چرا روسیه سفیر هلند را احضار کرد؟

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور سفیر هلند را برای ابلاغ اعتراض‌های خود نسبت به یافته‌های تیم بررسی‌کننده حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 احضار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، رنه جونز بوس، سفیر لاهه در مسکو احضار شده تا مراتب اعتراض طرف روسی به وی درباره نتایج این بررسی‌ها ابلاغ شود.

وزارت امور خارجه هلند در واکنش به انتشار خبر احضار سفیر این کشور توسط روسیه، اعلام کرد، سفیر احضار شده از این فرصت استفاده کرده تا باری دیگر خواستار همکاری روس‌ها به منظور کمک به فرآیند محاکمه افراد مقصر شود.

اقدام وزارت امور خارجه روسیه به احضار سفیر هلند در حالی صورت می‌گیرد که لاهه نیز پیش‌تر دست به اقدامی مشابه زد. به تازگی، مقامات هلندی اعلام کردند، برت کوئندرز، وزیر امور خارجه این کشور سفیر مسکو در لاهه را به دلیل اظهارات طرف روسی درباره گزارش مربوط به سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 در سال 2014 احضار کرد.

وزارت امورخارجه هلند اعلام کرد، سخنگویان کرملین وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه در واکنش به ارائه یافته‌های اولیه این گزارش حرفه‌ای گری، انسجام و استقلال دادستان عمومی هلند را زیر سوال بردند.

در ادامه این بیانیه آمده است، سفیر روسیه در جریان انتقادها مبنی بر این که چنین موضعی غیرقابل قبول است، قرار گرفت.

پیش از این، بازرسان یک تیم هلندی تحقیقات درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 بر فراز اوکراین گفتند، شواهد مستدلی دارند که این هواپیمای مالزیایی با یک موشک ضدهوایی سامانه "باک"(Buk) که از خاک روسیه به شرق اوکراین منتقل شده بود، هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه اوکراین را به دست داشتن در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 بر فراز خاک این کشور متهم کرده است.

در تاریخ 17 ژوئیه 2014 یک موشک زمین به هوا هواپیمای مالزیایی بوئینگ 777 پرواز MH17 را بر فراز اوکراین هدف قرار داد که به کشته شدن 297 تن شامل 37 شهروند استرالیایی منجر شد. این هواپیما در حال پرواز از مسیر آمستردام هلند به کوآلالامپور پایتخت مالزی بود.

در زمان سرنگونی این هواپیما نیروهای دولتی اوکراین با گروه‌های مسلح جدایی طلب در شرق این کشور درگیر بودند.

202/201

کد خبر: 683321

وب گردی

وب گردی