متوجه آن نشدم تعطیلی خانه سینما است.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: آقای میرکریمی هیچگاه به درهای بسته نمی‌کوبد او همیشه وقتی با مانعی مواجه می‌شود راه‌حل پیدا می‌کند.
در ادامة مراسم اعضای هیات مدیره برای تقدیر از رضا میرکریمی به روی صحنه آمدند.

رضا میرکریمی به عنوان آخرین کسی که در این مراسم صحبت کرد گفت: در هر دوره‌ای که مسوولیت داشتم کارهایی که در حد توانم بوده با حمایت‌های سازمان سینمایی انجام داده‌ام. یک تشکل صنفی قدرتمند باید به اعضای خود تشخص دهد و عضویت در آن باید مایة مباهات باشد ما باید برای این کار برنامه‌ریزی کنیم زمانی که من با عنوان مدیرعامل خانه سینما در دورة اول پذیرفته شدم کسی به خانة سینما نمی‌آمد برای همین دوستان و همکاران را جمع کردم و گفتم ما کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم اما هر کس وارد این خانه شد باید به او احترام بگذاریم همکاران بسیار خوبی در دوره داشته‌ام و همین باعث شد که محفلمان گرم شود.
او ادامه داد: به وجود آمدن حمایت صنفی که اگر نباشد قدرت چانه‌زنی خانة سینما را از بین خواهد برد. یکی از مواردی که باعث به وجود آمدن حمیت صنفی شد انجام مراسمات، جشن‌ها و محافلی که در خانة سینما صنوف برگزار می‌کنند. در زمانی که من بودم بیشترین جلسات قدردانی انجام شده است چون وسیلة دیگری برای قدردانی از دیگران نداریم سال اولی که من بودم بودجة خانه سینما 250میلیون تومان بود که در همان سال به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کرد در این دوره هم یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بودجه داشتیم که با آمدن من و به لطف آقای ایوبی به چهار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و غریب به 100 درصد بودجه را دریافت کردیم البته از موسسات دیگری نیز کمک‌هایی جمع شد که کل بودجه خانه سینما را به شش میلیارد تومان رساند.

502502

کد خبر: 683288

وب گردی

وب گردی