نوبخت:برخی سریال ها تا انتخابات 96 ادامه دارد/واکنش به شعارهای انتخاباتی افزایش یارانه

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با ارائه گزارش کوتاهی، روشهای تامین یارانه نقدی را برشمرد و در ادامه گفت: منابع هر گونه افزایش نقدی یارانه باید از سوی گوینده اعلام شود تا مردم در این باره قضاوت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، نوبخت سخنگوی دولت با سپاسگزاری از مجلس به خاطر همکاری با دولت، از تصویب لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 و رسیدگی کمیسیون تلفیق به لایحه برنامه ششم تقدیر کرد. او در ادامه سخنانش با بیان اینکه 10 هزار واحد تولیدی از نظام بانکی تسهیلات دریافت کرده اند، گفت: دولت قادر است با جزئیات اعلام کند این واحدها در کدام استانها و در چه بخش صنعتی فعال شده اند و دریافت کنندگان تسهیلات هم باید درباره نحوه صرف این تسهیلات گزارش دهند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه 37 هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیرساختهای کشور اختصاص یافته، گفت: در دهه فجر امسال بیش از 500 پروژه عمرانی و زیرساختی در کشور افتتاح می شود. همچنین مطالبات پیمانکاران از طریق مجوز اخیر مجلس، قابل پرداخت است. در همین راستا 20 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را تادیه می کنیم. همچنین طبق مصوبه مجلس، این فرصت برای دولت پیش آمد تا مطالبات مربوط به گندمکاران را بپردازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه تاکنون 11 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده، گفت: در سال 92 کل میزان خرید گندم 4میلیون و 200 هزار تن بوده که امروز نزدیک به 3 برابر آن زمان افزایش خرید داشته ایم و 14 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه برای خرید گندم مورد نیاز بوده که 10هزار و 500 میلیارد تومان به گندمکاران در هفته جاری و هفته آینده پرداخت شده و به زودی مطالبات گندمکاران به صفر می رسد.

نوبخت با اشاره به نوسازی تاکسی های فرسوده گفت: مصمم هستیم 90 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج کنیم. بر اساس آخرین گزارش، تاکنون 56 هزار و 626 صاحب خودرو برای نوسازی ثبت نام کرده اند و 21 هزار و 818 تاکسی جدید تحویل متقاضیان شده است.

او با اشاره به آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن 95 گفت: بیش از یک میلیون و 300 هزار خانوار به صورت اینترنتی در این سرشماری شرکت کرده اند. از مردم عزیز خواهش می کنیم برای ثبت نام زودتر اقدام کنند.

پیش بینی قیمت ارز

نوبخت درباره نرخ ارز در بودجه سال آینده گفت: ثبات نرخ ارز زمینه را برای تک نرخی کردن آن فراهم کرده است. تصور می کنم افزایش نرخ ارز باید تعدیل شود و لزومی برای افزایش قیمت در ارز نیست. قطعا اعداد موجود در سیستم تک نرخی نخواهد بود و ساز و کار به گونه ای فراهم می شود که نرخ ارز به شکل دیگری باشد.

دریافت کنندگان حقوق نامتعارف نیم درصد مدیران هم نبودند

سخنگوی دولت در واکنش به گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق های نامتعارف گفت: بررسی های دیوان محاسبات و سازمانهای نظارتی در رسانه ها منعکس شده. اعداد و ارقام را رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود. تعدادی از فیش های حقوقی بررسی شد و 30 نفر برای دریافت حقوق های نامتعارف معرفی شدند. این بار دیوان محاسبات جامعه مدیران تحت بررسی خود را بسیار گسترده کرد و با سقف قرار دادن 20 میلیون تومان، مشخص شد تنها 4 دهم درصد از مدیران، حقوق های اینطوری گرفته اند.

او در ادامه گفت: الان همه چیز، از حقوق و پاداش و عیدی گرفته تا هر دریافتی ای که برای مدیران سیاسی اختصاص می یابد 10 میلیون تومان خواهد بود. از دستگاه های نظارتی خواهش می کنیم هر کسی در هر جایگاهی تخلف و جرمی انجام داد، تحت پیگرد قانونی قرار دهد. همانطور که الان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای نظارتی مسایل را تعقیب می کنند.

نوبخت در ادامه گفت: اگر کسی در سال 94 بیش از 20 میلیون تومان دریافتی داشته، دزدی نکرده. دولت از هیچ کس حمایتی نمی کند ولی خیلی از پرداختهای بالا بر اساس مجوزات قانونی به ویژه بند هـ تبصره 50 برنامه توسعه پنجساله پنجم بوده است. کل پرونده های مدیران در دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدند کمتر از 400 نفر بیش از 20 میلیون گرفته اند. خیلی از این اشخاص بر اساس مستندات قانونی این دریافتی را داشته اند و از دیوان محاسبات انتظار داریم هر موردی را که خلاف قانون تشخیص دادند، تعقیب کنند و دولت هم از اجرای قانون قطعا حمایت می کند.

پیگیری مشکل ریزگردها در عراق

سخنگوی دولت درباره سفر آینده وزیر خارجه به عراق گفت: باید درباره مشکلاتی مانند ریزگرد مذاکرات جدی انجام شود. مردم ما حق دارند از هوای سالم استفاده کنند و قطعا این مسئله مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار خواهد گرفت.

پیگیری شکایت از آمریکا به خاطر 2 میلیارد دلار

نوبخت درباره پیگیری های حقوقی بازپس گیری وجوه بلوکه شده ایران در بانکهای ایالات متحده آمریکا گفت: هم در شورای عالی امنیت ملی این مطلب بررسی شد و هم دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف پیگیری می کنند. مقدمات شکایت فراهم شده و ما از استیفای حقوق ملت در بازگرداندن 2 میلیارد دلار کوتاه نخواهیم آمد و موضوع را دنبال می کنیم.

واکنش به شعارهای انتخاباتی افزایش یارانه

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که درباره سخن یکی از چهره های نظامی در خصوص پرداخت 100 هزار تومان یارانه ماهانه گفت: اگر اعداد و منابع را مطالعه کنیم می توانیم بگوییم آیا امکان افزایش یارانه نقدی مقدور است یا نه. قانونگذار افزایش قیمتها را برای تامین پرداخت نقدی یارانه ها مصوب کرده. هر قدر از افزایش قیمتها در این بخش حاصل شود، 50 درصد به صورت نقدی به مردم برگردانده می شود. در عمل، کل پولی که از افزایش قیمتها حاصل می شود را بین مردم پخش می کنیم و حتی سالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان از خزانه دولت طبق قانون بودجه برمی داریم و برای پرداخت نقدی یارانه به مردم می دهیم.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه سوخت گران شد و درآمد آن با افزایش 70 هزار میلیارد تومان به مردم بازگشت، گفت: هر چه قرار است به افزایش یارانه تعلق گیرد باید از گران شدن سوخت فراهم شود. اصلا چرا بگوییم 100 هزار تومان یارانه می دهیم؟ 200 یا 500 هزار تومان یارانه بدهیم، ولی باید از کجا تامین شود؟ قیمت بنزین را باید 5 یا 10 هزار تومان افزایش دهیم تا بتوانیم رقم پرداخت نقدی را افزایش دهیم. راه دیگر برداشت بیشتر از خزانه است. از ابتدای سال تاکنون 7 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشتیم و به صورت یارانه بین مردم تقسیم کردیم. اگر خزانه پولی دارد، بیایند بردارند و به مردم یارانه بدهند!

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز هم راه دیگری برای تامین یارانه نقدی است، گفت: می شود قیمت ارز را تا 12هزار و 500 تومان افزایش داد تا پول تامین کنیم و به مردم یارانه بدهیم ولی تبعات این کار چیست؟ کسی که می گوید باید 100 هزار تومان یارانه داد، بگوید از کدام راه می خواهد پیش برود؟ این سخنان، منطق اقتصادی و اجتماعی ندارد.

اجرای عدالت باعث افزایش اعتماد مردم می شود

دکتر نوبخت در پاسخ به خبرنگاری که برخورد دستگاه قضا در ماجرای انتشار اخبار حقوق های نامتعارف را در مقایسه با املاک نجومی دوگانه خوانده بود، گفت: توصیه ما این است که هر چه حق است گفته شود. از همه دستگاه ها و قوا انتظار رعایت عدالت داریم. اجرای عدالت سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم را افزایش می دهد. مردم می دانند متمرکز شدن روی یک موضوع، سیاسی نیست. اگر هم بخواهند از کنار موضوع دیگری بگذرند، موجب تضعیف اعتماد عمومی می شود. سخن ما، سخن آقای رئیس جمهور است.

هیچ پیش شرطی را برای رابطه با سایر کشورها نمی پذیریم

سخنگوی دولت درباره پیش شرط گذاشتن یک کشور اروپایی برای گسترش روابط خود با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را برای ایجاد یا بسط رابطه نمی پذیرد. بلکه پیش شرط ما برای گسترش یا ایجاد رابطه، احترام گذاشتن طرف مقابل به ملت بزرگ ایران است. موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص اسراییل، همان موضع عادلانه، درست و سنجیده نظام است که می گوییم این رژیم، جعلی است و بعد از جنگ جهانی دوم توسط قدرتهای پیروز ایجاد شده. دولتهای این رژیم جعلی، دستشان به خون فلسطینیان بیگناه آلوده است و باید در پیشگاه تاریخ و نزد خداوند پاسخگو باشند. الان هم دولت جنایتکارِ این رژیم اشغالگر، عامل تروریزم است و سران نهضتهای آزادیخواه را ترور کرده است. اگر کشوری بخواهد چنین موضعی برای جمهوری اسلامی ایران تعیین کند، نشان می دهد با باورها و فرهنگ ملت، دولت و نظام ما آشنایی ندارد.

نوبخت در ادامه با اشاره به سفر هیات آلمانی گفت: من در این خصوص از آقای گابریل که به ایران آمدند، پرسش کردم چرا این حرف را زدید؟ او گفت: این حرف که از سوی من عنوان شد، تحریف است و من برای همین بدون هیچ پیش شرطی به تهران آمده ام. او گفت ما تنها دیدگاه خود را برای مردم توضیح دادیم. ما هم گفتیم شما شاید به یهود بدهیِ تاریخی داشته باشید ولی ما اسراییل را رژیم جعلی می دانیم که عامل ترور و جنایتکار است. او تاکید کرد دولت اسراییل حقوق بشر را رعایت نمی کند و هیچ پیش شرطی هم برای رابطه با ایران ندارند.

موضع دولت درباره محصولات تراریخته

سخنگوی دولت درباره اظهار نظر برخی مراجع تقلید در خصوص محصولات تراریخته گفت در دولت یک ستاد ایمنی زیستی در این باره تشکیل شده و نظرات شنیده می شود. برخی از واردات تراریخته که صورت می گیرد، اقلام اساسی کشور است و هر نوع سخنی باعث اثرگذاری در بازارها می شود. این مسئله مهم است و باید در بحثهای کارشناسی مطرح شود. قطعا نظر مراجع عظام برای ما لازم الاجراست.

برخی سریال ها تا انتخابات 96 ادامه دارد

نوبخت در واکنش به سئوالی که در خصوص اظهارنظرهای اخیر در خصوص برگزاری کنسرت موسیقی در قم عنوان شده بود، گفت: دولت به شدت احتراز دارد در ایامی که برای جمع بندی فعالیتها و ارائه خدمت به مردم نیاز به تمرکز و صرف انرژی برای تکمیل کارهاست به مباحثی بپردازیم که هر روز ایجاد می شود. قبلا هم عرض کردم این سریال تا انتخابات 96 ادامه دارد. البته هر مطلبی که از سوی هر شخصیتی بیان می شود ممکن است از روی دلسوزی باشد. دولت درباره موسیقی اصیل ایرانی موضع مشخصی دارد و می گوید باید در چهارچوب قواعد شرعی و قوانین موجود این موسیقی گسترش یابد. هنر مدیریت با مجموعه ای از تضادها مواجه است. هنر این است که با همین تضادها بیشترین منفعت برای ملت تامین شود. از حقوق ملت کوتاه نمی آییم و در برخی مواقع با مذاکره این حقوق را دنبال می کنیم.

او در ادامه گفت: هیچ کس نمی تواند اختیارات قانونی برای اجرای کنسرت را لغو کند. درباره بحث قم هم موضع دولت مشخص است. ما برای روابط خوبمان با بیوت آیات عظام و ارتباط با علمای بزرگوار، اعتبار و اهمیت زیادی قائلیم و برای نظرات حضرات احترام ویژه ای را در عمل نشان داده ایم. منتهی مدیران ما باید بسیار آگاهانه و هوشمندانه وارد این عرصه شوند. عرصه بسیار پرموج و متلاطمی است. نباید کاری کنیم که رقبا از فرصتها استفاده کنند. باید معقول عمل کنیم. هم باید از کنسرت ها و هنرمندان اصیل و عزیز حمایت کنیم و هم به نظرات ارزشمند علما توجه کنیم.

میزان افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت قطعی نیست

سخنگوی دولت درباره رایزنی های رسانه ای اخیر در خصوص افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال آینده توضیح داد: اینها بحث بودجه سال 96 است و الان همه وقت سازمان برنامه و بودحه معطوف به این است. رسانه ها به پیش‌نویس لوایح قناعت نکنند و این ارقام را به عنوان ارقام اصلی بیان نکنند چون هیچ چیز الان قطعی نیست. افزایش حقوق کارکنان دولت قطعی است و برای کاهش نابرابری ها در پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان اقدام قطعی خواهیم کرد ولی هر زمان اعداد و ارقام قطعی شد اولین اطلاع رسانی را به مردم خواهیم داشت.

واکنش به انتخابات آمریکا

سخنگوی دولت درباره آینده برجام و گره خوردن آن به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: انتخابات آمریکا را به دقت رصد می کنیم. پیش بینی همه این موارد در آینده صورت گرفته و اقدام خاصی الان انجام نمی دهیم. محدود و موسع بودن اختیارات مقامات آمریکایی را اطلاع داشتیم و برای هر کنشی که صورت بگیرد، واکنشها طراحی شده است.

رئیس جمهور ستاد انتخاباتی ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود آیا رئیس جمهور برای انتخابات سال آینده تشکیل ستاد داده است، گفت: تشکیل ستادهای انتخاباتی در دولت مطرح نیست. آقای دکتر روحانی هم به شدت درگیر وظایف خود در زمینه اجرای اصل 113 قانون اساسی هستند و فرصتی برای این کار ندارند.

پرداخت مطالبات فرهنگیان

نوبخت درباره پاداش معوق بازنشستگی فرهنگیان گفت: ما برای پرداخت این معوقات از مجلس اجازه گرفتیم اسناد خزانه منتشر و در بازار بورس به فروش برسانیم تا بدهی های دولت تادیه شود. این کار برای پرداخت مطالبات گندمکاران در نظر گرفته شده. الان نیز فرآیند اداری تبدیل این اوراق به ریال، در حال انجام است و در آینده ای نزدیک همه این اسناد به ریال تبدیل می شود. این اسناد، دارای سود زیادی هستند و ما حاضریم این سود را بپردازیم تا برای 4 هزار و 500 میلیارد تومان معوقات فرهنگیان منابع تهیه کنیم. هر موعدی بگوییم ثبت و ضبط می شود. ما استقراض می کنیم تا بدهی دولت را هرچه زودتر بپردازیم. واقعیت این است که بار مالی زیادی به دولت تحمیل شده. همین الان هزینه های زیاد صندوق بازنشستگی کشوری از سوی دولت تامین می شود. این بار بسیار سنگین است. وظیفه ما همین است که با لب خندان و دل خون، تمامی مطالبات عزیزان را مهیا کنیم.

سفر رئیس جمهور به ویتنام

سخنگوی دولت با اشاره به سفرهای خارجی رئیس جمهور گفت: این سفرها ادامه دارد و هر زمان که تاریخ سفر قطعی شد از سوی دفتر ایشان اعلام می شود. سفرها تابع مسایل مختلفی است که ممکن است تا آخرین ساعات، وضعیت متفاوت شود.

202/201

کد خبر: 683411

وب گردی

وب گردی