سهم ایران از صادرات فرآورده های نفتی خاورمیانه به ١٣ درصد رسید

سهم صادرات فرآورده های نفتی ایران به خاورمیانه، پس از برجام به ١٣ درصد رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، عباس کاظمی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این مطلب، افزود: برای نخستین بار طی ١١ دهه فعالیت صنعت نفت در ایران، کشور به یک صادرکننده فرآورده‌های نفتی خالص با رکورد صادرات ٤٠٠ هزار بشکه در روز تبدیل شده است.

وی با اشاره به حضور پررنگ شرکت ملی پالایش و پخش در بازارهای منطقه‌ای فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد: این شرکت با صادرات روزانه بیش از ٦٠ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره، سهمی معادل ١٣,٥ درصد (معادل روزانه ٢.٩ میلیون بشکه در سال ٢٠١٥) از مجموع صادرات فرآورده در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، البته در این سهم، صادرات گاز مایع لحاظ نشده است.

کاظمی ادامه داد: صادرات روزانه بیش از ٤٠٠ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به چندین بازار هدف مختلف، به عواملی چون؛ دسترسی به سیستم حمل و نقل دریایی و زمینی بین‌المللی، سیستم مالی بین‌المللی و امکانات و تسهیلات بیمه‌ای مورد نیاز و مهم تر از همه اعتماد شرکای تجاری کشور در سایه سیاست موفق حل و فصل مسئله هسته‌ای نیاز دارد.

وی تاکید کرد: بدون برخورداری از دستاوردهای برجام در حوزه روابط خارجی و تجارت بین‌المللی، به هیچ عنوان امکان کسب سهمی ١٣ درصدی از مجموع تجارت فرآورده در منطقه خاورمیانه وجود نداشت.

کاظمی یادآوری کرد: دستیابی به رکورد ٤٠٠ هزار بشکه ای در شرایطی محقق شد که ظرفیت موجود شرکت برای توسعه صادرات، رقمی معادل ٥٠٠ هزار بشکه (روزانه٨٠ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی) بوده است که البته در شرایط فعلی به دلیل رشد سریع صادرات و محدودیت‌های موجود در حوزه بارگیری و صادرات هنوز تحقق نیافته است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن این رقم به حدود ٦٠٠ هزار بشکه در روز تا سال آینده، برنامه ریزی شده است.

602/401

کد خبر: 683512

وب گردی

وب گردی