مسکو: آمریکا برای برکناری اسد آماده اتحاد با "شیطان" است/ درباره نیات واقعی واشنگتن مرددیم

دولت روسیه ضمن متهم کردن آمریکا به خرابکاری در توافق آتش‌بس سوریه، گفت : آمریکا مسوول هرگونه حملات تروریستی در سوریه خواهد بود چرا که هیچ اقدامی علیه تروریست‌های النصره انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، وزارت خارجه روسیه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای در پی تصمیم آمریکا برای تعلیق همکاری در سوریه اعلام کرد: واشنگتن هرگز جبهه النصره را واقعا تحت فشار قرار نداد و تلاشی هم برای موفقیت طرح صلح نکرد و هیچ اقدامی هم علیه شبه‌نظامیانش انجام ‌نداد.

در این بیانیه آمده است: جدا از اینکه آمریکا سهم خود را در این توافق انجام نداد، در مسیر تلاش‌های مسکو برای متوقف کردن تروریست‌ها نیز مانع‌تراشی کرد. تصمیم واشنگتن بازتاب عدم کفایت دولت باراک اوباما در محقق کردن شرط اصلی همکاری روسیه – آمریکا در روند صلح سوریه است. شرایط چند هفته گذشته در سوریه موجب شده تا مسکو درباره نیات واقعی واشنگتن تردید کند.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: ما هر چه بیشتر متقاعد می‌شویم که واشنگتن در راستای تحقق تغییر نظام در دمشق، حاضر است با اهریمن همکاری کند. آمریکا حاضر است برای برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ائتلافی با تروریست‌های تندرو تشکیل دهد. گرچه جبهه النصره به عنوان سازمان تروریستی اعلام شده اما واشنگتن عجله‌ای ندارد که نیروهای ضد دولتی مایل به آمریکا را از آن جدا کند. در مقابل حتی واشنگتن جبهه النصره را که هرگز بخشی از هیچ توافق صلحی نبوده، در پوشش گروه‌های اپوزیسیون که رسما مشارکت خودشان را برای توقف خصومت‌ها اعلام کردند، جا زده است.

چورکین: فرصت احیای همکاری درباره سوریه وجود دارد

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که دوشنبه پست ریاست شورای امنیت را در دست گرفت، نسبت به توقف همکاری روسیه – آمریکا در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت که این عقبگرد کنونی در سوریه به "جنگ سرد" دیگری میان مسکو و واشنگتن ختم نمی‌شود. علاوه بر این او تاکید کرد که فرصت احیای این همکاری وجود دارد.

ویتالی چورکین همچنین ابراز امیدواری کرد که نفوذ النصره همچنان ادامه نیابد. او وضعیت حلب را "بسیار دراماتیک" توصیف کرد.

304/602

کد خبر: 683603

وب گردی

وب گردی