بخشش باعث کاهش خشونت می‌شود

آنجا که خداوند قصاص را مایه حیات اعلام کرده، بلافاصله تاکید و تصریح کرده عفو و بخشش بهتر است. بنابراین در تمام مواردی که حق‌الناس مطرح است عفو و بخشش باعث تلطیف اذهان، افکار، خلقیات و کاهش خشونت در جامعه می‌شود. در مواردی که بحث تعرض به حقوق عمومی مطرح است حسب مورد بخشش و عفو صرفا در حالتی قابل توصیه است که اولا، ضرر و زیان وارد به حقوق عمومی کاملا جبران شده باشد، ثانیا احراز شود مجرم متنبه شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین بهمن کشاوز گفت:حالا این سوال مطرح می‌شود که بخشش باعث جری شدن مجرمان نمی‌شود؟ در پاسخ باید بگویم آنچه مسلم است قصاص، حق‌الناس است و در صورتی که شرایط تحقق آن موجود باشد، هیچ مقامی نمی‌تواند فردی را که مرتکب قتل عمد شده، عفو کند. بنابراین حاشیه امنی برای مرتکبان قتل عمد ایجاد نخواهد شد. در ضمن باید توجه شود چنانچه قتل عمد توام با سایر جرایم که ممکن است جنبه عمومی داشته باشند، صورت گرفته باشد، گذشت ولی دم صرفا قصاص را ساقط می‌کند و مجازات جرایم دیگر باید اجرا شود. در مورد سقوط قصاص نیز دادگاه می‌تواند تا ده سال حبس برای جلوگیری از تجری مرتکب و همین طور جبران اخلال در نظم اجتماعی تعیین کند.

تعیین شرط‌های سازنده برای قاتل از سوی اولیای دم مثل ترک اعتیاد یا صدور حکم تکلیفی انسانی برای او از سوی دادگاه می‌تواند سازنده باشد. من به اولیای دم توصیه می‌کنم، در صورتی که متهم از نظر مالی در شرایط مطلوبی باشد، آنها می‌توانند گذشت از قصاص را موکول به انجام بعضی موارد عام‌المنفعه نظیر احداث مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، کتابخانه یا باشگاه ورزشی و امثال اینها ـ برحسب توان مالی متهم ـ کنند. در صورتی که وضع مالی مناسب نداشت، برای رضای خدا ببخشند.

704

کد خبر: 683375

وب گردی

وب گردی