نادر مشایخی:  نمی توانم تصور کنم ارکستر سمفونیک ماشین رنو را تبلیغ کند!

نادر مشایخی با اعتقاد به این که هیچ ارکستری نباید شورایی خارج از کادر ارکستر داشته باشد، گفت: شورا نمی‌تواند برای رهبر دائم تصمیم گیری کند و یک رهبر خودش می‌داند چه قطعه‌ای را می‌تواند رهبری کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این آهنگساز و رهبر ارکستر ادامه داد: شورای ارکستر یک شورای صنفی است که خودش را به موضوعاتی معطوف می‌کند که در ارکستر احتیاج است و در روند هنری آن دخالت نمی‌کند. یک رهبر خودش می‌داند چه قطعه ای را می تواند رهبری کند. کدام یک از اعضایی که در شورای ارکسترها هستند، به غیر از دو نفر، با ارکستر سمفونیک کار کرده‌اند؟

او که شامگاه ١٢ مهرماه در برنامه نقد موسیقی شبکه چهار سیما با موضوع "تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران، روند شکل گیری و ادامه حیات آن" صحبت می‌کرد، تاکید کرد: شورای ارکسترها باید منحل شود. اعضای شورا گناهی ندارند، نمی‌توانند. در جای اشتباهی به آن ها مسئولیت داده شده است.

مشایخی با اشاره به رونمایی از خودروی رنو در تالار وحدت، اظهار کرد: من نمی توانم تصور کنم ارکستر سمفونیک به عنوان یک نهاد ملی ماشین رنو را تبلیغ کند.

این رهبر ارکستر ادامه داد: موسیقی جنبی نیست، موسیقی باید اصل باشد. به جای این که رنو را روی صحنه بیاورند، کاتالوگ درست کنند و عکس رنو را در آن بگذارند.

شاهین فرهت نیز که به عنوان مهمان دیگر این برنامه حضور داشت، گفت: ارکستر سمفونیک در تمام دنیا گرامر دارد. حل مسائل آن کار بغرنج و پیچیده‌ای نیست.

این آهنگساز اضافه کرد: گاهی به نظر می آید دخالت غیر حرفه ای‌ها سبب خراب شدن اتمسفر می شود. البته تمام افراد غیر حرفه ای که برای ارکستر کار کرده اند، انسان های شریفی هستند.

فرهت در پاسخ به سوال پیروز ارجمند -مجری برنامه- که پرسید آیا ارکسترهای سمفونیک در تمام دنیا به اندازه ایران دولتی هستند و با تعویض دولت ها ارکستر دچار خدشه می شود؟ گفت: اگر الان اعلام کنند مردم عضو شوند و ماهیانه برای ارکستر پول بدهند، هستند کسانی که این کار را انجام بدهند. مردم ما مردم هنر دوستی هستند اگر ارکستر قوی شود، فکر می کنم این موضوع گرفتاری نیست.

او درباره این که چگونه ارکستر به جایگاه رفیع و ارزشمند خودش برگردد؟ اظهار کرد: ارکستر باید کار جدید آهنگسازان ایرانی را اجرا کند. این ارکستر قابلیت پیشرفت و قرار گرفتن در کنار ارکسترهای دنیا را دارد.

در بخش دیگر این برنامه تلویزیونی با پخش ویدیویی از علی رهبری، وی به بیان چگونگی خلق سمفونی "نوحه خوان" پرداخت و گفت که ریتم نوحه خوان‌های عاشورایی از کودکی در او اثر می گذاشته است.

مجری برنامه همچنین خبر داد که علی رهبری چوب رهبری ارکستر سمفونیک رادیو وین، ارکستر فیلارمونیک اسلواکی و به دعوت بارن بویم و گری گیف ارکستر سمفونیک سن پترزبورگ را به دست خواهد گرفت.

بنا بر اعلام روابط عمومی "نقد موسیقی" قرار بود در این قسمت از برنامه گفت و گوهایی با شهرداد روحانی -رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران- و علی رهبری -رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران- انجام شود اما در میانه برنامه ارجمند اعلام کرد که ارتباط با علی رهبری در خارج از ایران برقرار نشده و شهرداد روحانی برای حضور در این برنامه حتی به صورت تلفنی اعلام آمادگی نکرده است.

705502

کد خبر: 683342

وب گردی

وب گردی