تشدید تظاهرات ضد دولتی در اتیوپی با افزایش دستگیری های سیاسی

تظاهرات ضد دولتی مردم اتیوپی در مناطق گوناگون استان «ارومویا» این کشور و برخورد خشن پلیس با تظاهرکنندگان پس از موج جدید دستگیری های سیاسی در این کشور آفریقایی، تشدید شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت اتیوپی روز سه شنبه اعلام کرد که تظاهرات مردم در مناطق یاد شده سیاسی و غیرقانونی است و با آن به شدت برخورد خواهد شد.

براساس گزارش های رسمی، روزنامه نگاران، دانشجویان و شمار دیگری از فعالان سیاسی این کشور از سوی پلیس این کشور شناسایی، دستگیر و روانه زندان شده اند.
اتیوپی از لحاظ وضعیت نامساعد روزنامه نگاران و خبرنگاران در بند، سومین کشور قاره آفریقا محسوب می شود که به همین علت با انتقادات زیادی مواجه است.
اکثر افراد یاد شده تنها به اتهام انتقاد از سیاست های دولت و وضعیت موجود در زندان های این کشور به سر می برنند.
تشدید تظاهرات سراسری مردم اتیوپی در شهر بیشوفتو واقع در 40 کیلومتری جنوب آدیس آبابا (پایتخت) در استان ارومویا و هنگام برگزاری یک مراسم مذهبی، در حالی است که ناظران سیاسی این تظاهرات در طول تاریخ معاصر این کشور ' کم سابقه ' توصیف کرده اند.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تعداد کشته شدگان این حادثه دردناک دستکم به 52 نفر رسیده است که احتمال می رود این تعداد افزایش یابد.
بر اساس این گزارش، پلیس با گاز اشک آور تظاهرکنندگان را متفرق کرد که شمار زیادی از تظاهرکنندگان نیز بر اثر فشار جمعیت حاضر در خیابان مجروح شدند.
گزارش فرانس 24 تاکید کرده است: تظاهرکنندگان برخود ناعادلانه دولت با آنها در طول سالیان متمادی و نیز مشکلات اجتماعی را اصلی ترین دلیل اعتراض خود عنوان کرده اند.
تشدید تظاهرات ضد دولتی در منطقه «ارومویا» از سوی مخالفان معترض در حالی است که اختلافات قومیتی و فرهنگی در این کشور آفریقایی افزایش یافته است.
تظاهرات سراسری مردم اتیوپی در استان «ارومویا» اتیوپی همزمان با درخواست احزاب مخالف مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی در حالی تشدید شده است که ناآرامی های اخیر موجی از بی ثباتی و ناامنی سیاسی برای این کشور آفریقایی به دنبال داشته است.
بر اساس این گزارش، دو استان «امهارا» و «ارومویا» نزدیک به 60 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که همین امر موجب نگرانی فزاینده ناظران منطقه ای شده است.
دولت اتیوپی با انتقاد شدید از تظاهرکنندگان، خواستار توقف تظاهرات خیابانی و خشونت های سیاسی در این دو استان شده است.
از سوی دیگر تظاهرات ضد هلندی مردم اتیوپی در شهر« بحر دار» در شمال غرب اتیوپی در حالی افزایش یافته است که تظاهر کنندگان در اعتراض به حضور شرکت های هلندی در کشورشان، مزارع گل متعلق به شرکت کاشت و پرورش گل «اسمرالدا» هلند را در آتش سوزاندند.
بر اساس این گزارش، تظاهرات اخیر در اتیوپی ده میلیون یورو خسارت به این شرکت هلندی وارد کرده است.
درهمین خصوص تارنمای«گیسکا آفریکا» گزارش داد: تشدید تظاهرات مردمی در این کشور واقع در «شاخ آفریقا» در حالی روی داده است که شمار کشته شدگان تظاهرات سراسری معترضان اتیوپیایی در دو استان «امهارا» و «ارومویا» این کشور توسط نیروهای پلیس افزایش پیدا کرده است.
بر اساس اعلام ناظران بین المللی، تظاهرات گسترده اخیر در اتیوپی، نشان دهنده رشد فزاینده نارضایتی های عمومی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.
اتیوپی از کهن ترین کشورهای شرق قاره آفریقاست. جمعیت این کشور آفریقایی نزدیک به یکصد میلیون نفر برآورد شده است.

202/602

کد خبر: 683558

وب گردی

وب گردی