ارتباط با اینتل‌ست و یوتل‌ست برای خرید ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران از مذاکره با اپراتورهای ماهواره‌ای یوتل‌ست، اینتل‌ست، اسپوت‌نیک، آسیا ست و SCS متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی خبر داد و گفت: ایران قصد خرید دو ماهواره مخابراتی و سنجشی را دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس محسن بهرامی در یک نشست خبری ، اظهار داشت: پس از برجام مذاکراتی را با اپراتورهای ماهواره‌ای یوتل‌ست، اینتل‌ست، اسپوت‌نیک، آسیاست و SCS متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی شامل فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، کره و ژاپن داشته‌ایم.


رئیس سازمان فضایی ایران از اهداف این مذاکرات گفت: پس از مذاکره با این اپراتورها و انعقاد اولین قرارداد قصد خرید یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی را داریم.

وی گفت: کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره‌ها داخل کشور خواهد بود و بر اساس نیازهای کشور خریداری می‌شوند که مالکیت آنها نیز در اختیار ایران خواهد بود.

بهرامی گفت: امیدواریم تیم‌های داخلی فعال در توسعه فناوری همکار با ما از این خریدها حداکثر استفاده را داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این خریدها تعداد زیادی از متخصصین باید آموزش ببینند تا بتوانند عملیات‌های مربوطه را انجام دهند.

مذاکره ایران با روسیه برای اعزام فضانورد

وی درباره پروژه اعزام انسان به فضا توسط ایران، گفت: این پروژه از اولویت فنی سازمان فضایی خارج نشده و حتی مذاکراتی را با کشور روسیه برای اعزام فضانورد به فضا داشته‌ایم اما نمی‌خواهیم در این باره تبلیغ پیش از موعد کنیم.

هرامی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 رفت‌وآمد به فضا زیاد خواهد شد و در این راستا برخی کشورها حتی پرتاب‌گرهای خصوصی ساختند تا خود را برای این بازار آماده کنند.

تلاش ایران برای برقراری ارتباط با ناسا

بهرامی درباره تغییر مراودات ایران با جهان پس از برجام، گفت: حجم مبادلات افزایش یافته و نحوه تأمین برخی تأسیسات با قبل متفاوت شده است.

وی گفت: علاوه بر این با برخی از سازمان‌های فضایی مذاکره داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم تعاملات با ناسا را آغاز کنیم زیرا ناسا یک سازمان بین‌المللی است و آمریکایی نیست.

درباره پرتاب ماهواره 12 ساله مصباح تصمیم‌گیری می‌شود

معاون وزیر ارتباطات آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح را نیز تشریح کرد و توضیح داد: ساخت این ماهواره از 12 سال پیش آغاز شد که به دلیل مشارکت ایران و ایتالیا در این پروژه در طی تحریم با مشکل پرتاب روبه‌رو شد.

به گفته وی، مجری این پروژه سازمان پژوهش‌های صنعتی است که با توجه به اینکه پرتاب هزینه زیادی دارد باید برای اطمینان از مفید بودن پرتاب این ماهواره به جمع‌بندی برسیم.

هشدار به مشاورانی که از مانع‌تراشی فعالیت‌های فضایی کسب درآمد می‌کنند

رئیس سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تمامی فعالیت‌های سازمان فضایی ایران طبق قوانین داخلی و تحت قوانین بین‌المللی است و فعالیت مجموعه‌هایی که کارهای دفاعی انجام می‌دهند متفاوت از فعالیت این سازمان است و کارهای سازمان فضایی صرفاً تحقیقاتی است.

وی گفت: مشاورانی هستند که مبالغی دریافت می‌کنند تا فعالیت سازمان فضایی را با فعالیت‌های دفاعی مرتبط جلوه دهند و از راه ایجاد شائبه برای فعالیت‌های فضایی سازمان فضایی کسب درآمد می‌کنند که از این تریبون اعلام می‌کنیم فعالیت‌های سازمان فضایی صرفاً تبلیغاتی است.

سه ماهواره آینده سازمان فضایی

بهرامی همچنین از دو پروژه ماهواره‌ای ظفر و ناهید دو خبر داد و گفت: قرارداد این دو پروژه با دو دانشگاه در حال نهایی شدن است که مذاکرات به اتمام رسیده و بخش خصوصی قرارداد نهایی را برای الزام اجرا تدوین می‌کند.

به گفته وی ماهواره پارس یک نیز در دستور کار قرار دارد.

101/107

کد خبر: 683556

وب گردی

وب گردی