راهبرد اصلی اقتصاد مقاومتی، توسعه کشور با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور گفت: یکی از سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی برای توسعه کشور با غلبه بر بیماری دیرینه اقتصاد یعنی وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است.

به گزارش ایسکانیوز، علی طیب نیا در نشست ستاد مقاومتی در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان افزود: دشمنان ایران، با بررسی هایشان به این نتیجه رسیدند که بزرگترین نقطه ضعف اقتصاد ایران، وابستگی اقتصاد، بودجه های دولتی و تراز تجاری کشور به درآمدهای نفتی است.
وی اظهار کرد: دشمنان ایران اسلامی پی بردند که با ایجاد نوسان در قیمت بازار نفت جهان، اقتصاد ایران دچار نوسان می شود و این نقطه ضعف، مسیر خوبی برای اعمال سلطه و نفوذ به کشور است.
وی، وابستگی به درآمدهای نفتی را یک بیماری دیرینه در ایران نامید و افزود: تا زمانی که کشوری در تولید و مصرف به نفت وابسته است، سخن از استقلال، بی فایده است.
طیب نیا اضافه کرد: در هشت سال منتهی به سال 92، وابستگی درآمدها به فروش نفت افزایش یافت و ایجاد تحریم های همه جانبه از سوی دشمنان قابل پیش بینی بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در همان دوران در کشور بین سیاست خارجی و سیاست اقتصادی داخلی اختلاف وجود داشت، اظهار کرد: این اختلاف باعث شد تا وابستگی به نفت افزایش یابد و تراز تجاری بالا برود و عمق تولید کاهش پیدا کند.
وی گفت: آنچه در سال 91 بر سر کشور ایران آمد فراموش نشدنی است به طوری که با وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفت، آسیب پذیری کشور و تحریم های همه جانبه به اوج خود رسید.
وی اضافه کرد: در سال های 91 و 92 تورم به بیش از 40 درصد و در خرداد 92 تورم نقطه ای به 45 درصد رسید و رشد اقتصادی به منفی 6 درصد کاهش پیدا کرده بود و نوسان های شدیدی در بازار طلا و ارز وجود داشت.
طیب نیا، با بیان اینکه در سال های 91 و 92، بی ثباتی در عرصه های مختلف اقتصادی کشور وجود داشت، افزود: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تلاش های شبانه روزی دولتمردان، این مشکلات کنترل شد و اگر مرحله دوم تحریم ها عملی می شد، کشور دچار بحران بسیار شدید می شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ملت ایران نشان داد با صبر، پایداری و مدیریت جهادی، می توان بزرگترین مشکلات را پشت سر گذاشت و مانند موفقیت در جنگ تحمیلی، این بار نیز مردم در جنگ اقتصادی پیروز شدند.
وی اضافه کرد: دشمنان نیز دریافتند، نمی توانند دیگر به عرصه اقتصادی ایران اسلامی لطمه وارد کنند و تسلیم ایران شدند و در میز مذاکره با حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی و دانش هسته ای ایران اسلامی موافقت کردند.
وی افزود: بر اساس گزارش رسمی بانک جهانی، در زمانی که شدیدترین و طولانی ترین تکانه های نفتی در دنیا و بی سابقه ترن تحریم های بین المللی بر ایران اسلامی حاکم بود، اقتصاد ایران بهترین عملکرد را داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با تلاش های فراوان در سال 93 و با وجود تحریم ها و محدودیت ها، رشد اقتصادی را به مثبت سه درصد افزایش داد.
طیب نیا، سال 94 را بدترین سال اقتصادی تاریخ ایران نامید و افزود: در این سال فروش نفت کشور به شدت کاهش یافت و برخی مواقع بشکه های نفت 105 دلاری به قیمت 20 دلار فروخته می شد و وضعیت خزانه کشور بسیار نامطلوب بود.
وی گفت: در سال 94، علاوه بر کاهش قیمت نفت، منابع مالی خارجی ایران محدود بود و کشور به ذخایر خارجی خود هیچ دسترسی نداشت.
وی اضافه کرد: تمام مشکلات سال 94 با همت دولت تدبیر و امید و اتحاد و انسجام مردم به پایان رسید و هدف گذاری سال 95، رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصد است.
طیب نیا اضافه کرد: برنامه های عملیاتی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی طراحی شده است و در دستگاه های اجرایی مختلف این برنامه ها در حال اجرا است.
وی گفت: من امروز حامل پیام سلام رئیس جمهوری برای مدیران و مردم شریف سمنان هستم و درخواست اصلی دکتر روحانی، تلاش بیشتر برای خدمات رسانی بیشتر به مردم است.
وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، افزود: این ماه، ماه ایثار، فداکاری و شهادت است و امام حسین(ع) نشان دادند با روحیه گذشت و ایثار، می توان از ارزش ها و اصول دفاع کرد.
طیب نیا یادآور شد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان با ارزیابی دقیق از کشور، زمان حمله به کشور را مناسب دیدند و پی بردند ارتش با نابسامانی مواجه است و اقدام به ضربه زدن به ایران کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور افزود: با رهبری امام خمینی(ره) مردم ایران با الهام گیری از روحیه شهادت امام حسین(ع) در برابر دشمن مسلح که حمایت همه جانبه جهانیان را داشت، در دوران دفاع مقدس دلاورانه ایستادند و پیروز شدند.
محمدرضا خبازاستاندار، معاونان استانداری و جمعی از مسوولان و مدیران دستگاه های اجرایی استان سمنان در این نشست حضور داشتند و درباره مشکلات صنایع و معادن، بانکی، اقتصادی و مالیاتی فعالان بخش خصوصی این استان مباحثی مطرح شد.
علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دوشنبه شب با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار کرد و امروز علاوه بر نشست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با فعالان اقتصادی استان سمنان نیز نشست دارد.
بازدید از چند واحد صنعتی و تولیدی که با بهره مندی از تسهیلات رونق تولید، فعالیت خود را از سر گرفته یا توسعه داده اند، دیگر برنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت تدبیر و امید در سمنان است.

402/602

کد خبر: 683440

وب گردی

وب گردی